Een pleidooi voor ‘digital twins’ van medewerkers

Het creëren van digital twins is een beproefde methode om de kwaliteit van producten te borgen. Fabrikanten en ingenieurs gebruiken het om ontwerpfouten of prestatieproblemen op te sporen en te elimineren vóór implementatie. Wat als we eenzelfde methode zouden inzetten voor het meest waardevolle onderdeel van de organisatie, de medewerkers?

Zie een ‘digitale tweeling’ van een werknemer als een virtuele simulatie van hem of haar. Medewerkers stemmen ermee in deel te nemen aan het programma, waarbij software hun gedrag en werkpatronen analyseert om een ​​virtuele tegenhanger te creëren. Organisaties gebruiken de inzichten uit digital twin-simulaties om betere ervaringen en services voor medewerkers te creëren.

Een digital twin-simulatie suggereert bijvoorbeeld dat menselijke tegenhangers hun prestaties zouden kunnen verbeteren als zij trainingslessen volgen die zijn afgestemd op hun sterke en zwakke punten. Of het programma adviseert een manager om de werkdruk van een medewerker te verminderen omdat de ‘digitale tweeling’ op een burn-out lijkt af te stevenen.

Afstemmen op werknemerservaring

De tijd om technologieën te ontwikkelen die de tevredenheid en het welzijn van werknemers verhogen is nú, aangezien er steeds meer evidentie is dat mensen over de hele wereld minder dan ooit in banen zullen blijven hangen die hen geen tevredenheid verschaffen.

Uit een recent, wereldwijd rapport van EY bleek dat meer dan de helft van de ondervraagden zei dat ze zouden overwegen hun baan op te zeggen als werkgevers hen geen flexibiliteit zouden bieden qua locatie en de manier waarop ze werken.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Ebook

Download het e-book over de veilige terugkeer naar de werkplek.

[su_button url=”https://itexecutive.nl/wp-content/uploads/2020/06/Servicenow-Return-To-Workplace-eBook.pdf” target=”blank” style=”flat” background=”#3286ce” color=”#ffffff” size=”6″ radius=”5″]Direct downloaden[/su_button]

[/su_column][/su_row]

Van de respondenten zei 64 procent dat ze betere technologie op kantoor wilden, waaronder een snellere internetverbinding, en videoconferencing, terwijl 48% eiste dat bedrijven hun hardware thuis upgraden, zoals extra monitors en headsets. In de Verenigde Staten voorspelde een recent rapport van de banenzoeksite Monster.com een ​​’Great Resignation’, waarbij een verbazingwekkende 95 procent van de ondervraagde werknemers aangaf dat ze een verandering van baan overwegen, en 92 procent zei bereid te zijn van sector te veranderen vanwege een gewenste baan.

Onder deze omstandigheden moeten bedrijven die hun beste talent willen behouden, proactief reageren op behoeften en gedrag van medewerkers, en ontwikkeling van een dynamische, digital twin is een innovatieve manier hiervoor.

Oorsprong van de digital twin

Een digitale tweeling – de computerversie van iets of iemand – laat data stromen tussen het echte object (of de persoon) en de twin, om prestaties te testen onder verschillende gesimuleerde omstandigheden, stressfactoren en dergelijke. Met een digital twin kunnen bedrijven in-real-time aanpassingen doorvoeren aan een fysiek object op basis van wijzigingen in de digitale versie en vice versa.

In 2002 pionierde Michael Grieves, destijds onderzoeker aan de Universiteit van Michigan, met het concept van een digital twin, als een methode om de kwaliteit en efficiëntie van fabrieksprocessen te verbeteren, en de techniek is sindsdien een wereldwijde standaard geworden.

“Beschouw een digital twin van een medewerker als een virtuele simulatie van zijn of haar menselijke tegenhanger”

Boeing maakt bijvoorbeeld een digital twin van elk van zijn vliegtuigmodellen om de prestaties van verschillende vliegtuigonderdelen gedurende de levenscyclus van het product te simuleren. Unilever, een multinationale fabrikant van consumptiegoederen, gebruikte een digital twin van zijn faciliteiten om mogelijke knelpunten in de productie te vinden en de algehele efficiëntie te verbeteren.

Verbeteren van services en ervaringen

We beschikken over de data die nodig zijn om een ​​digital twin van medewerkers te ontwikkelen.

Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de planningen en agenda’s van werknemers bijhouden om hun werkdruk te bewaken. Als de digitale tweeling suggereert dat een werknemer mogelijk overbelast is of het risico loopt op een burn-out, kunnen managers op de hoogte worden gebracht en de werkdruk van de werknemer aanpassen, voorstellen om vrij te nemen, of op een vergelijkbare manier handelen.

Het systeem zou de werknemer zelfs een programma voor vermindering van stress kunnen voorstellen volgens het arbeidsvoorwaardenpakket van de organisatie, zoals yoga- en meditatielessen, lidmaatschappen van een sportschool en toegang tot een therapeut via het employee assistance program.

Bedrijven kunnen gegevens van werknemersenquêtes, evaluaties van managers en promotie- en salarisgeschiedenis invoeren in een digital twin om te bepalen welke werknemers ontvankelijk zijn voor vacatures van concurrenten.

Een digital twin zou de prestaties kunnen verbeteren door medewerkers relevante training te bieden. Als de twin worstelt met communicatie- of computervaardigheden, stelt het systeem de daadwerkelijke werknemer programma’s voor die zich richten op schrijven en spreken in het openbaar, of komt het misschien met een korte uitleg over productiviteitsplatforms.

Een digital twin kan de medewerker ook op subtielere manieren helpen. Het programma merkt op dat de medewerker eerder op kantoor is dan anderen. Dus het raadt aan meer koffie op te slaan in de kantine. Of het programma waarschuwt IT om extra alert te zijn omdat de medewerker tegen het einde van het kwartaal in zijn agenda verschillende virtuele verkoopvergaderingen heeft gepland.

Handig, niet creepy

Door het gedrag van werknemers te volgen, kan het bedrijf gaan lijken op een verzorgingsstaat. Of misschien kan het gewoon creepy overkomen. Daarom moet deelname aan een digital twin-programma, vrijwillig zijn, op zijn minst in het begin.

Alle suggesties van het programma aan een medewerker moeten nuttig zijn. Anders zal deze ze gewoon negeren, of helemaal uit het programma stappen.

Het is ook belangrijk niet te vergeten dat een digital twin een dynamisch tweerichtingsprogramma is dat managers voortdurend moeten checken en bijstellen. Wat bijvoorbeeld werkt voor de digital twin, werkt mogelijk niet altijd voor de echte werknemer.

Digital twins kunnen bedrijven dezelfde voordelen bieden als het fabrikanten en ingenieurs biedt: de mogelijkheid om iets snel en dynamisch te verbeteren aan de hand van voorspellende gegevens en simulaties.

Het concept kan bedrijven ook helpen de prioriteiten en behoeften van werknemers beter te begrijpen in een tijd van groot verloop op de arbeidsmarkt als gevolg van de pandemie.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Workflow, de blogsite van Servicenow.

Gerelateerde artikelen

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde van grote Nederlandse organisaties innoveert vooral uit angst overbodig te worden. Twee op de vijf bedrijven verwachten dat hun businessmodel een sterke verandering zal ondergaan in de komende twee tot vijf jaar. Ook zal volgens bijna de helft (45%) van de bedrijven de organisatiestructuur in hetzelfde tijdbestek mee veranderen.

Hoe moderne DCIM bijdraagt aan het succes van de CIO

Hoe moderne DCIM bijdraagt aan het succes van de CIO

CIO’s spelen steeds vaker een leidende rol bij het digitaliseren van bedrijfsactiviteiten, waardoor zijn of haar positie belangrijker en complexer is geworden. Maar de traditionele rol van de CIO, namelijk het leveren van IT-diensten, vraagt ook meer aandacht door de sterk gedistribueerde, hybride IT omgeving.

Ethische vragen over de invloed van tech op de samenleving

Ethische vragen over de invloed van tech op de samenleving

Nieuwe technologie heeft bijna altijd een ontwrichtend effect in de samenleving. En vaak lijkt een kwestie nieuw, maar bijna even vaak zijn er in het verleden vergelijkbare kwesties onder de aandacht gekomen. Dat kan houvast geven bij onze opinievorming.

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Ondanks decennia aan investeringen in digitale transformatie heeft slechts een kleine minderheid van organisaties een geavanceerd niveau van digitale volwassenheid bereikt. Geen enkele organisatie in de zorg, financiële dienstverlening, energie- en nutsbedrijven hoort tot deze groep.