Drie tips tegen performance-problemen

0

Slecht presterende IT is een van de grootste irritatiefactoren binnen organisaties. Niet alleen de ontevredenheid onder medewerkers wordt hiermee gevoed, ook de eindklant is hiervan de dupe. Uiteindelijk leidt een slechte IT performance in alle gevallen tot onnodig inkomstenverlies en imagoschade en dat is natuurlijk zonde. Maar wat kan een organisatie concreet doen tegen performance problemen? Deze drie onderstaande tips helpen om IT-problemen de baas te worden!performance problemen

1: Creëer over- en inzicht

Om performance problemen bij de kern aan te pakken, is het vanzelfsprekend nodig om inzicht te hebben in de verschillende applicatieketens. De vraag is echter of dit voor de meeste bedrijven eigenlijk wel ‘vanzelfsprekend’ is. Vaak heeft een organisatie wel besef van de noodzaak tot inzicht, maar wanneer het erop aankomt, blijkt dit ver te zoeken.

Zo zien we in de praktijk vaak dat organisaties:

  • alleen meten op applicatieniveau. Hierdoor heb je wel inzicht in de prestaties van afzonderlijke applicaties, maar de keten als geheel wordt over het hoofd gezien. Dit terwijl performanceproblemen vaak onstaan in de connecties en afhankelijkheden tussen verschillende applicaties.
  • niet eenduidig meten. Door verschillende applicaties op verschillende manieren te monitoren, krijg je te maken met verschillende metrieken. En welk inzicht is dan de waarheid? Zonder één gezamenlijke objectieve waarheid is het moeilijk om interne en externe leveranciers aan te sturen en de oorzaak te herleiden.
  • niet onafhankelijk meten. Veel applicatieleveranciers geven met technische monitoringtools inzicht in de prestaties van hun eigen applicatie. Naast dat dit weinig zegt over de performance van de applicatie als onderdeel van de gehele keten, is het ook niet altijd betrouwbaar. Een typisch geval van ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’. Het is daarom aan te raden om onafhankelijke metingen te doen, door een externe partij in te schakelen of het zelf uit te voeren.

2: Voer duidelijk leveranciersmanagement

performance problemenComplexe ketens bestaan vaak uit meerdere IT-onderdelen die door verschillende leveranciers geleverd worden. Iedere leverancier kijkt vervolgens enkel naar het eigen onderdeel. Bij incidenten is het moeilijk te bepalen welke applicatie of leverancier in de keten de verstoring veroorzaakt, wat uiteindelijk resulteert in de ‘blame game’. Hierbij wijzen alle leveranciers naar elkaar, maar lost niemand het probleem op. Dit kost veel tijd, geld en frustratie. Bovendien vormen de oplossingen die uiteindelijk worden gekozen slechts lapmiddelen en wordt geen structurele oplossing gevonden.

Met behulp van een eXperience Level Agreement (XLA) kan dit worden voorkomen. Door van SLA naar XLA te gaan kunnen afspraken worden gemaakt over het bereiken van een optimale klanttevredenheid. De afspraken gaan daarbij niet sec over de werking van de technische onderdelen, maar er wordt gekeken naar de ervaring van de eindgebruiker. Dit geeft leveranciers een ander type verantwoordelijkheid waarin zij moeten samenwerken met andere onderdelen binnen de keten.

3: Ga voor expertise

Er zijn diverse tools beschikbaar die kunnen helpen met application performance management en ketenmonitoring. Hierbij is het wel belangrijk te bepalen of hiervoor de juiste kennis in huis is. Zijn er gekwalificeerde werknemers die metrieken kunnen interpreteren en uitlezen? En zijn er processen ingericht om performance problemen efficiënt te escaleren? Performance management – en ketenmonitoring in het bijzonder – is een vakgebied dat vaak onderschat wordt. Met alleen goede software ben je er nog niet. Besteed daarom voldoende aandacht aan kennis en expertise. Het voorkomen of snel oplossen van performance problemen vergt tevens een verandering in de mindset en soms de werkwijze binnen een organisatie. Er moeten immers niet alleen metrieken verzameld en uitgelezen worden, er moeten ook acties aan de resultaten gekoppeld worden.

Al met al is performance management tegenwoordig een cruciaal onderdeel van het takenpakket van de IT-manager. Deze drie tips helpen performance problemen te voorkomen of snel op te lossen. Voor de IT-manager betekent dit grip op zijn IT-dienstverlening en een objectieve waarheid om over te rapporteren. Uiteindelijk zal hij hiermee een goede gebruikerservaring kunnen garanderen aan de business en actief bijdragen aan klanttevredenheid, werknemerstevredenheid, productiviteit en omzet.

Ymor
Ymor is dé onafhankelijke specialist op het gebied van IT Operations Analytics (ITOA). Door het samenbrengen van verschillende databronnen wordt diepgaand inzicht gecreëerd in de IT-omgeving, waarmee de IT voorspelbaar wordt. Met behulp van een framework van voorgeselecteerde producten en diensten ondersteunt Ymor bij het optimaliseren en bewaken van de IT-omgeving. De inzet van monitoring, validatie en regie helpt klanten te groeien van reactief naar preventief beheer, waarmee de business optimaal ondersteund wordt. Alle producten en diensten zijn flexibel toepasbaar om optimaal aan te sluiten bij de organisatiedoelstellingen.