Met een voorwaartse reorganisatie vanuit 2019 ving 2020 aan. Alle seinen op groen en prima stepping stone voor de 20’s om door te pakken. En toen kwam covid-19 binnendenderen en kwam veel met een abrupte knal even tot stilstand. Na naarstig rekenen volgde de onheilspellende uitkomst: dat 2020 wel eens een jaartje zonder omzetgroei kon betekenen, maar zou eindigen met 80 procent omzetverlies. Dus even de hersenen aanzetten en bedenken hoe dan anders.

Al gauw ontstonden een hoop wilde en pragmatische ideeën. CIO TV werd geboren als een vervanger van het papieren CIO Magazine. Een schot in de roos, omdat iedere CIO voor een acute uitdaging stond: firefighting covid-19 vanuit IT! Maar hoe? Al snel werd duidelijk dat dit niet ff voor de zomer over was en dus nog een keer terug naar de rekentafel. Uitkomst was een portfolio-aanpassing naar 80 procent digitaal/virtueel, in combinatie met een veel betere beleving (kwaliteit beeld, geluid en licht). Content en context zat wel snor. Dus CIO TV 2.0, en vervolgens gelijk door naar 3.0 wanneer dat mogelijk was.

We zouden ICT Media niet zijn, als we niet gelijk voor een extra challenge zouden gaan om het meest gave virtuele congres ooit te maken. De 16e editie van CIODAY zou voor het eerst niet die oh zo karakteristieke fysieke uitvoering kennen. Risicootje nemen was het devies en beetje TV-ish in de uitvoering. Op naar Studio21 en een state of the art interactief digitaal platform zou de rest doen. Alles onder de noemer ‘Hero or Zero’. In de tussentijd de een na de andere white paper publiceren, tientallen online sessies hosten en mede door CIO TV gingen de kijkcijfers rap omhoog. Ook op ons platform www.itexecutive.nl. Dus zakelijk gezien even aanpassen en weer doorgaan. Voor 2020 zorgen dat je overeind blijft en overleeft, en hopelijk in 2021 weer wat kunnen (op)bouwen.

“Heeft covid-19 dan geen ‘gezicht’ voor je?” Een terechte vraag. Net als de opmerking “Klinkt nog wat rationeel allemaal!” Helaas wel. Ondanks dat we in maart gelijk iedereen bij ICT Media vanuit huis lieten werken was er een best zwaar geval bij een van onze collega’s. Zelf kregen Regina en ik corona in augustus, net toen we even vakantie dachten te vieren. Daarvóór onze dochter Demi. Ten slotte was daar ineens in oktober de situatie dat mijn vader (85) geen actieve IC-behandeling wilde – mede gedreven door de dood van mijn moeder een kleine twee jaar terug, want die dag ‘stierf’ mijn vader al een klein beetje. Helaas heeft covid-19 voor mij dus een heel duidelijk gezicht. Een naargeestige zakelijke linkerhelft en een oh-zo impactvolle emotionele rechterhelft. En dat dwars door elkaar!

Heeft het dan wellicht nog iets gebracht dat 2020? Als ik iets kan en mag benoemen, is het dat je op een gegeven moment bewust wordt van een flink aantal ‘sensitiviteiten’. Enerzijds het gezin en anderzijds ‘de wereld’. Om met kids in de leeftijd van 18 en 21 in de huidige tijd in volle harmonie samen te leven is best mooi. Dat is pure winst! Het tweede opvallende was het moment dat de kijk op de wereld buiten ineens veranderde. In plaats vanuit ‘mia casa’ naar de buitenwereld te kijken, leerde ik die wereld echt naar binnen te halen. Met alle energie die daarbij vrij komt van dien. Wie daar een beeld bij wil hebben, kan even kijken naar de boodschap die Regina en ik wilden overbrengen tijdens de opening van CIODAY.

Fijne Feestdagen & Happy 2021!
Stay Safe. Stay Healthy!

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam