Slimheid en data horen bij elkaar. Slimme organisaties zijn zeer datagedreven. Ze kennen hun klanten beter en kunnen ook bepaalde bedrijfsprocessen goedkoper uitvoeren. Hoe kun je dit proces optimaliseren?

Veel klantinzicht ontstaat uit de digitale communicatie tussen organisaties en hun klanten, via websites of sociale media. Door bijvoorbeeld het online klikgedrag van websitebezoekers te analyseren, gaan bedrijven na of iemand geïnteresseerd is in een bepaald product.

Maar er zijn ook andere manieren waarop data worden ingezet. PostNL bijvoorbeeld, gebruikt data om steeds beter te voorspellen hoe laat een pakket bezorgd kan worden. Daarmee vergroten ze hun serviceniveau, maar ook de kans dat een pakket daadwerkelijk in één keer bezorgd wordt. Dit leidt tot lagere bezorgkosten en dus een beter resultaat.

Royal Flora Holland biedt kwekers intelligente ondersteuning door te voorspellen op welk moment ze op de veiling de hoogste opbrengst voor hun bloemen krijgen. En ook verzekeraars analyseren data, om op een intelligente manier fraudegedrag eerder en beter te herkennen.

Investeren in data

Hoe goed organisaties hun data op orde hebben is in grote mate bepalend voor hun succes. Bedrijven investeren meer in de verbeterde structuur en kwaliteit van hun data. Dat is nodig, want veel organisaties hebben van oudsher hun data in verschillende systemen opgeslagen. De verkoopafdeling in een verkoopsysteem en de productieafdeling in een productiesysteem.

Geen ideale situatie voor data-analyses of om algoritmes op los te laten. Daarvoor is centraal opgeslagen en eenduidige data nodig. De kwaliteit van de data zelf is essentieel. Dit is het terrein van datamanagement. Het managen van data moet zo zijn ingericht dat data zo correct en actueel mogelijk beschikbaar is. In veel gevallen betekent dit ook dat er op IT-gebied veel op de schop moet. Soms betekent dit bijvoorbeeld dat bedrijven de knoop moeten doorhakken en hun klantinformatie op een totaal andere en nieuwe manier moeten gaan registreren en bijhouden.

Verantwoordelijkheden

De rollen en verantwoordelijkheden ten aanzien van data zijn niet overal even duidelijk en dat leidt regelmatig tot discussie. De verantwoordelijkheden van de CIO op het gebied van data verschillen van bedrijf tot bedrijf. Soms speelt de CIO vooral een faciliterende rol en verzorgt hij of zij datametingen, duidt knelpunten en houdt de data-infrastructuur op orde.

Er zijn ook organisaties waarin de CIO in veel grotere mate verantwoordelijk is voor de data, al dan niet ondersteund door een ‘chief data officer’ (CDO). Vaak zijn de CIO en CDO degenen die het totaaloverzicht hebben en die weten wat er speelt binnen de organisatie.

Het interessante is dat veel van de technieken op het gebied van data-analytics en datamining niet nieuw zijn, maar grotendeels in de jaren negentig ook al bestonden. Wat wél echt is veranderd, is de aanzienlijk gegroeide computerkracht die erachter zit en de grote hoeveelheid slimme tools. Hierdoor leren computers nu veel sneller en kunnen ingewikkelde analyses veel sneller worden uitgevoerd.

Toch zit de grootste ontwikkeling niet zozeer in de technologie, maar vooral in het inzicht van organisaties dat een centrale dataorganisatie cruciaal is en een enorme invloed heeft op hun totale prestaties.

Gerard Wijers is kerndocent Organization and Value of Technology and Data bij Nyenrode Business Universiteit en medeoprichter van en adviseur bij Anderson MacGyver