
Joey Janssen
Strategische keuzes in het digitale domein
Met meer dan 125 winkels en een webshop in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken is Swiss Sense een toonaangevende speler op de Europese slaapmarkt. Het motto: ‘Doen wat je droomt, begint met een goed bed’. Grondlegger Piet Diks startte in 1918 in het Brabantse Uden met de ontwikkeling van matrassen van stro. Inmiddels werken bij Swiss Sense circa 2.000 medewerkers.
Joey Janssen is Director Change en Technology bij het bedrijf. Hij werkte een kleine zes jaar in het strategische klantdomein voor hij in 2017 aantrad. Sindsdien is Swiss Sense zowel nationaal als internationaal hard gegroeid. Een grote mate van professionalisering van de digitale capabilities hebben daaraan bijgedragen. In zijn huidige rol is hij verantwoordelijk voor IT, data en analytics, masterdatamanagement, crm en de digitale change-agenda.
Het creëren van waarde en het maken van impact staan voor de Director Change en Technology centraal. Daarbij maakten Janssen en zijn collega’s binnen de board of directors een kleine twee jaar geleden een belangrijke principiële afweging. Waar men er aan de businesskant voor kiest om producten, winkels en logistiek in eigen hand te houden, opteert men binnen het technologie- en datadomein steeds vaker voor uitbesteding.
Gelijke tred
Eén van de uitdagingen is de complexe combinatie van backend-systemen gelijke tred te laten houden met de commerciële groei van het bedrijf. Daartoe worden zaken als ontwikkeling en beheer waar mogelijk uitbesteed. Swiss Sense werkt met toonaangevende (platform)leveranciers voor de beste oplossingen uit de markt. Salesforce-implementatiespecialist Nextview geld als vertrouwde partner voor end-to-end beheer.
De vraag om zaken wel of niet zelf te doen vereist volgens Joey Janssen keer op keer een zorgvuldige afweging. Elke beslissing heeft namelijk voor- en nadelen. Daarnaast spelen aspecten zoals het technologisch en functioneel zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten van partners.
Waar de Director Change en Technology tijdens zijn keynote op CIO&CDO Insights het brede plaatje zal schetsen, gaat hij gedurende de aansluitende breakout-sessie samen met Nextview in op de praktische aspecten. Denk aan de bestuurlijke rol van tech-verantwoordelijken binnen groeiende organisaties en de eventuele toegevoegde waarde van managed services.
Joey Janssen heeft een achtergrond in bedrijfskundige informatica, en werkte onder meer bij Deloitte als consultant op het gebied van customer experience, customer engagement en crm – onder meer gericht op de retail. Zijn passies zijn organisatiedesign, klantgerichtheid en digitale innovatie.