Hoewel het besef doordringt dat data de nieuwe goudmijn is, en dat intelligente technologie nodig is voor de ontginning, bestaat er nog geen vastomlijnd beeld hoe je hier als organisatie mee omgaat. Niet alleen de technologie zelf is voor velen nog omringd met vraagtekens. Ook gerelateerde thema’s als de bestaande workforce, de rol en positie van de grote technologiereuzen en niet te vergeten privacy blijken een bron van vragen en discussie. Niettemin gaf de recente bijeenkomst #ShapingDigital van Digital Shapers in Amsterdam de bezoeker diverse inzichten en handvatten.

#ShapingDigital is bedoeld om te klankborden, relaties te bouwen en ideeën op te doen als het gaat om nieuwe digitale trends en ontwikkelingen. “Dat komt met name van pas als we nog niet precies weten wat we ermee kunnen”, opende Marelle van Beerschoten de bijeenkomst. “Door met concrete voorbeelden en informatie te komen, en daar met elkaar de discussie over aan te gaan, brengen we deze onderwerpen dichter bij onszelf.”

Met haar Digital Shapers helpen Van Beerschoten en haar medewerkers bedrijven te versnellen in het digitale tijdperk rond thema’s als datascience, digital workforce en innovatie.

Plaats van actie was het kantoor van FCB in de oude Renault-garage te Amsterdam. Het reclamebureau hielp onlangs niet geheel toevallig de Smart Tech Solutions van KPMG op de markt zetten: slimme softwareoplossingen waarmee bedrijven 24/7 inzicht krijgen in prestaties en automatisering van werkprocessen op het gebied van groei, prestaties, risicomanagement en regulering. “Doordat software het handmatige proces voor 80 procent vervangt, komt deze dienst nu ook binnen het bereik van MKB-bedrijven om de hoek”, vertelde Jos Vis van FCB.

Datascience

Ivo Fugers is datascientist bij Ortec, waar hij met behulp van wiskunde allerhande uitdagingen van organisaties adresseert en daarmee ‘de wereld een stukje beter maakt’. Artificiële intelligentie is een vakgebied dat zich bezighoudt met het maken van slimme technologie. Machine learning is een toolbox van technieken die in AI veel gebruikt wordt om van data te leren en daarmee te voorspellen. 

“Wij zullen de software altijd moeten leren wat goed is en wat fout”

Machine learning kan volgens de spreker worden onderverdeeld in twee taken: regressie en classificatie. Bij het eerste kan een numerieke waarden worden bepaald, bijvoorbeeld bij een risico- of kostenbepaling. In het tweede geval kan een classificatie worden gemaakt in twee of meer categorieën. Bijvoorbeeld wanneer in het geval van een productielijn geautomatiseerd wordt vastgesteld of een product beschadigd is of niet. Toepassingen te over.

“Cognitive computing is een verzamelterm, die naast machine learning ook natural language processing en spraakherkenning omvat”, aldus Fugers. “Feitelijk draait het hier om technologieën die bedoeld zijn om menselijke intelligentie na te bootsen. Denk bijvoorbeeld aan een chatbot of gezichtsherkenning.”

De datascientist gaf vervolgens met behulp van IBM Watson een live-demonstratie van een slimme chatbot, die op basis van de juiste informatie en configuratie van intenties en context in staat te stellen in natuurlijke taak te communiceren.

Goed en fout

Tijd voor vragen. Wat is bijvoorbeeld het grote verschil tussen een chatbot en de traditionele kennisbanken? Fugers: “Bij een kennisbank moet je als klant of gebruiker zelf op zoek naar de juiste informatie. Het verschil meteen chatbot is dat we daarmee in staat zijn om de ingevoerde tekst echt kunnen interpreteren. Deze technologie wordt steeds toegankelijker.” Wordt de software ook echt slimmer? “Nee”, aldus de datascientist. “Wij zullen de software moeten leren wat goed is en wat fout.” En wanneer levert zo’n chatbot geld op? “Wanneer je heel vaak hetzelfde soort vragen moet beantwoorden.”

De discussie in het FCB-kantoor ging vervolgens over de toekomst van de tijdens de discussie geschetste technologie. Zal deze op termijn alles kunnen wat de mens kan? Daarover bleken de meningen verdeeld. Met name als het gaat om emotie, het nemen van beslissingen ‘op gevoel’, of het maken van fouten (hetgeen tot nieuwe inzichten kan leiden) zal voor een machine lastig blijven, al valt niet uit te sluiten dat het ooit zover komt.

Slimme blockchain

Volgende onderwerp: blockchain in relatie tot artificiële intelligentie. Wie goed kijkt naar technologiereuzen als Amazon, Facebook en Google ziet waar het heen gaat: data wordt goud waard. De activiteiten van deze bedrijven worden wel aangeduid met BAADD: big, addictive, anti-competitive en destructive to democracy.

“Wat we zeggen in relatie tot privacy is in contrast met wat we doen”

“Dat is soms beangstigend”, stelde Tobias Disse, medeoprichter van Kryha Blockchain Solutions. “We weten dat er van alles over je verzameld wordt, maar we doen er vrijwillig aan mee. We betalen met onze data voor de door deze bedrijven geleverde diensten. Die gegevens – er bestaan doorgaans meerdere virtuele versies van ons – worden doorverkocht, zonder dat we delen in de opbrengst.”

Dat kan ook anders, bijvoorbeeld met een smart contract voor datamanagement. Daarin kun je als consument aangeven op welke voorwaarde partijen gegevens van jou mogen inzien. Bijvoorbeeld geen Facebook, wel Instagram en LinkedIn.

“Met AI en blockchain creëer je een data-marktplaats met een de ene kant de dataleverancier en aan de andere kant de dataconsumenten. Daartussen zorgt een slim systeem voor het beheren, schonen, verversen en analyseren van de opgeslagen data. Op die manier bestaat er maar één versie van jezelf, waarover je als eigenaar de regie hebt. Op die manier bepaal je zelf wat je data waard is.” Er zijn volgens Tobias Disse al enkele initiatieven die een dergelijke service aanbieden.

Denken en doen

Na een korte discussie over de invloed van een dergelijk systeem op de algoritmes van Google – ja, die zullen daardoor veranderen – volgde een presentatie van Lara Neervoort, scriptiestudent bij Digital Shapers. Voorafgaand aan de bijeenkomst had zij deelnemers vragen toegestuurd over het gebruik van chatbots en AI, maar de enquete had feitelijk een geheel ander doel: onderzoeken hoe zorgvuldig mensen omgaan met persoonlijke informatie. “Ondanks dat ze aangeven zeer bezorgd te zijn over hun privacy, blijkt dat mensen toch veel zaken prijs geven.” Neervoort noemde zaken als geboortedatum, telefoonnummer en budget.

“Schrijf nu op wat je stappen zijn voor volgende week, morgen en vandaag”

“Wat we zeggen is dus in contrast met wat we doen.” Zeker gezien het toenemende gebruik van chatbots zullen consumenten vaker een grens over gaan, omdat het zo natuurlijk en persoonlijk is. Op basis van het onderzoek hoopt Neervoort inzicht te krijgen in de privacygrenzen van mensen, hetgeen een steeds belangrijker thema wordt in de digitale samenleving. Bedrijven kunnen bovendien op basis hun eigen specifieke context bepalen wat voor hen het beste werkt: een chatbox of een klassieke survey.

De vraag is volgens ShapingDigital-initiatiefneemster Marelle van Beerschoten wat we vandaag of morgen met al deze kennis, informatie en ervaringen gaan doen. “Misschien moet je dat voor jezelf opschrijven, want iets wat je voor je ziet, komt sneller binnen bereik. Schrijf nu op wat je stappen zijn voor volgende week, morgen en vandaag.”

De digitale wereld wacht niet.

Fotografie: David Meulenbeld

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter