Negen procent van de Nederlandse organisaties gebruikt op grote schaal automation, in vergelijking met zestien procent wereldwijd. De grootste drijfveer achter de toepassing van automation wereldwijd is kwaliteitsverbetering (43%). Wat opvalt, is dat een hogere omzet minder belangrijk wordt gevonden (22%). Nederlandse bedrijven richten zich echter te eenzijdig op operationele voordelen in plaats van strategische groei op lange termijn. Hierop duidt onderzoek door Capgemini.

Bijna een derde van de organisaties wereldwijd concentreert zich op use cases die als ‘quick wins’ worden beschouwd. Deze zijn niet alleen eenvoudig te implementeren, maar hebben ook een grote toegevoegde waarde. Quick wins maken de weg vrij voor opschaling, aldus de onderzoekers, die use cases voor automation hebben bestudeerd op hun complexiteit en voordelen om te begrijpen waarom veel organisaties de significante voordelen nog niet zien.

Voorbeelden van quick wins zijn afstemming van de boekhouding, request for proposals voor aanbestedingen, onboarding voor HR, lead-generatie voor sales en marketing, fraudecontrole voor financiële diensten en het voorspellen van onderhoudsbehoeften in de maakindustrie.

Besparingen

Een kwart van de organisaties die automation inzetten opereert in de auto-industrie. Een grootschalige toepassing in die sector kan een kostenbesparing van 165 miljard dollar opleveren, schatten de onderzoekers. De maakindustrie en de detailhandel volgen beide met 15 procent en hier zijn respectievelijk 165 en 125 miljard te besparen. Terwijl het gemiddelde implementatiepercentage van automation op zestien ligt, lopen de VS (26%) en Frankrijk (21%) voorop, gevolgd door Duitsland (17%). Nederland zit met negen procent ver onder het gemiddelde.

Koplopers

Harley-Davidson is vorig jaar begonnen AI te combineren met automation en heeft als gevolg zijn verkoopcijfers in de staat New York met bijna drie procent verhoogd. En L’Oréal zet spraakherkenningssoftware and chatbots in om automation in de front-office en in klantenservice mogelijk te maken. Het bedrijf heeft een AI-gestuurde cadeauservice via Facebook Messenger ingezet. De bot stelt gebruikers vragen over de ontvanger van het cadeau en geeft suggesties.
Organisaties die als koplopers worden beschouwd, delen volgens de onderzoekers drie kenmerken:

  1. Ze hebben een duidelijke roadmap: 68% van de koplopers heeft een duidelijk stappenplan voor transformatie en 67% zorgt ervoor dat het vereiste budget beschikbaar is om dit uit te voeren.
  2. Top-down ondersteuning: 85% geeft aan dat automation een topprioriteit is in het bedrijf en nog eens 82% geeft aan dat de directie het belang hiervan inziet.
  3. Focus op mensen en ontwikkeling: 88% zegt dat automation wordt omarmd door werknemers, terwijl 83% rapporteert dat automation leidt tot nieuwe banen in de organisatie.

Leiderschap nodig

“Met 16% van de organisaties die meerdere automation use cases op grote schaal hebben geïmplementeerd, kan automation een enorme kans zijn om efficiëntie en de bedrijfswaarde te verhogen. We moeten nu leren van die use cases in automation en naar een aantal van die quick wins kijken om de toepassing en ROI te stimuleren”, zegt Ashwin Yardi, chief industrialization and automation officer en COO bij Capgemini India.

“Directeuren hebben een gedurfde visie en een duidelijke roadmap nodig om een impuls te geven en de organisatie achter zich te krijgen. Wel moet duidelijk zijn dat automation een technologische oplossing is voor bedrijfstransformatie; daarom moet vanaf dag één leiderschap op zakelijk en technologisch vlak betrokken worden. Automation moet aangepakt worden als een end-to-end strategisch transformatieprogramma en niet als een reeks tactische implementaties.

Transformatie is altijd een dialoog, waarbij medewerkers aangemoedigd worden om automatiseringsinitiatieven voor te stellen. Combineer dit alles met de inzet van het managementteam en organisaties zullen automation als een sterke, waardevolle ‘business enabler’ beschouwen.”

Over het onderzoek

Voor het onderzoek heeft het Capgemini Research Instituut meer dan 700 bedrijven die experimenteren met automation of deze al implementeren, ondervraagd. Het bijbehorende rapport bevat daarnaast een analyse van 110 use cases in 6 sectoren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter