Organisaties gaan volgens OutSystems-CEO Paulo Rosado zwaar gebukt onder grote legacysystemen. Nog steeds gaat bij veel bedrijven zeventig procent van het budget naar de traditionele IT, niet zelden gebaseerd op zaken van vijftien tot twintig jaar oud. “Daar gaat veel geld in om”, stelde de topman van de low-code platformleverancier voor applicatieontwikkeling tijdens het drukbezochte NextStep-evenement. “Voorspeld wordt dat in 2023 zo’n 90 procent van de huidige legacy nog steeds in gebruik is. Dat is een enorme hinderpaal en wij bieden er een oplossing voor.”

De tijd dat systemen bij wijze van spreken werden gebouwd voor de eeuwigheid is voorbij. Rosado: “Die oude systemen houden bedrijven juist tegen. Je moet namelijk net zo snel en wendbaar op kansen en bedreigingen reageren als de concurrentie. Daarin gaan we onze klanten ondersteunen.” Met meer dan duizend enterpriseklanten wereldwijd is OutSystems prima gepositioneerd om naast de frontend ook de backend te verbeteren. “Al onze klanten hebben een gemeenschappelijk doel: extreme agility. Ons platform is op dat gebied de heilige graal.”

Awesome!

OutSystems NextStep 2018 werd geopend door CMO Steve Rotter. “Tremendous! Awesome! We are absolutely thrilled!” De Amerikaanse marketeer deed geen moeite om zijn enthousiasme te beteugelen. Steve Rotter was als een kind zo blij met de meer dan tweeduizend deelnemers uit 53 landen, waarvan maar liefst de helft uit Nederland. Met dat laatste bewijzen bedrijven hier voorop te lopen in de ontwikkelingen rond low-code: platformen waarmee businessapplicaties razendsnel en goedkoop zijn op te leveren. “Misschien moeten we volgend jaar naar een stadion”, aldus de uitzinnige CMO. “Awesome, awesome, awesome!

“De pace of change verandert; geen maanden of jaren, maar dagen of weken”

De sfeer was sowieso goed in de eventlocatie op het Hembrugterrein aan het Noordzeekanaal. Samen met OutSystems’ EMEA-aanvoerder Willem van Enter katapulteerde de CMO diverse cadeautjes de zaal in: knuffelbeesten, T-shirts en andere goodies. “Jullie Nederlanders houden toch van gratis?” De armen gingen letterlijk en figuurlijk in de lucht. “Ik was gisteren hier vlak bij een uitverkocht concert van U2”, vertelde Van Enter. “Dat was groot, maar ik ben trotser op deze menigte en de belangstelling voor low-code.”

Zonder systemen?

De luchtigheid was in Amsterdam nooit ver weg. Neem het filmpje waarin twee developers de werkdruk bespreken, waarna een van hen verzucht: “We zouden meer kunnen doen met OutSystems.” Waarop de ander de vraag stelt: “Without systems?” CEO Paulo Rosado, die na Rotter en Enter het podium betrad, pakte erop door. “Kunnen we echt meer doen zonder systemen, of kan het met OutSystems?” Het bleek een cryptische verwijzing naar een nieuw subdomein.

In 2016 introduceerde OutSystems een versie die beter aansloot op mobiel gebruik. “Daarmee hebben we de markt volledig verstoord. We staan op het punt dit opnieuw te doen.” De crux is dat OutSystems na het samenbrengen van mobiel, web en fysiek aan de frontend – de multichannelgedachte – nu ook coresystemen met low-code in de kern te lijf gaat. Uiteindelijk profiteren volgens de CEO ook hier de klant en eindgebruikers door een betere integratie van front- en backend.

Componenten

Waar een IT-systeemlandschap voorheen bij voorkeur aangewend werd bij één of een beperkt aantal leveranciers, bestaat een moderne omgeving doorgaans uit uiteenlopende, te combineren componenten. In dat licht rukken herbruikbare microservices op die alleen of in combinatie een service of functionaliteit mogelijk maken. Hier bovenop worden mobiele apps, portals en andere toepassingen ontwikkeld, gericht op de maximale gebruikerservaring. Vaak met zogeheten ‘persona’s’ in het achterhoofd: archetypische gebruikers zoals verkopers, medewerkers of resellers.

Dit alles verschilt fundamenteel van wat organisaties vroeger deden. Netflix, Spotify en Amazon bewijzen dat de nieuwe aanpak werkt. Het vraagt naast een andere IT-inrichting en teamsamenstelling om een nieuwe werkwijze met veel (meer) kortere en onafhankelijke ontwikkelcycli. Rosado: “Hierdoor verandert de pace of change. Geen maanden of jaren, maar dagen of weken. Drie maanden, maximaal. Het systeemlandschap wordt een veel dynamischer plaatje. Dít zijn de zaken waar CIO’s momenteel mee bezig zijn.”

Rolkoffers

Dat sloot aan op de bijdrage van een andere wervelwind: Andy Kyte, topanalist en vice-president bij Gartner. Die dook eerst de geschiedenis in, door te starten met EDP, elektronische dataverwerking, een term die zou stammen uit de tijd dat koffers nog geen wieltjes hadden. “We bouwden mainframes en de ruimtes daarvoor, de construction projects. Daarna kwam de informatietechnologie, en waren we druk met de construction of projects. Inmiddels doen we digital business en halen we de capabilities uit de markt voor een continuous adoption and change.”

“De complexiteit van monolithische software is de cholesterol van de IT”

Een goede zaak, volgens Kyte, al mogen organisaties niet teveel blijven hangen in de oude wereld. In plaats van qua tijd en budget de nadruk te leggen op de ‘systems of record’, zou de aandacht moeten uitgaan naar de ‘systems of differentiation’ en die van ‘innovation’. “De manier waarop je budget is verdeeld, geeft aan waar je staat. In 2022 zou niet meer dan de helft van de IT-uitgaven naar de eerste categorie mogen gaan. Daarmee maken we geld vrij voor nieuwe dingen.”

Exponentieel

Digitale transformatie bestaat volgens Kyte uit de elementen snelheid, een verschuivende vraag, een nieuwe manier van werken en een andere reden van bestaan. Hij doelde op de noodzaak van een hoger IT-deliverytempo, de beweging van een gecentraliseerde naar een gedistribueerde vraag op basis van standaard bouwelementen, werkwijzen waarbij niet de hiërarchie of het project centraal staat maar de uitkomsten, en ten slotte het wezensvraagstuk.

Elke organisatie zou namelijk een digitale business moeten zijn. Het heterogene IT-landschap wordt daarbij geïntegreerd tot een samenspel van platformen die onderscheidende producten en services mogelijk maken. “We willen continue delivery en continue integratie. Dit alles drijft de organisatie tot verandering.” Daarmee zal de vraag naar applicaties exponentieel toenemen.

Complexiteit

CIO’s dienen een omgeving te creëren waarin dit alles mogelijk is, maar de realiteit is dat het gros geen idee heeft hoe. Nogmaals: hun aandacht gaat vooral naar de legacy, een ‘mestvaalt van complexiteit’ die in het ergste geval nog groter wordt. Dat moet anders, want met zo’n landschap is het onmogelijk om te reageren op bijvoorbeeld een Brexit of handelsoorlog. Weg van de complexiteit en op naar agility is het devies. Daarvoor moet de bedrijfscultuur op de schop.

Ook Kyte stelde dat het tijdperk van monolitische systemen voorbij is. “We zijn er klaar mee, omdat ze geen continue delivery faciliteren. We hebben een georkestreerde softwareoplossing nodig, die gebaseerd is op te combineren en te hergebruiken componenten. De complexiteit van monolithische software is de cholesterol van de IT. Het is als room en bacon-vet, uiteindelijk ga je eraan aan dood.”

Versnellen

Volgens OutSystems-CEO Paulo Rosado hebben bedrijven drie standaard mogelijkheden om hun legacy te lijf te gaan: allereerst onderdelen van een bestaand systeem ontsluiten – al is dat moeilijk en gaat het soms ten koste van de stabiliteit. Een tweede benadering is de oude backend uit te breiden met services aan de voorzijde, bijvoorbeeld een klantenportaal. Kan werken, maar is niet fraai en de afhankelijkheid van de legacy blijft. Het zogenoemde ‘rip & replace’ is evenmin simpel, en bovendien kun je systemen die je competitief voordeel bieden niet simpelweg verruilen voor cloud en standaardpakketten, want daarmee onderscheid je je niet.

Organisaties moeten hoe dan ook ‘fit to purpose’ zijn, dus datgene doen wat in het kader van de hogere doelstellingen nodig is. Miljoenen kostende migratietrajecten die jarenlang duren, passen daar niet bij. Requirements veranderen immers sneller dan de systeemontwikkeling kan bijbenen. “Alles wat langer duurt dan twee jaar vormt een risico voor je voortbestaan”, doceerde Rosado. “Juist daarom denken we dat we iets te bieden hebben. De kracht van low-code is dat migraties enorm versnellen. Het creëert agility.”

Klantverhalen

Tijdens het plenaire programma kwamen diverse klanten en partners aan het woord, zowel in video’s als fysiek. Bijvoorbeeld het Portugese energiebedrijf EDP dat niet digitaal geboren is, maar wel mee moet in een veranderende wereld. De transitie werd gemaakt over de as van mensen, die anders gingen samenwerken, en daarmee de cultuur. Daartoe is ook de IT op pragmatische wijze aangepast en minder complex gemaakt.

“Alles wat langer duurt dan twee jaar vormt een risico voor je voortbestaan”

Deloitte vertelde, als een van de sponsors, over het opzetten van een center of excellence dat klanten onder meer met het OutSystems-platform helpt bij digitale businesstransformaties. Voorbeeld is een nieuw afrekenmodel voor een comedytheater, waarbij mensen via slimme technologie worden afgerekend op het aantal keer dat ze lachen. Een wijnproducent verbeterde de klantervaring met behulp van portaltechnologie. Deloitte nam bovendien de eigen interactie met klanten onder handen, door de informatie en systemen over de diverse contactkanalen te stroomlijnen.

Upgrade

De belofte van OutSystems 11 is dat klanten er, naast het verder verbeteren van de frontoffice, ook hun IT-kern mee kunnen verbeteren. Volgens de CEO komt daarmee ‘agility at scale’ binnen bereik. De nieuwe versie maakt een veilige en snelle verandering mogelijk binnen een gedistribueerde infrastructuur, inclusief de integratie met services van derde partijen.”

In een demo werd daartoe een zakelijke bestel-app getoond die dankzij kunstmatige intelligentie in staat is om via de camera producten te herkennen en automatisch de gegevens in te voeren. Ook aan de gebruikerservaring is gedacht. Met standaard templates kunnen meerdere persona’s optimaal worden bediend. Een andere belangrijke feature is OutSystems Insight, waarmee het gebruik en de tevredenheid inzichtelijk wordt. “OutSystems 11 biedt het allemaal, zonder dat je er extra voor hoeft te betalen”, aldus Paulo Rosado. “Het is gewoon een upgrade.”

Fotografie Mark van den Brink

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter