Waar de CIO voorheen druk was met businessprocessen en businesssystemen, komt deze functionaris steeds meer in de positie om businessmodellen te veranderen. Onder invloed van digitalisering en het toenemende belang van data is de move vanuit de kostenhoek naar waardeontwikkeling een feit. Volgens NetApp-CIO William (Bill) Miller moet elke IT-leider werken aan een datahuishouding die wendbaar, schaalbaar, veilig en bovenal business en- en gebruikersgericht is.

Eén van de zaken die zijn rol van CIO van een bedrijf als NetApp interessant maken, is voor Miller de mogelijkheid om een duale rol te spelen. “Mijn eerste verantwoordelijkheid is het transformeren van ons bedrijf, door te alignen met de businessleiders en hen zo goed mogelijk te bedienen. Het andere deel van mijn rol is het gebruiken en verbeteren van onze eigen technologie, en de waarde ervan aan te tonen voor de klant. Puur op basis van onze eigen ervaringen.”

De ‘NetApp on NetApp’-benadering verschilt in de basis misschien niet zo heel veel van wat andere bedrijven doen. De Amerikaan zegt het idee niettemin naar een volgend niveau te brengen. “We hebben tevens een intern programma, Customer-1, waarbij wij de eerste echte klant zijn die een oplossing gebruikt, denk aan beta-software en soms zelfs nog vroegere versies, maar ook hardware.

Vervolgens geven we onze productontwikkelaars met plezier feedback over hoe deze producten het doen in de praktijk, en ze daarmee te verbeteren voor de externe klant. Het mooie is dat deze duale rol, ook voor mijn team, bijdraagt een een grotere betrokkenheid en tevredenheid.”

Eindspel-IT

William Miller werkte voor zijn overstap naar NetApp, ruim anderhalf jaar geleden, als CIO van de chipmaker Broadcom. “Een hightechbedrijf. De door ons ontwikkelde technologie was altijd onderdeel van het product van een derde partij. Eén specifieke chip kon bijvoorbeeld worden toegepast in een high-performance Arista-switch in een datacenter. De mensen uit mijn team konden zo’n eindproduct dan installeren en feedback geven aan onze eigen techneuten en die van onze klant Arista. Enigszins vergelijkbaar, maar niet een echte ‘end game IT’-technologie, zoals in mijn huidige situatie.”

Als CIO van NetApp kan hij collega-CIO’s en hun organisaties van andere bedrijven direct ondersteunen. Deze rol stelt hem in staat om op regelmatige basis CIO’s te ontmoeten van over de gehele wereld, onder meer in Nederland. “Dat is een aantrekkelijke kant van mijn rol. Het gaat me daarbij niet alleen om de plezierige contacten zelf, het stelt me tevens in de gelegenheid om meer inzicht te krijgen in hun uitdagingen en use-cases. Het mooie is dat ik als CIO natuurlijk voor vergelijkbare kwesties sta. Ik leer van elke discussie.”

“Als CIO gaat het erom de juiste data op het juiste moment op de juiste plek te krijgen”

Volgens Gos Hein van de Wouw, verantwoordelijk voor NetApp in de NEMEA-regio, gaat het zelfs nog verder. “We luisteren namelijk ook naar de klant van de klant.” Miller reageert enthousiast: “Dat is een ongelooflijk waardevol punt! Het gebruik van data speelt immers een grote rol in de use-cases, die veelal draaien om waarde voor de eindklant of de consument. Hoe meer digitale transformaties we zien, hoe belangrijker dit wordt.”

Ontwikkeling van CIO

Dat is volgens beide heren een verschuiving die van grote invloed is op de manier waarop CIO’s en vergelijkbare functionarissen hun IT-landschap inrichten. “Digitale transformatie draait niet in de eerste plaats om een hogere efficiënte op basis van een zekere combinatie van hardware en software. Dat is de klassieke benadering. NetApp, als bedrijf dat sterk vanuit de storage komt, werkte vroeger heel erg over deze as. Als het datamanagementbedrijf dat we in toenemende mate aan het worden zijn, moeten we vooral begrijpen hoe we van waarde kunnen zijn voor onze klanten. CIO’s maken een vergelijkbare ontwikkeling door.”

Gos Hein van de Wouw ziet momenteel drie categorieën klanten, die allemaal steeds meer datagedreven worden. De eerste categorie wil vooral de operatie verbeteren. “Het doel is nog steeds vaak een hogere efficiëntie, maar bijvoorbeeld ook het kunnen doen van voorspellend onderhoud. De tweede use-case is de toepassing van analytics en data om meer en betere touchpoints met de klanten te realiseren, uiteraard in het kader van omzet en groei.”

Een derde categorie, die steeds belangrijker wordt, is het digitaal verrijken van producten en services. Van de Wouw: “Een bekend voorbeeld daarvan is Tesla. Normaal gesproken kom je eens in de zoveel tijd bij de garage voor onderhoud of iets anders. Deze autofabrikant levert daarentegen een dienstverlening terwijl je rijdt.”

Provisioning

“Wij helpen onze klanten in deze veranderde wereld, waarin alles steeds meer draait om het beschikken over data voor inzicht of specifieke acties”, vervolgt William Miller. “Die afnemers zijn overigens lang niet altijd commerciële bedrijven, maar ook overheidsinstellingen. Steden willen beter kunnen communiceren met burgers, verkeersstromen optimaliseren, of haven- en luchthavenprocessen verbeteren. Toonaangevende universiteiten over de gehele wereld, willen hun studenten op basis van bijvoorbeeld remote en mobile learning een veel betere onderwijservaring bieden.”

Een ander terrein van ontwikkeling is dat bedrijven en instellingen heel snel computer-resources moeten kunnen leveren aan mensen die zich bezighouden met innovatie. “In een technologiebedrijf zijn dat vaak de techneuten, elders betreft het wetenschappers in het laboratorium of andere veelal goedbetaalde mensen die met nieuw intellectueel eigendom waarde creëren. Zij dienen snel en on-demand de beschikking te hebben over de juiste IT-capaciteit ontwerp, simulatie, dataverwerking enzovoorts.

Deze talenten zouden niet moeten hoeven wachten tot de IT-afdeling eindelijk tijd voor ze heeft. Intern hebben we overigens een verregaand geautomatiseerde provisioning, op basis van uiteenlopende platforms en tools – zowel van onszelf als van partners. Dat versnelt de innovatie enorm en levert het bedrijf enorme waarde.”

Geen ‘center of data’

Meer en meer hulpmiddelen die organisaties en hun mensen ondersteunen bij hun aspiraties worden betrokken vanuit de cloud. Miller: “In Silicon Valley is het gros van de startups gefundeerd op een combinatie van clouds, die zowel private oplossingen als de hyperscalers omvat, zoals Amazon, Alibaba, IBM en Microsoft. In aanvulling hierop draait in toenemende mate specifieke cloudsoftware, bijvoorbeeld voor het doen van advanced analytics of andere mooie toepassingen waarvan er elke dag nieuwe bij komen. Die software gaat echt niet meer terug naar het private datacenter. Een dergelijk IT-landschap stelt bedrijven in staat om zich in de voorhoede van innovatie te begeven.”

“Er ontstaat gaandeweg een nieuwe standaard rondom beschikbaarheid van data en kennis”

Het datacenter van de toekomst heeft volgens Miller geen ‘center of data’. Alle gegevens zijn over meerdere clouds en systemen gedistribueerd. “Als CIO, in de kern verantwoordelijk voor informatie-vergaring en -verspreiding, gaat het erom de juiste data op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. Bij de eindgebruiker, maar ook bij de systemen die deze gegevens verder verwerken als onderdeel van een proces. Ons zogeheten ‘data fabric’ – op basis van uiteenlopende toepasbare interfaces – is bedoeld om elementen met elkaar te verbinden.”

Verwachtingen

Ontwikkelingen waar de NetApp-CIO voor de nabije toekomst veel van verwacht zijn het robotiseren en automatiseren van werkstromen, in combinatie met machine learning om adaptief te kunnen inspelen op verandering hiervan. “Wat we nu zien is slechts het begin”, zegt hij. “Ik voorzie ook dat deze nieuwe technologie vooral geleverd gaat worden vanuit de cloud. Daarnaast verwacht ik veel van geavanceerde analytics en kunstmatige intelligentie, enerzijds voor inzicht in grote hoeveelheden data, maar ook om op basis hiervan te kunnen acteren.”

Gos Hein van de Wouw vult aan: “Onze eigen systemen bij klanten genereren van over de hele wereld heel veel uiteenlopende data, die veelal gebruikt wordt voor diagnose of het antwoord op eventuele vragen. IBM Watson kan met deze gegevens inmiddels geautomatiseerd interacteren, bijvoorbeeld via tekst-naar-spraak of chatbots. De accuraatheid, snelheid en kwaliteit van antwoorden zal daarmee enorm verbeteren.”

“Er ontstaat gaandeweg een nieuwe standaard rondom beschikbaarheid van data en kennis, die door de diverse systemen en netwerken stroomt”, concludeert Miller. “Zowel binnen bedrijven als binnen grotere ecosystemen. Met alle voordelen voor bedrijven, overheiden, maatschappijen, individuen van dien.”

Kijk voor meer informatie over een moderne datahuishouding op de website van NetApp (www.netapp.com).

Fotografie Paul Teixeira

Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Als ‘vaste freelancer’ doet hij thans de hoofdredactie van CDO Magazine en maakt hij dragende artikelen voor de uitgaven BAAS en CIO Magazine.