In deze uitzending zijn Rob Hendriks van het Rijksmuseum en Aart Rupert van Damen Shipyards Group te gast. Hoe gaan een internationaal georiënteerde scheepsbouwer en Nederlands meest vooraanstaande museum om met de crisis?
Aart Rupert vertelt over het belang van agile zijn op scenario’s in deze tijd. Cost optimization levert bijvoorbeeld nu geld op, maar maakt ook schaalbaar voor de toekomst. De grote beweging van data naar de cloud maakt tegelijkertijd de operatie efficiënter en (interne) klanten tevreden. Rupert legt de transitie uit van maritime ship builder naar maritime solution provider met onder andere het (connected) schip als een (IoT-) platform.
Het Rijksmuseum was als eerste ter wereld online vanuit de visie dat de collectie van iedereen is. Rob Hendriks vertelt over Rijkslab (onderzoeken, innovaties), de zoektocht naar nieuwe business en virtuele verrijking zoals de online Nachtwacht-restauratie. Hij geeft aan dat security en het beter benutten van data steeds belangrijker worden.
Tenslotte geven beiden aan regie-organisaties te zijn geworden, waarbij goede samenwerking met partners en vertrouwen van groot belang zijn. De rol van de CIO is dan ook die van bruggenbouwer geworden.