In mijn eerste column als voorzitter van het CIO Platform Nederland deelde ik mijn visie op de uitdagingen rond het implementeren van een digitale strategie. Zoals beloofd zal ik hierop voortborduren. Maar eerst noem ik nog even welke elementen mijns inziens cruciaal zijn in de realisatie van een digitale strategie:

  • Begrijp welke opkomende technologieën impact hebben op jouw business.
  • Bepaal de digitale strategie.
  • Lever continu digitale waarde in plaats van alleen grootse plannen.
  • Zorg voor adoptie van digitale verandering.

Als nu die digitale strategie er staat, omarmd wordt door de rvb en zelfs onderdeel is van dé strategie van het bedrijf, is er helderheid over richting en welke digitale toepassingen en oplossingen waarde moeten gaan creëren. Mooi! Nu begint echter pas het échte werk… Want hoe ga je van hype naar realisatie? In mijn vakgebied (de zorg) staat de media bol van wat bijvoorbeeld artificial intelligence allemaal kan doen en hoe het de zorg drastisch zal gaan veranderen.

Zo zullen AI-toepassingen voor patroonherkenning veel betere (radiologische) beelddiagnostiek opleveren; en algoritmes voor kunstmatig intelligente beslissingsondersteuning zullen artsen in staat stellen om sneller een diagnose te stellen en minder fouten te maken.

Dit gaat zeker gebeuren, maar hoe pak je de implementatie aan? Zijn de medewerkers wel klaar voor de digitale transformatie? Adoptie is waarschijnlijk de grootste uitdaging. Veel van onze collega’s in het bedrijf hebben niet de juiste digitale vaardigheden of hebben zelfs angst om een nieuwe digitale manier van werken te adopteren.

Een procesverandering an sich kan al een enorme aanpassing zijn voor een medewerker en als de verandering ook nog digitale vaardigheden vereist, kan dit resulteren in het falen van de transformatie. Dus investeren in digitale competentie en het meenemen van de medewerkers in de digitale transformatie zal een belangrijk onderdeel worden voor de strategie! Waarschijnlijk zal de directeur HR hier een grote rol in spelen.

Een andere belangrijke sleutel tot succes – zo blijkt steeds meer – is het leveren van oplossingen in sprints, met betrokkenheid van de gebruikersgroep. Daarbij geeft levering in de vorm van MVP’s (minimal viable products) voelbare progressie. Dus geen ‘duikbootprojecten’ waarbij de ict-organisatie maanden onder water blijft en dan eindelijk met een oplossing komt – die net wat anders is dan de gebruikers verwachtten…

Een mooie bijkomstigheid van het werken in sprints is dat de gebruikersgroep geleidelijk maar gestaag meegenomen kan worden in de digitale transformatie en die ook echt gaat voelen. De MVP zal wat minder bedreigend zijn dan het totale gerealiseerde digitale eindproduct. (Noot: ik heb het niet over de ‘customer facing app’… dat gaat meestal wel goed. Ik heb het vooral over de fundamentele verandering van bedrijfsprocessen door digitalisering.)

Ik zou willen stellen dat de techniek niet het ‘issue’ kan zijn; er is zoveel goeds beschikbaar of relatief makkelijk te realiseren. Het gaat om het implementeren, waarbij de competentie-uitdaging het grootst is. Daarom durf ik nogmaals de stelling van column #1 neer te zetten: ‘Innovation is easy… it is all about implementation’


Tijdens de netwerkbijeenkomsten en andere sessies van het CIO Platform Nederland staat dit onderwerp op de agenda. We bespreken er hoe digitalisering waarde kan creëren voor onze business. Ik zie ook uit naar suggesties en ideeën van lezers: info AT cio-platform.nl

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam