Artificial intelligence (AI) is niet bepaald nieuw. Het is al tientallen jaren onderwerp van science fiction-verhalen. Ook in de echte wereld gaat AI meer dan een halve eeuw mee. Het begon allemaal op een technologieconferentie in 1956 en na de nodige ups en downs, inclusief een ‘AI-winter’ waarin de ontwikkeling vrijwel stil kwam te liggen, werd AI in 2010 door het befaamde tijdschrift Wired uitgeroepen tot ‘revolutie’.

En dan gaat het hard: AI, machine learning (ML) en deep learning domineren vandaag de dag de IT-agenda. Marktvoorspeller Gartner heeft AI bovenaan gezet op de lijst van de tien belangrijkste strategische technologieën in 2018. Volgens onderzoek van PwC heeft AI inmiddels al een positieve impact: de helft van de onderzochte bedrijven meldt een hogere productiviteit dankzij AI-oplossingen.

Het cognitieve tijdperk

AI en ML zijn hard op weg om het fundament voor een nieuw IT-tijdperk te worden, het cognitieve tijdperk. Het vervangt het programmeerbaarheidstijdperk, waarin het gaat om mainframe-, client/server- en mobiele/cloud-architecturen. Een tijdperk dat wordt gekarakteriseerd door programmeurs die hard werken aan software die instructies geeft aan machines om specifieke taken uit te voeren.

Het cognitieve tijdperk kenmerkt zich door machines die met data werken om zelf tot modellen te komen die verbanden kunnen leggen en accurate voorspellingen kunnen doen. Deze machines programmeren zichzelf als het ware. Deze modellen kunnen, of ze nu in het centrum of aan de rand van een netwerk draaien, op basis van data (intuïtief) tot nieuwe inzichten komen. Bij Cisco gebruiken we machine learning voor een model dat potentiële securitydreigingen kan detecteren. We gebruiken grote hoeveelheden data om het model te leren deze dreigingen en de ernst ervan steeds beter te herkennen.

Goed nieuws en slecht nieuws

Dit alles heeft ook gevolgen voor het onderliggende datacenter en de multicloud-infrastructuur die nodig zijn om al deze nieuwe apps, data en apparaten te ondersteunen. Voor IT-organisaties zal het een uitdaging worden om alles bij te houden en in te spelen op de implicaties van het cognitieve tijdperk. Dit is zowel goed nieuws als slecht nieuws. Het goede nieuwe is dat AI, ML, intelligente apps, data analytics, etc. alle menselijke beslissingsprocessen gaan ondersteunen en uiteindelijk goede besluiten kunnen nemen over zaken die niet eerder zijn voorgekomen. Dat is tegelijk ook het slechte nieuws.

Star Trek

Het probleem is dat IT zich op onbekend terrein begeeft met de ondersteuning van gefragmenteerde en snel evoluerende AI/ML softwarestacks. Deze stacks zetten we nu al in voor nieuwe apps. Zij zullen taken ondersteunen op een compleet andere manier dan we gewend zijn en op termijn zullen we ze inzetten voor zaken die we nog niet in kaart hebben gebracht. Dit betekent dat we met veel meer data aan de slag moeten. De traditionele aanpak voor het verzamelen, transporteren, opslaan en beheer van data is hier helemaal niet op berekend.

Waar het op neerkomt is dat als de databerg niet naar het datacenter komt, het datacenter naar de databerg moet komen. Net als het Starship Enterprise, het ruimteschip uit de beroemde science fiction serie Star Trek, moet het datacenter ‘boldly go where no one has gone before’. In een gebied dat nog niet in kaart is gebracht, zal het datacenter zijn werk moeten verrichten op allerlei locaties, zelfs tot aan de verre rand van het netwerk.

Van belofte naar werkelijkheid

De belofte is dat we dan veel beter kunnen omgaan met de enorme hoeveelheden data die ons te wachten staan en deze automatisch kunnen prepareren voor gebruik door deep learning en machine learning modellen. Technologieleveranciers staan nu voor de opgave om deze belofte in te lossen. Het moet veel makkelijker worden om met AI en ML om te gaan en de ‘time to insight’ moet veel korter. Er moeten systemen komen met veel meer rekenkracht en een netwerk- en storage-infrastructuur die berekend is op de eisen van AI en ML. Dat alles moet ook zo eenvoudig mogelijk – intuïtief – beheerd kunnen worden.

Ook voor hen geldt dus: boldly go where no vendor has gone before! Zelf hebben we alvast de eerste stap gezet op dit nog onbekende terrein met een zeer krachtige server die van meet af aan is ontworpen voor AI en ML workloads. Deze kan worden ingezet voor proof of concepts tot operationele situaties. Daarnaast werken we samen met Hortonworks en Cloudera, leveranciers van Hadoop software, om deze zeer krachtige server op te nemen in een omgeving die de voor ML noodzakelijke big data kan aanleveren. De server functioneert dan als extensie die deze data voor machine learning verwerkt.

Door Marc Samsom, manager Networking, Datacenter and Collaboration Solutions bij Cisco Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter