Signify, het voormalige Philips Lighting, is volop in digitale transformatie, met als doel de klant in een snel veranderende markt nog beter te kunnen bedienen. Deze digitalisering zou niet mogelijk zijn zonder een bijbehorende cloudtransformatie. CIO Kurt De Ruwe geeft aan waar in 2016, bij het ontstaan van het toenmalige Philips Lighting, de nadruk op lag: “Na de splitsing van Royal Philips in februari 2016 lag het accent op kostenreductie en applicatieationalisatie.”

“Bij de splitsing van Philips gaf de CEO ons een duidelijke target mee”, licht de CIO toe, “De kosten moesten sterk naar beneden. In het verlengde daarvan zijn we gestart met applicatierationalisatie en in circa 18 maanden teruggegaan van ruim 4300 naar ongeveer 1300 applicaties. Meerdere regionale datacenters hebben we simpelweg uitgeschakeld. Ons uitgangspunt daarbij was ‘als het in de cloud kan draaien stoppen we het in de cloud’. Dan hebben we het over een paar honderd applicaties die niet per se lokaal hoeven te draaien en applicaties die in die regionale datacenters draaiden.”

Whitepaper

Lees ons onderzoekverslag waarmee leidinggevenden op C-niveau praktische inzichten en lessen voor de cloud journey kunnen opdoen. Je ontvangt het gelijk in je mailbox.

    .

    Van datacenter naar cloud

    “Toepassingen die nog niet in de cloud kunnen draaien hebben we als tussenstap overgebracht van het datacenter van de toenmalige provider naar een global datacenter van een andere partij. Daarbij geldt de afspraak met de provider van dat global datacenter dat alles wat nu in de private cloud kan binnen anderhalf jaar naar de public cloud zal gaan. Voor applicaties die locaal moesten blijven hebben we het concept van ‘datacenter in a box’ uitgerold.”

    Motieven

    Signify heeft diverse motieven komt de cloud op te zoeken. Kurt De Ruwe: “Denk aan snelheid, flexibiliteit, schaalbaarheid en natuurlijk ook kosten. Wil je bijvoorbeeld een testsysteem, heb je daar binnen korte tijd de beschikking over, terwijl dat vroeger weken duurde. Wanneer je het niet nodig hebt, schakel je het uit, wat vanuit kostenperspectief attractief is.”

    Vooral bij enterprise IT lag het accent op de combinatie van flexibiliteit en kostenreductie. “Bij onze business IT liggen de zaken anders”, voegt De Ruwe hieraan toe, “Voor bijvoorbeeld het platform voor Hue, onze interactieve, connected led lamp voor de consument, en ons IoT-platform voor B-to-B toepassingen, gebruiken we de functionaliteit van de onderliggende cloudplatforms maximaal. De providers ontwikkelen voortdurend veel functionaliteit. Zo bieden ze een ‘trein’ waarop je kunt meerijden.”

    Architectuur

    Omdat een zo goed mogelijke cloudarchitectuur te komen kijkt Signify vooral goed naar de datastromen, legt Kurt De Ruwe uit: “We kijken dus heel goed naar waar we wat plaatsen. Je wilt immers geen grote gegevensstromen tussen bijvoorbeeld het datacenter in Duitsland en cloudservices in de Verenigde Staten. Daarnaast is uiteraard security heel belangrijk, waarbij de focus ligt op protectie van data en applicaties en niet zozeer op de perimeter.”

    Samenwerking

    Over de impact van de cloudadoptie op de Signify IT-organisatie zegt de CIO: “We keken al naar het outsourcen van bepaalde functies, zoals systeembeheer. Bij cloud zijn veel van dergelijke functies bij de service inbegrepen. Het accent komt meer op het applicatieniveau te liggen. Dit betekende dat we van sommige medewerkers afscheid hebben moeten nemen en andere medewerkers hebben kunnen omscholen.”

    “Kijk vooral naar de datavolumes”

    De verhouding tussen de business en IT is volgens De Ruwe zowel ten goede als ten slechte veranderd: “Iedereen met een creditcard kan een service uit de cloud halen en dat gebeurt soms nog als men iets nodig heeft, maar dat is wel in strijd met alle policies.” Anderzijds is de samenwerking tussen beide geledingen veel hechter geworden: “Dan kan de business wel degelijk experimenteren, omdat het zichtbaar is.”

    Expertisecentrum

    Uit het Cloud Journey onderzoek blijkt dat diverse grote corporates een cloud center of excellence (CoE) hebben ingericht. Kurt De Ruwe is daartoe niet overgegaan: “Cloud is just another way of delivering infrastructure and services. Expertise op cloudgebied is bij ons vooral belegd bij de architecten. De dagelijkse contacten met de cloud providers worden onderhouden door onze Operations.”

    “Voor kennisoverdracht organiseren we jaarlijks meerdere events. En we experimenteren regelmatig. Het is ook leuk om af en toe iets nieuws te proberen, om op de hoogte te blijven van nieuwe mogelijkheden.”

    Tevreden naar kritisch

    Resumerend is Kurt De Ruwe tevreden over de resultaten van de cloudreis van Signify: “Doelstellingen ten aanzien van snelheid van deployment, schaalbaarheid en kostenreductie zijn zeker behaald. Is dat genoeg? Nee, het is nooit genoeg, dus we kijken hoe we de kosten verder kunnen optimaliseren.”

    Tevredenheid overheerst, maar De Ruwe blijft ook kritisch: “De eerste stappen die we destijds gezet hebben zou ik nu opnieuw zetten. De tussenstap naar een ander datacenter die we hebben gezet zou ik echter wat langer onderzoeken. Ik zou overwegen of we ook niet zelf een aantal applicaties naar de cloud zouden kunnen brengen, alvorens van datacenter te veranderen. Ik zou proberen die tussenstap te elimineren – wetende wat ik nu weet!”

    Advies

    De Ruwe’s advies voor bedrijven die de cloud journey maken is duidelijk: “Kijk vooral naar de datavolumes en de juiste setup van de security. Bekijk ook je netwerk goed: de access points in de netwerk kunnen bottlenecks worden. Netwerkarchitectuur is dus heel belangrijk.”

    Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam