Mate van automatisering organisaties indicator omzetgroei

0

Verregaande, intelligente automatisering belooft financiële groei en een hogere productiviteit: machines, robots of geautomatiseerde processen stimuleren de omzet en kunnen nieuwe werkgelegenheid creëren, aldus een Europese enquête door ServiceNow.

Bijna de helft van de ondervraagde leidinggevenden geeft aan dat ze automatisering het komende jaar nog harder nodig zullen hebben om de toenemende hoeveelheid werk te kunnen afhandelen.

Er blijkt een sterke samenhang tussen de mate van automatisering en de financiële prestaties van bedrijven. Vier op de tien organisaties zeggen in 2018 meer automatisering nodig te hebben om de grote hoeveelheid taken te kunnen verwerken. In 2020 zal 83% dat punt bereiken.

Intelligente automatisering

Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat data van mobiele apparaten en het IoT bijdraagt aan de enorme toename van de workload. Negen op de tien bedrijven denken dat intelligente automatisering de productiviteit kan verhogen. Hierbij gaat het om kunstmatige intelligentie of machine learning om besluitvorming te stroomlijnen, met als doel de snelheid en nauwkeurigheid van bedrijfsprocessen te verbeteren.

De helft van de ondervraagden maakt al gebruik van intelligente automatisering voor één of meerdere bedrijfsprocessen. 84% is voornemens het toe te passen of de mogelijkheden ervan te onderzoeken.

Sterk geautomatiseerde bedrijven in Europa hebben een zeven maal hogere kans op een omzetgroei van minimaal 15% in vergelijking met organisaties die in beperkte mate zijn geautomatiseerd. Bedrijven met een omzetgroei van meer dan 20% zijn gemiddeld voor 59% geautomatiseerd, terwijl bedrijven met matige of negatieve groei slechts voor 36% zijn geautomatiseerd.

Pakweg vier op de tien processen bij bedrijven in Europa is geautomatiseerd, en daarbij blijven HR en customer service achter. Een gemiddelde werknemer besteedt dus bijna twee dagen per week aan handmatige, administratieve taken.

IT-ondersteuning draagt met een automatiseringsgraad van bijna 50% het meeste bij aan een efficiënt bedrijfsproces, waar HR dat het minste doet. Slechts 33% van de HR-dienstverlening is geautomatiseerd, en 29% van de customer-serviceprocessen.

Banengroei

De drie grootste obstakels voor de adoptie van automatisering zijn: het toezeggen van de vereiste middelen (budget en personeel), de weerstand van werknemers tegen verandering en de hoeveelheid tijd die het kost om automatisering door te voeren. Bijna driekwart van de leidinggevenden gelooft echter dat automatisering kan leiden tot nieuwe werkgelegenheid.

“Er bestaat geen twijfel dat de werkplek van morgen meer door machines dan door mensen wordt bezet. Hoewel sommige machines een directe vervanger zijn van mensen, zullen de meeste een aanvulling zijn”, zegt Tom Cheesewright, Applied Futurist bij Book of the Future.

“Het wordt namelijk steeds duidelijker dat de mens over drie vaardigheden beschikt die machines nog niet kunnen evenaren: de mogelijkheid om te cureren, te creëren en te communiceren. Hoewel machines ons helpen om elke dag miljarden digitale transacties te analyseren, weten ze niet hoe ze een boeiend verhaal moeten vertellen. Communiceren op basis van emotie en passie is iets dat ze simpelweg niet kunnen nabootsen.”

Creativiteit

Machines geven medewerkers de ruimte het werk te doen dat ze willen doen, waardoor creativiteit gestimuleerd kan worden. Een forse meerderheid van leidinggevenden denkt dat verminderen van overbodig, administratief werk dit teweeg kan brengen. Daarnaast denken ze dat automatisering de vraag naar ‘zachte vaardigheden’ zal verhogen, waaronder samenwerking, creatieve probleemoplossing en communicatie.

“Werknemers hebben het gevoel dat ze elke week een zesde dag werken,” zegt Michael Maas, area VP voor Noord-Europa bij ServiceNow. “Machines kunnen de druk van een te hoge werkbelasting door te veel administratieve en eenvoudige werkzaamheden wegnemen, zodat werknemers zich kunnen richten op het creatieve, innovatieve werk dat ze graag doen.”

Over het onderzoek

ServiceNow heeft ruim 1.800 zakelijke leiders, waarvan ruim 700 in Europa, in zeven landen ondervraagd.

Felix Speulman
Hoofdredacteur van IT Executive, met een interesse die de techniek voorbij gaat, altijd op zoek naar de menselijke factor. Een kwart eeuw ervaring in alles waaraan geschreven taal te pas komt. Van huis uit historicus met een sterke oriëntatie op politiek en maatschappij. Bereikbaar via felix[at]ictmedia.nl.