In een globale economie hangt real-time gegevensanalyse nauw samen met zakelijk succes. Zonder datagedreven inzichten vinden organisaties het een uitdaging om concurrerend te blijven, bedrijfsprestaties te verbeteren en goede gebruikerservaringen te bieden, ongeacht hun sector.

Om het tempo bij te houden, hebben bedrijven transparante, datagestuurde verbindingen nodig. Datasilo’s blokkeren helaas het delen en analyseren van gegevens binnen organisaties en met partners, leveranciers en klanten. Voor alle duidelijkheid: data is niet het probleem. IDC verwacht (pdf) dat in 2025 de wereldwijde datageneratie 175 zettabytes (ZB) zal bereiken: er is data te over.

Het echte probleem wordt gevormd door de traditionele methoden voor het delen van data. Organisaties vertrouwen nog steeds op het e-mailen van spreadsheets, het uitvoeren van batchprocessen met FTP of ETL en het gebruik van API’s. Deze methoden voor het delen van gegevens zijn niet veilig en niet schaalbaar. Ze verspillen daarnaast tijd, geld en menskracht. En het ergste is dat ze leiden tot verouderde datakopieën.

Het antwoord op deze problemen is het veilig delen van data, waardoor het niet meer nodig is om gegevens te kopiëren of om te zetten. Zij die toegang krijgen, worden eenvoudig naar de brondata verwezen op een gecontroleerde en veilige manier.

Data exchange

Veilig delen van data via data exchanges gaat nog een stap verder. Exchanges doorbreken datasilo’s en veranderen de manier waarop organisaties data verwerven, gebruiken en er geld mee verdienen. Met data exchanges is het mogelijk trusted-datasets te vinden, datagebruik te beheersen en te beheren, gegevens over het gebruik in te zien én inkomsten te genereren met data.

De vraag die resteert, is welk type data exchange juist is voor een organisatie. Hieronder vind je de kenmerken van vier verschillende data exchanges, zodat je kunt zien welke aanpak het best past bij de behoeften van jouw organisatie.

1. Intra-company

Ben je op zoek naar manieren om interne datasilo’s af te breken en de operationele efficiëntie te verbeteren?

Veel organisaties, vooral multinationals en internationale bedrijven, hebben moeite om gegevens te delen tussen bedrijfseenheden, afdelingen, locaties en dochterondernemingen. De intra company-aanpak biedt een centrale locatie voor goedgekeurde en veilige gegevens, wat resulteert in betere interne samenwerking en productiviteit, sterkere datagedreven inzichten en een snellere time-to-market.

2. Cross-company

Wil je gegevens uitwisselen met externe organisaties, samenwerking verbeteren en kansen creëren om inkomsten te genereren?

In een globale economie stimuleert samenwerking met externe partners, leveranciers en klanten groei en productiviteit, verbetert het zakelijke relaties en levert het nieuwe inzichten op, maar het vereist wel een veilige manier van het delen van bedrijfseigen data.

De cross company-aanpak biedt de mogelijkheid andere organisaties uit te nodigen om data te publiceren en/of toegang te krijgen tot data volgens de geldende richtlijnen voor gegevensbeheer, en mogelijkheden voor monitoring.

3. Data sourcing

Ben je op zoek naar nieuwe bronnen met externe data en naar manieren om de kosten voor data-analyse te verlagen?

In sommige sectoren behalen bedrijven concurrentievoordeel door externe data te gebruiken. Unieke datasets die een aanvulling vormen op interne data, kunnen helpen betere inzichten te genereren door rijkere analyses. Het kan echter een uitdaging zijn om externe data te vinden, op grote schaal én volgens de richtlijnen voor gegevensbeheer.

Met de data sourcing-aanpak kunnen dataleveranciers hun datasets beschikbaar stellen in de centrale portal van je organisatie, waar jouw datawetenschappers de data kunnen evalueren om te bepalen welke data de organisatie moet aanschaffen. Je krijgt inzicht in het datagebruik, terwijl de veiligheid gegarandeerd is, en kunt betere beslissingen nemen over data-acquisitie en -gebruik in de toekomst.

4. Data distribution

Wil je data extern delen en op grote schaal inkomsten genereren met je data assets om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren?

Als dataprovider kan het een uitdaging zijn om klanten directe gegevenstoegang te bieden en data feeds te personaliseren om voor betere klantervaringen te zorgen die de retentie verhogen.

Met de datadistributie-aanpak kun je een walled garden met gedeelde data creëren en hosten. Klanten hebben zo veilig toegang tot gegevens via het online dataportaal en je kunt hun ervaring personaliseren door het datagebruik te monitoren en te traceren. Je verlaagt tevens de kosten en verbetert de marges doordat API’s of FTP niet meer nodig zijn.

5. Hybride

Heb je twee of meer van de bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord?

Waarom zou je het samenwerken met data beperken tot één strategie? Veel van onze klanten werken met een hybride aanpak omdat data exchanges de beperkingen rond data wegnemen en omdat ze zakelijke kansen bieden. Met een hybride strategie kun je profiteren van meerdere scenario’s voor datasamenwerking. Daarmee kunnen je datagedreven inzichten grenzen overstijgen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam