De fysieke en digitale wereld raken steeds verder vervlochten. Veel consumenten zijn enthousiast over de integratie van ontwikkelingen, zoals digitale spraakassistenten, zelfrijdende auto’s of VR/AR in hun dagelijks leven. De vraag is echter of bedrijven erin slagen om deze gemengde ervaring te bieden.

Digitale spraakassistenten winnen snel aan populariteit, zo blijkt uit de jaarlijkse Digital Consumer Survey van Accenture. Met dit soort stand-alone apparaten kunnen gebruikers eenvoudig diensten voor muziek, verwarming en licht aansturen. Geavanceerde spraakinterfaces geven een extra dimensie aan de manier waarop consumenten content en services gebruiken. Thuis, onderweg en op het werk gebruiken mensen steeds vaker een spraakassistent in plaats van hun smartphone.

Een andere ontwikkeling waar consumenten enthousiast over zijn is de zelfrijdende auto – al is er nog wel terughoudendheid om als passagier mee te rijden. Hoewel er zeker risico’s kleven aan de integratie van deze technologie in de fysieke wereld, willen consumenten deze blijkbaar accepteren zolang ze de voordelen ervan ervaren.

Een van die voordelen is tijdbesparing tijdens een autorit. De vraag is echter hoe passagiers deze extra tijd invullen. Daar liggen kansen voor bedrijven die het publiek weten te bereiken en te bedienen.

Wearables

Het gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) gaat inmiddels veel verder dan gaming. Consumenten zien de potentie en zoeken naar praktische toepassingen die hun leven makkelijker en prettiger maken. Het gebruik van deze apparatuur wordt echter nog niet altijd als comfortabel ervaren. De integratie van deze technologie met wearables biedt veel kansen en kan de adoptie versnellen.

Consumenten zijn zelfs bereid hun smartphone in te ruilen voor een wearable die extra functionaliteit biedt via spraak, AR of hologram-interfaces. Het moment dus om nieuwe diensten te ontwikkelen die slim gebruikmaken van AR- en VR-functionaliteit.

Als het gaat over videodiensten op abonnementsbasis, is een uitgebreid aanbod van over-the-topservices (OTT) prettig voor consumenten. Maar het heeft ook een schaduwzijde. Het is lastig om de contentstroom effectief te beheren.

Consumenten willen een gepersonaliseerd aanbod en alleen betalen voor wat ze echt willen zien. En daarbij willen ze best advertenties op de koop toenemen. Het is dus tijd voor flexibele bundels die perfect aansluiten bij specifieke behoeften.

Het is duidelijk dat consumenten de voordelen van de integratie tussen digitale en fysieke ervaringen inzien en willen benutten. Deze beweging is ingezet en het is aan bedrijven om diensten te ontwikkelen die de consument de beste ervaring bieden.

Natuurlijke spraakverwerking

Daarbij is de integratie van natuurlijke spraakverwerking cruciaal om te waarborgen dat video, spraak en andere interfaces perfect samenwerken, thuis of onderweg. Om innovatieve use-cases te ontwikkelen, is het zaak dat leveranciers van hardware, software, connectiviteit en content samenwerken in dynamische ecosystemen. Dat is de basis voor geïntegreerde diensten.

De populariteit van digitale spraakassistenten, zelfrijdende auto’s en AR/VR is een vruchtbare basis voor startups en nieuwe businessmodellen. En dat geldt ook voor OTT. Nieuwe services, flexibele bundels en gelaagde abonnementen met persoonlijke advertenties maken OTT-providers tot de belangrijkste concurrent van de traditionele betaal-tv.

Het is duidelijk dat de integratie van de digitale en fysieke wereld in volle gang is. Daarom is dit hét moment om businessmodellen en services te ontwikkelen die de consument centraal stellen.