Digitale transformatie zet ondernemingen op scherp

0

We bevinden ons midden in een grootschalige technologische moderniseringsslag die het gevolg is van de opkomst van de digitale economie. Deze transformatie is zo ingrijpend dat IDC de 2.000 belangrijkste bedrijven ter wereld inmiddels heeft onverdeeld in ‘bloeiers’ en ‘overlevers’. Het criterium hierbij was of digitale transformatie aan de basis staat van de bedrijfsstrategie. Staat dit thema niet hoog op de agenda, dan zetten ondernemingen volgens IDC hun overlevingskansen op het spel.

Combinaties van nieuwe technologieën geven de aanzet tot nieuwe businessmodellen en samenwerkingsverbanden en stellen bedrijven in staat om op verrassende manieren nieuwe markten te betreden. Zo groeit een matrassenfabrikant dankzij de inzet van sensoren en apps uit tot een aanbieder van ‘met de cloud verbonden oplossingen voor bioritmebewaking’. Een fabrikant van vliegtuigbanden kan de data die het via zijn testvliegtuigen verzamelt, verkopen aan een betonproducent die materiaal voor vliegvelden levert.

Digitale transformatie wordt gedragen door technologieën als cloud computing, mobiliteit, sociale media, Internet of Things, (bigdata-)analytics en 3D-printen. Minder bekend, maar snel in opmars, zijn human augmentation (wearables) en cognitive machines (kunstmatige intelligentie). Combinatie van deze technologieën levert fascinerende resultaten op. Stel sensoren binnen uw onderneming op, stream de sensordata en verzamel die in de cloud, laat er analysefunctionaliteit op los en verkoop vervolgens de waardevolle informatie.

Hogere winstmarges

Traditionele ondernemingen die een digitale transformatie hebben doorgemaakt, gaan meestal aan kop in hun markt. Net als internetbedrijven hebben ze minder kapitaal nodig, hebben ze een kleiner personeelsbestand en bezitten ze minder fysieke bedrijfsmiddelen. Dit stelt hen in staat om te profiteren van een hogere winstmarge, effectiever te concurreren en in hoger tempo te groeien. De zakelijke impact van digitale transformatie is echter afhankelijk van de vorm die dit veranderingsproces aanneemt. Het eerste en waarschijnlijk meest bekende proces omvat een transformatie van het businessmodel, oftewel hetgeen het bedrijf doet en aanbiedt, in een bestaande of nieuwe markt.

Meer radicale voorbeelden zijn ondernemingen die niet alleen hun onderneming transformeren, maar een complete branche. In dit verband wordt vaak verwezen naar Uber en Airbnb, die geen van beide bezitten wat ze verkopen. Digitale transformatie kan echter ook de vorm hebben van operationele transformatie, die voor een verandering zorgt van de bedrijfsactiviteiten, zoals de manier waarop die gefinancierd worden, of de methoden die worden gebruikt om klanten te werven. De transformatie van bedrijfsprocessen richt zich dan weer op specifieke processen binnen de organisatie.

Bij elk van deze vormen van digitale transformatie speelt het menselijke aspect een sleutelrol. Er is namelijk een nieuwe manier van denken nodig om inzicht te verwerven in de kansen die technologie vertegenwoordigt en om manieren te vinden om daar munt uit te slaan. Innovatieve ideeën zoals het delen van risico’s, crowdsourcing, op werkelijk gebruik gebaseerde tariefmodellen en gamification kunnen stuk voor stuk een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van het potentieel van moderne technologie.

Digitale competenties

Hoewel innovatie spontaan kan plaatsvinden, vraagt consistente innovatie om een investering in talent en vaardigheden. Het is daarom van cruciaal belang om eencultuur van innovatie te creëren en vaardigheden en talent proactief te ontwikkelen en behouden. Op deze manier kunt u zich verzekeren van de juiste digitale competenties. Het creëren van een dergelijke cultuur geeft blijk van gedegen leiderschap. Is die niet aanwezig, dan is de kans groot dat initiatieven rond digitale transformatie op niets uitlopen.

Digitale transformatie is het resultaat van nieuwe technologieën én van nieuwe denkwijzen. Interessant genoeg is het vaak de nieuwe technologie die de aanzet geeft tot nieuwe zienswijzen. Dit houdt in veel opzichten een omkering in van de oorspronkelijke reden voor automatisering, namelijk het automatiseren van bestaande taken. Bedrijfsprocessen, operationele modellen, ondernemingen en hele sectoren worden op een nieuwe manier ingericht en daardoor verandert ook het concurrentielandschap. Als digitale transformatie in zijn meest disruptieve vorm aan het werk is, zullen de innoverende ondernemingen nooit meer hetzelfde zijn. En dat geldt ook voor hun concurrenten en de sectoren waarin zij actief zijn.

Door Rens Koopman, CEO van Commvault Benelux

Commvault

Commvault is leverancier van oplossingen voor databescherming en informatiemanagement. Het helpt bedrijven over de gehele wereld bij het activeren van hun data om meerwaarde te genereren en nieuwe inzichten op te doen, en bij het transformeren van moderne dataomgevingen. Met oplossingen en diensten die zowel direct als door een netwerk van partners en serviceproviders worden geleverd, beschikt Commvault over een van de grootste portfolio’s ter wereld op het gebied van databescherming en -herstel, cloud, virtualisatie, archivering, en filesync en share. Commvault wordt onderscheiden door zowel klanten als derde partijen op het gebied van technologische visie, innovatie en het vervullen van zijn rol als onafhankelijk en betrouwbaar expert. Doordat het geen belangen in hardware heeft of andere zakelijke verborgen agenda’s, kan Commvault zich volledig richten op datamanagement. Verschillende bedrijven – van klein tot groot en in verschillende sectoren – vertrouwen daarom op de oplossingen van Commvault, zowel on-premise, op verschillende mobiele platforms, naar en van de cloud, en als as-a-service. Commvault heeft wereldwijd meer dan tweeduizend medewerkers in dienst, is Nasdaq-genoteerd (CVLT) en heeft zijn hoofdkantoor in Tinton Falls, New Jersey, in de Verenigde Staten. Ga voor meer informatie over Commvault en hoe het bedrijf u kan helpen uw data voor u te laten werken naar commvault.com.