Gemoderniseerde, hybride integratie en op microservices gebaseerde API’s vormen het fundament van de digitale transformatie. Succes zit in het vermogen om sneller en breder toegang te krijgen tot gegevens. Een volwassen, API-gestuurde en hybride integratiestrategie kan bijdragen aan de groei van bedrijven. Daarop duidt wereldwijd onderzoek onder grote organisaties door Capgemini.

Integrators en deliberators

Zogenaamde ‘integrators’ zijn hierbij in het voordeel ten opzichte van de ‘deliberators’: de eerste wordt gevormd door de meest geavanceerde bedrijven op het gebied van integratiemodernisering (15% van de respondenten). Ze voldoen aan de criteria voor een hybride integratiestrategie en een cloud-gebaseerde integratie en/of microdiensten zijn ‘zeer prominent’ aanwezig in hun integratieaanpak. ‘Deliberators’ daartegen zijn afwachtender en reactiever. Ze voldoen niet aan de criteria voor de ontwikkeling van een hybride integratiestrategie (16% van de respondenten).

Een volwassen, API-gestuurde hybride integratiestrategie draagt bij aan de groei van het bedrijf. Zo heeft bijna de helft van de integrators een omzetgroei van vijf procent of meer gemeld over de afgelopen drie jaar, tegenover nog geen kwart van de deliberators. Daarnaast hebben vier op de tien integrators de tijd die nodig is om producten te upgraden teruggebracht met minstens de helft, vergeleken met 33 procent van de deliberators. Ook streeft bijna de helft van de integrators er naar om in de API-economie nieuwe opbrengsten te genereren. Bij de deliberators is dit een kwart.

Met de sterke architecturale basis die cloudgebaseerde integratietools bieden, zijn API’s meer dan enkel instrumenten om toegang te bieden tot data. Uit de bevindingen blijkt dat integrators veel optimistischer zijn over hun vermogen om te innoveren: 68 procent zegt dat zij in staat zijn om nieuwe producten snel te ontwikkelen en snel op de markt te brengen (tegenover 25% van de deliberators) met een grotere schaalbaarheid, betrouwbaarheid en maatwerk. Daarnaast kunnen API’s helpen om de klantervaring te verbeteren.

Over het onderzoek

Het rapport is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder ruim 800 senior IT-managers in grote organisaties met een omzet van meer dan 500 miljoen euro.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter