“The future is already here – it’s just not evenly distributed.” Een bekende uitspraak van de science fiction-schrijver William Gibson, die ook de term ‘cyberspace’ heeft bedacht.

Volgens mij heeft Gibson de spijker op zijn kop geslagen. Als je de digitale wereld eens goed bekijkt, en dan vooral de innovaties die op ons afkomen, zie je dat de toekomst er al is, maar wel zij aan zij met het verleden. Oftewel, de toekomst staat voor de deur, het feest kan beginnen, maar we zijn nog druk bezig het huis aan kant te krijgen – of we horen de deurbel niet eens.

  • Zomaar wat ontwikkelingen van het afgelopen jaar laten zien dat Gibson gelijk had:
  • De VS en China vechten een tech war uit, omdat de VS net op tijd in de gaten kreeg hoe snel de innovatie in China gaat.
  • Het getouwtrek tussen de vier digitale reuzen en allerlei overheden, zoals de EU, wordt intensiever omdat de overheden net op tijd doorkregen dat Google c.s. misschien wel machtiger worden dan zij.
  • Innoverende bedrijven blijven worstelen met legacy, want het tempo van innovatie ligt veel hoger dan dat van de economische afschrijving.
  • AI komt op, maar veel organisaties hebben hun data niet op orde en beginnen zich af te vragen hoe goed hun algoritmes eigenlijk zijn.
  • De Tweede Kamer liet onlangs weten meer sturing te willen geven aan digitale ontwikkelingen, maar er geen verstand van te hebben.
  • We lijken in verlegenheid gebracht door cybercrime en digitale spionage door overheden.
  • We hebben een schreeuwend tekort aan vakmensen op digitaal gebied, maar het onderwijs loopt achter.
  • 5G komt eraan, met in het kielzog onder meer autonoom rijdende auto’s, maar we hebben nog niet nagedacht over aangepaste verkeersregels.

Ik geloof dat het Bill Gates was die zei dat mensen de neiging hebben ontwikkelingen op korte termijn te overschatten en die op de langere termijn te onderschatten. Zonder in doemscenario’s te willen vervallen, denk ik dat we veel kunnen leren van de beide visonairs, Bill Gates en Bill Gibson.

Onze voorouders die in de middeleeuwen leefden, wisten niet dat ze in de middeleeuwen leefden. Wij verkeren in de bijzondere positie dat we wel weten dat we in de beginfase van het digitale tijdperk leven. Of, zoals CIO of the Year Hylke Sprangers het zo mooi zei in het vorige nummer van CIO Magazine: in het stenen tijdperk van de toekomst.

De hoogste tijd om wat verder vooruit te kijken, verder dan de eerstvolgende kwartaalafsluiting of de komende verkiezingen. Visie is wat we nodig hebben. En moderner onderwijs!

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam