Op 25 mei, als de GDPR (AVG) van kracht wordt, zegt 85 procent van de bedrijven in Europa en de VS dat ze nog niet volledig zullen voldoen aan deze regelgeving. In Nederland is dit nauwelijks beter: 82 procent. Daarop duidt uitgebreid onderzoek van Capgemini.

Een harde kern van bedrijven die volgende week niet compliant zijn, zullen dat tegen het einde van het jaar nog steeds niet zijn. Eén op de vier bedrijven zegt dan namelijk niet volledig aan de richtlijn te zullen voldoen.

Opvallend is dat Britse bedrijven het verst zijn gevorderd, ondanks dat hooguit 55 procent aangeeft dat zij grotendeels of volledig aan de richtlijn zullen voldoen. Spanje (54%), Duitsland (51%) en Nederland (51%) volgen, terwijl Zweden het meeste werk te doen heeft. Slechts een derde van de Zweedse bedrijven zal zich op tijd grotendeels of volledig aan de richtlijn houden.

De onderzoekers suggereren dat sommige bedrijven de zakelijke kansen van de GDPR over het hoofd zien. Ruim een derde van de bedrijven in Nederland richt zich puur op naleving en niet op het behalen van concurrentievoordeel. Dit is iets hoger dan het gemiddelde over alle onderzochte landen (31%).

Hoewel organisaties boetes tot 4 procent van hun jaarlijkse omzet opgelegd kunnen krijgen als zij niet voldoen aan de AVG-richtlijn, zegt toch bijna 17 procent van de Nederlandse bedrijven dat het voor hen geen prioriteit is om op tijd voorbereid te zijn.

GDPR als moneymaker

Bedrijven die voorlopen op de deadline en dus al hebben geïnvesteerd in naleving en transparantie ten aanzien van persoonsgegevens beginnen hiervan de vruchten te plukken. Van de consumenten die geloven dat een organisatie hun persoonlijke gegevens goed beschermt, heeft 39 procent daar meer producten gekocht. En die uitgaven zijn aanzienlijk: zo’n 24 procent méér.

Daarbij heeft 40 procent vaker contact gehad met de organisatie, ofwel op regelmatige basis ofwel een paar keer. De voordelen gaan verder dan alleen de uitgaven. De helft van de consumenten zegt positieve ervaringen te hebben gedeeld met vrienden en familie. Hierdoor wordt de reputatie van een bedrijf bij potentiële klanten versterkt.

Ondanks deze voordelen zegt slechts 7 procent van de Nederlandse bedrijven (gemiddeld 12% in alle onderzochte landen) de richtlijn volledig na te leven en marktleider voor naleving van de maatregelen voor de AVG te zullen worden.

In heel Europa zegt gemiddeld 57 procent van de mensen dat ze actie zullen ondernemen tegen een organisatie als ze weten dat deze er niet in slaagt om hun persoonlijke gegevens adequaat te beschermen. In Nederland is dit percentage 62. Denk aan het verminderen van uitgaven (72%), stoppen met shoppen (69%) of de organisatie verzoeken alle persoonlijke data te verwijderen (72%).

Vertrouwens-mismatch

Bedrijven zouden daarom het vertrouwen dat consumenten in hen hebben moeten erkennen, aldus de onderzoekers. Momenteel is dat nog niet het geval: 69 procent van de leidinggevenden in Nederland denkt dat consumenten geen belangrijke maatregelen zullen nemen, zoals het laten verwijderen van hun gegevens. Het percentage consumenten dat dit bevestigt, is echter een stuk lager (39).

In Nederland zeggen acht op de tien bedrijven bovendien dat klanten hen vertrouwen met de privacy en beveiliging van data. Maar minder dan de helft (46%) van de consumenten meent dat dit zo is. Dit misverstand betekent dat bedrijven de potentiële uiteindelijke voordelen, zoals eerder aangegeven, mislopen. Slechts 11 procent spitst zijn inspanningen om aan de AVG te voldoen toe op behoeften van de klant.

“Leidinggevenden hebben nu een geweldige kans om een customer-first privacystrategie te ontwikkelen”, zegt Willem de Paepe, Global GDPR leider bij Capgemini. “Het exact weten welke data wordt bewaard, heeft meer voordelen dan het winnen van vertrouwen bij de consument en het verhogen van uitgaven.

Bedrijven kunnen analyses effectiever inzetten en hun activiteiten verbeteren. Daarnaast zullen bedrijven ook weten welke bestanden ze moeten verwijderen waardoor waardevolle opslagruimte vrijkomt. Zo wordt een deel van de 3,3 biljoen dollar die het wereldwijd beheren van gegevens tegen 2020 zal kosten, bespaard.”

Over het onderzoek

Voor het onderzoek zijn 1.000 leidinggevenden en 6.000 consumenten in 8 markten ondervraagd om inzicht te krijgen in de houding ten opzichte van de AVG, in de mate van gereedheid en de kansen die de AVG biedt.

Redacteur van IT Executive, met een interesse die de techniek voorbij gaat, altijd op zoek naar de menselijke factor. Een kwart eeuw ervaring in alles waaraan geschreven taal te pas komt. Van huis uit historicus met een sterke oriëntatie op politiek en maatschappij. Bereikbaar via felix[at]ictmedia.nl.