Het had zo mooi kunnen zijn: een slinkende opdrachten-portefeuille, het hele gezin vanwege de coronamaatregelen gezellig thuis en fantastisch weer in aantocht. Vorig jaar deze tijd heb ik de geneugten ervaren van een korte oplaad-periode. Dat smaakte absoluut naar meer!

Mensen om me heen zeggen dat ik niet mag klagen over mijn altijd te volle agenda, en dat doe ik dus ook niet. Maar ik kan je verzekeren: mijn ‘succes’ als zelfstandig redacteur heeft wel een prijs.

Ik heb namelijk nogal eens de neiging om teveel te geven. Allereerst de zaken waar ik door opdrachtgevers voor gevraagd en betaald wordt, zoals artikelen, visiedocumenten en andere vormen van geschreven communicatie. Maar ook de nodige extra inspanningen die doorgaans niet op de factuur staan. Denk aan een luisterend oor, een snelle analyse, handige contacten of concreet advies. Dat alles gaat nooit op de automatische piloot. Om dit goed te kunnen blijven doen, moet ik soms simpelweg even afschakelen.

Ondanks de gruwelijkheid van het virus zag ik de coronacrisis dus als een kans. Ik zou voorlopig even ‘nee’ zeggen tegen nieuwe opdrachten, verder nadenken over het optimaliseren van mijn dienstenpakket en ondertussen mijn langverwachte bestseller over de zegeningen van een leven in de schaduw afronden. Uiteraard onder pseudoniem. Maar dat gedroomde verkoopsucces moet nog even wachten…

Want in de week van de lockdown sprak ik mijn zakenmaat Rob Beijleveld, CEO van ICT Media, waaraan ik al sinds de start als redacteur en (de laatste tijd vooral als klankbord) verbonden ben. Tijdens onze verhitte gesprekken ontaardt onze gedeelde passie voor technologie en leiderschap steevast in nieuwe ideeën. Zo ook nu.

Hij zag vooral de groeiende informatiebehoefte binnen de CIO-doelgroep, plus de wens vanuit de aanbodzijde om met de vraag-community in contact te blijven. Samen zagen we hoe traditionele media de technologiekant van deze bizarre periode zwaar onderbelicht laten, en binnen een uur waren we het erover eens: we zouden online televisie gaan maken! Een talkshow! Live gestreamd! Wat je ziet is wat je krijgt, niet meer en vooral niet minder.

Ruim een week later was mede dankzij de support van CIO Platform Nederland de eerste uitzending van CIO TV een feit. Inmiddels zijn we vier weken en zes talkshows verder. En we gaan door de komende twee maanden. Allereerst gericht op de do’s en don’ts van de post-corona periode en vervolgens de verdere toekomst. Met Rob als host en ik in mijn gekoesterde rol voor de analyse, duiding en als ‘geweten’ van het programma. Zaken die mijn klanten er altijd gratis bij krijgen, maar in deze setting ineens concrete waarde opleveren.

CIO TV is wat de vraag- en aanbod-community van ons vraagt. Die bestseller hou je van me tegoed.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

Hotze Zijlstra (1964) is taalkundige en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het journalistieke domein. Hij schrijft vooral over de inzet van technologie bij grote bedrijven en instellingen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam