Vroeg of laat komt er een startup die de markt op zijn kop zet. Dat gebeurt in iedere branche en elke gevestigde industrie. Wie daar niet op is voorbereid, verliest het initiatief en loopt een groot risico de boot te missen.

De term digitale transformatie wekt de indruk dat het om informatietechnologie gaat, maar dat is slechts ten dele waar. Digitaal transformeren gaat veel meer over het meenemen van medewerkers. Die moeten oude processen, targets en forecasts kunnen loslaten om samen nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Met de focus op de toekomst, impact op de bedrijfsvoering en aandacht voor groeikansen.

Autonome teams

Om de slagvaardigheid van een startup te krijgen, moet je bestaande structuren durven loslaten en opknippen in kleinere, autonome teams. Durven samenwerken met startups en ketenpartners. Een netwerkorganisatie, waarin teams meer naar eigen inzicht kunnen beschikken over budget en expertise om een product te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Dat levert ook mislukkingen op, soms meer dan successen, maar de voltreffers zijn de beste waarborg voor een glorieuze toekomst en de continuïteit van de organisatie.

Regie

Vooral sterk gelaagde bedrijven zullen er een flinke kluif aan hebben. Transformatie van een organisatielaag neemt al gauw zes maanden in beslag, en dat terwijl verschillende lagen niet zonder meer tegelijkertijd aan een transformatie kunnen beginnen. Het traject moet daarom geregisseerd worden vanuit een langetermijnvisie met onbetwistbare doelen om de harmonie in de organisatiestructuur te behouden. Technologische ontwikkelingen fungeren daarbij niet als hulpmiddel, maar als aanjager van verandering. Door die te combineren met diepgaande kennis van een industrie en de juiste partners, ontstaan vaak product-marktcombinaties met een enorm potentieel.

Verkenningstraject

Vrijwel alle grote IT-dienstverleners hanteren een soort van verkenningstraject voor een digitale transformatie. Om erachter te komen wat de kansen en risico’s zijn voor een klant, wordt vooraf in kaart gebracht wat de trends en ontwikkelingen zijn in een specifieke branche. Waar toekomstmogelijkheden liggen, op welke markten de ‘digitale organisatie’ zich kan richten en welke bedrijfsmodellen daar het beste bij passen. Als je dat goed in beeld hebt gebracht, kun je gericht met innovatie aan de slag; en met nieuwe ontwikkelingen komen om een bestaande markt naar je hand te zetten of nieuwe markten aan te boren.

Nieuwe businessmodellen

Zo’n vooronderzoek neemt al snel enkele weken in beslag. Industrieanalyses, het Business Model Canvas, een SWOT-analyse, de bestaande cultuur en de uitdagingen waar het bedrijf voor staat, komen hierbij allemaal aan bod. Zo’n traject is enorm intensief, voor beide partijen. Want de organisatie zelf moet ook aan de bak. Medewerkers vanuit verschillende disciplines worden in teams bij elkaar gezet en krijgen opdrachten mee, zoals het verzinnen van een nieuw businessmodel om van het eigen bedrijf marktaandeel af te snoepen. Het aardige is dat daar vaak zelfs direct bruikbare innovaties uit kunnen voortkomen.

Conclusie

Bottom-line kunnen we de volgende conclusie trekken: een digitale transformatie is niet geschikt voor risicomijdende organisaties. We durven zelfs gerust te beweren dat het de zwaarste beproeving is die je ooit met je bedrijf zult aangaan.

William Rice en Rolf Meester zijn respectievelijk Thought Leader Digitale Transformatie en Innovation Lead bij CGI Nederland.

Als vier na grootste zakelijk en IT-dienstverlener ter wereld is CGI actief vanuit honderden locaties wereldwijd met ruim 70.000 professionals. Lokaal gaan we sterke partnerships aan met onze klanten, waarbij we altijd kunnen putten uit de bijna eindeloos aanwezige technologische knowhow binnen ons bedrijf. Onze focus op IT Modernization, Cybersecurity en Big data analytics helpt onze opdrachtgevers hun dienstverlening verder af te stemmen op de klantwensen. We weten kosten te besparen, de business flexibeler te maken en de IT-omgeving voor te bereiden op de toekomst. En we doen dat met de toewijding en zorgvuldigheid van een businesspartner die niet anders gewend is dan te werken met de missiekritische systemen van zijn opdrachtgevers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter