Digitale strategie staat nu op de agenda van onze bestuurders en wordt gelukkig gezien als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Gevoed door talrijke disruptieve technologieën, die zelfs onderwerp zijn in populaire media, zullen we hier snel inhoud aan moeten geven, net als aan de digitale transformatie. De CIO zal hier een instrumentele en leidende rol in moeten spelen.

Tijdens CIODAY 2018 kreeg ik als bestuursvoorzitter van het CIO Platform Nederland de mogelijkheid de conferentie te openen. Daarom heb ik de volgende vier ‘statements’ ingebracht, over het creëren en implementeren van de digitale strategie.

  • Begrijp welke opkomende technologieën impact hebben op jouw business.
  • Richt een digitale strategie in.
  • Lever continu digitale waarde in plaats van alleen grootse plannen.
  • Zorg voor adoptie van digitale verandering.

Ik zal in deze column ingaan op de eerste twee onderwerpen. In de volgende pak ik de laatste twee.

Het is de rol van de CIO en zijn team om het overzicht te hebben en inzicht te creëren in de technologieën die impact zullen hebben op de business. En dit vooral samen met de business- en technologiepartners. Daarbij gaat het dus over alles rond OT en IT – een onderscheid dat niet meer te handhaven is als we het over een digitale strategie hebben.

De discussie zal gaan over wat mogelijk nieuwe business zou kunnen genereren, waardoor je ‘in business’ blijft. Vandaag de dag is de ‘Kodak-case’ alleen nog maar belangrijker als voorbeeld van hoe het niet moet. In het selecteren en toepassen van nieuwe technologieën vind ik de termen ‘value creation’ en ‘meaningful use’ belangrijk.

Het is essentieel goed te doorgronden wat de impact hiervan is op processen, medewerkers en klanten en dus uiteindelijk op efficiëntie en effectiviteit. Een digitale strategie is immers niet een opsomming van technologieën en wat deze kunnen of doen, maar vooral hoe ze de business naar een volgend niveau kunnen brengen of substantieel verbeteren.

Daarbij is het belangrijk om te doorgronden wat de klant wil of gaat vragen en hoe je de business zou moeten transformeren. In de digitale strategie zal gesteld moeten worden hoe data-driven het bedrijf moet zijn (zelfs voor een bloemenhandel of betonfabriek is dat aan de orde).

Verder is het zaak (voor iedereen!) te bepalen welke digitale producten en diensten (in plaats van ict-oplossingen en -tools) en welke digitale competenties daarbij horen. Spannende ontwikkelingen die niet voor alle medewerkers van een bedrijf makkelijk zullen zijn, maar een vereiste om klanten bij je te houden en nieuwe business te kunnen ontginnen.

Dit alles zal geen ‘easy going’ zijn, dus ik durf de volgende stelling te poneren: Innovation is easy… it is all about implementation! In mijn volgende column zal ik hier verder op doorgaan.



Tijdens de netwerkbijeenkomsten en andere sessies van het CIO Platform Nederland staat het creëren en implementeren van een digitale strategie op de agenda en delen we hoe digitalisering waarde kan creëren voor onze business. Ik zie ook uit naar suggesties en ideeën van lezers: info AT cio-platform.nl

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam