De digitale transformatie biedt bedrijven grote kansen om businessmodellen, activiteiten en relaties met klanten en ecosystemen opnieuw vorm te geven. Binnen die enorme dynamiek is het de uitdaging om uit te groeien tot een succesvolle digitale organisatie: in staat om de manier waarop deze zaken doet te veranderen. Het is aan de chief digital officer (CDO) om organisaties door deze transformatie heen te loodsen en de digitale beweging in gang te houden. Maar dat kan hij of zij natuurlijk niet alleen.

Slimme digitale technologie, verfrissend design en big data bieden klanten en medewerkers toegang tot ervaringen die kortgeleden nog onmogelijk leken. In veel boardrooms is het de verantwoordelijkheid van de CDO om te waarborgen dat klanten en medewerkers in het centrum van deze ontwikkeling staan. Technologie is een belangrijke enabler om de gewenste persoonlijke ervaringen voor klanten op te bouwen. Slim datagebruik biedt bovendien de inzichten die nodig zijn om deze experiences ook waar te maken.

Digitale cultuur

Naast digitale technologie is een innovatieve cultuur onmisbaar voor succesvolle digitale transformatie. Dat lukt niet met een zelfstandig opererende digitale afdeling. Het belang van de ideale klantervaring moet bij iedereen in de organisatie op het netvlies staan en het vertrekpunt voor alle activiteiten en communicatie zijn. Verder moet de blik ook naar buiten gericht zijn. Samenwerking binnen diverse ecosystemen en andere platforms is onmisbaar omdat het de schaal en efficiency van nieuwe initiatieven vergroot.

Concreet maken

Als de ideeënstroom op gang komt, moeten innovaties vervolgens wel concreet gemaakt worden. Omdat veel nieuwe businessmodellen technologiegedreven zijn, is de afstemming tussen de CDO en de IT-afdeling essentieel. IT zorgt niet langer alleen dat operationeel alles goed loopt, maar kan ook een stimulerende rol vervullen bij het creëren van de juiste klantervaringen. Tegelijkertijd hoeft een bedrijf hierbij niet per se zelf alle technologie te ontwikkelen en te beheren. Een combinatie met oplossingen uit ecosystemen of het gebruik van bestaande platforms verkort de time-to-market.

“Samenwerking tussen de CDO en CIO is cruciaal”

Experimenteren

De samenwerking tussen de CDO en CIO is ook cruciaal omdat digitale ontwikkelingen sterk afhankelijk zijn van de beschikbaarheid en inzet van data van klanten, producten en diensten. Management van bestaande en nieuwe informatie is nodig voor verdere ontwikkeling van businessmodellen. Een andere reden voor nauwe samenwerking tussen de CDO en de CIO is de inzet van nieuwe technologieën zoals artificial intelligence of blockchain. Ontwikkelingen op die vlakken gaan razendsnel en het is dus zaak om goed zicht te houden op de impact en mogelijkheden binnen het eigen digitale groeipad. En hiermee te blijven experimenteren.

Continue transformatie

De richting van de digitale transformatie is duidelijk, maar het einddoel blijft verschuiven. Het startpunt is investeren in een digitale cultuur en nieuwe digitale technologieën die klanten nieuwe ervaringen bieden. Tegelijkertijd is het van belang om die ervaringen relevant te houden door de informatie die klanten en medewerkers genereren weer slim te gebruiken voor nieuwe inzichten. Op die manier blijft de CDO de gangmaker van de continue digitale transformatie.