De covid-19-crisis heeft de manier waarop en wanneer we werken veranderd, mogelijk voor altijd. “Flexibele en gedistribueerde ‘anywhere, anytime’-werkplekken worden de norm”, schreef Chris Bedi, CIO van ServiceNow onlangs. “Het beheren van complexe digitale workflows is van cruciaal belang. Zo kun je werknemers de diensten en ervaringen bieden die ze nodig hebben om hun werk naadloos en effectief uit te voeren.”

Technologie speelde een cruciale rol bij het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit tijdens het ‘work-from-anywhere’, dat zich praktisch van de ene op de andere dag voltrok. Om zich aan te passen aan het nieuwe werkparadigma, moeten CIO’s en andere beslissers op technologiegebied zich richten op de bedrijfscontinuïteit – en daarin investeren voordat de volgende crisis toeslaat.

Whitepaper

Lees hoe je je beter voorbereidt op de terugkeer naar kantoor in het ebook Ramping up for the new work reality.

    Hier zijn vier belangrijke gebieden waarop deze beslissers hun aandacht en hun budget moeten richten:

    1. Investeer in een hybride multi-cloudstrategie

    De pandemie veranderde thuiswerken van een luxe in een vereiste. Zelfs als de crisis eindelijk voorbij is, zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Consultancyfirma Global Workplace Analytics voorspelt dat 25 tot 30 procent van de Amerikaanse beroepsbevolking tot 2021 meerdere dagen per week zal blijven thuiswerken.

    Dit is het moment om te beginnen met investeren, of dit te blijven doen, in hybride en multicloud-oplossingen, zegt Jake Smith, directeur datacenter-technologieën bij Intel. Door private en publieke clouds te combineren, kunnen bedrijven snel opschalen, net als tijdens de initiële lockdown in maart, terwijl legacy workloads en gevoelige data veilig op locatie blijven.

    “Vóór covid had je misschien duizend werknemers, maar hadden er slechts honderd toegang nodig om op afstand toegang te krijgen tot het netwerk”, zegt Smith. “Nu werken ineens alle duizend werknemers vanuit huis. Je moet alles heroverwegen, van het upgraden van het netwerk tot hoe je back-up en herstel uitvoert tot het implementeren van nieuwe beveiligingsprocedures, en dat alles terwijl je het bedrijf draaiende moet houden.

    “In een situatie als de huidige”, voegt hij toe, “waar IT-personeel niet binnen faciliteiten kan werken, moet je omgevingen creëren die ze op afstand kunnen beheren.”

    2. Automatiseer beveiliging en andere workflows

    De plotselinge toename van het aantal mensen dat vanuit huis werkt, legt ook een enorme druk op de beveiligingsmiddelen, die al overbelast waren. Naast het beschermen van het bedrijfsnetwerk moeten CISO’s zich nu zorgen maken over de laptop en de wifi-thuisinstallatie van elke werknemer in een tijd waarin de aanvallen toenemen.

    “De aanwas van het aantal aanvallen op dit moment is historisch”, zegt Mark Campbell, chief innovation officer bij Evotek, een bedrijf voor digitale bedrijfsoplossingen. “CISO’s vragen: ‘Hoe beveiligen we al die BYOD-apparaten die zijn verbonden met onze bedrijfskritische toepassingen? Hoe implementeren we zero trust en wachtwoordloze toegang, of nieuwere endpoint-beveiligingen zoals secure access service edge (SASE)? Hoe controleren we de schaduw-IT die nodig was om connectiviteit mogelijk te maken?'”

    Beveiligingsteams, die al overbelast zijn, zullen zwaarder moeten vertrouwen op geautomatiseerde processen om bedreigingen te identificeren en er op te reageren, zegt Deborah Golden, Deloitte’s hoofd voor cyber-risico’s en strategische risico’s in de VS.

    “We hebben nu een exponentieel groter dreigingslandschap met meer netwerken, meer gegevens en meer mensen dan welke beveiligingsorganisatie dan ook zou kunnen controleren”, zegt Golden. “De enige manier om dat te doen met minder mensen en minder geld in een kort tijdsbestek, is door te kijken naar geautomatiseerde procesautomatisering, machine learning en AI.”

    De toename van het aantal aanvallen op dit moment is historisch.

    De pandemie zet bedrijven er ook toe aan om andere workflows te automatiseren om de kosten te verlagen en de efficiëntie te vergroten, zegt Campbell.

    “Ze kijken naar workflows die in het verleden misschien als heilig werden beschouwd, zoals operations, business intelligence en supply chain”, zegt hij. “En veel bedrijven komen er achter dat ze niet zo geautomatiseerd zijn als ze dachten.”

    3. Onderwerp plannen voor bedrijfscontinuïteit vroeg en vaak aan een stresstest

    De covid-crisis heeft de bedrijfscontinuïteitsplannen van elke onderneming op de proef gesteld – en niet elke organisatie slaagde voor deze test, zegt Sue Bergamo, CIO en CISO bij EpiServer, een wereldwijd e-commercebedrijf.

    “Er zijn drie soorten bedrijven tijdens deze pandemie”, zegt Bergamo. “Degenen die waren voorbereid, degenen die semi-voorbereid waren en degenen die dat niet waren. Ik was een beetje verrast te horen dat we anno 2020 nog steeds bedrijven hebben die geen bedrijfscontinuïteitsplannen hebben.”

    Maar zelfs het meest uitgebreide plan is niet veel waard als het niet routinematig wordt getest, herzien en verfijnd. “Je bedrijfscontinuïteitsplan moet voortdurend evolueren”, zegt Bergamo. “Je moet overal op voorbereid zijn en over de technologieën beschikken om te reageren.”

    EpiServer gebruikt ITIL- en ISO 27001-frameworks als richtlijnen en test zijn bedrijfscontinuïteitsplan elke maand, waarbij tijdens bedrijfsvakanties live failovers worden uitgevoerd van kritieke operaties tussen de vijf grote kantoren wereldwijd.

    We testen niet slechts één keer per jaar zoals veel bedrijven doen; we testen de hele tijd”, zegt Bergamo. “We hebben over de hele wereld redundante oplossingen, de enige manier waarop je bedrijfscontinuïteit wereldwijd kunt realiseren.”

    4. Investeer in je team

    Omdat IT-teams sinds maart 24/7 op volle snelheid draaien, is burn-out een reële zorg, zegt Intel’s Smith. “De enige manier waarop de organisatie zal overleven, is als jijzelf en je team dat doen.”

    Bedrijven moeten overwegen nieuwe contactmomenten te creëren tussen werknemers onderling en tussen werknemers en hun managers. Dit kunnen bijvoorbeeld digitale water cooler sessions zijn en frequentere een-op-een-bijeenkomsten, zodat managers het welzijn van individele medewerkers in de gaten kunnen houden. Andere benaderingen omvatten het vaker vieren van mijlpalen en teamsuccessen, evenals verplichte pauzes als onderdeel van de dagelijkse of wekelijkse routine.

    “Je moet de tijd vinden om even weg te zijn zodat je het beste uit je onderneming kunt halen”, zegt Smith. “Anders raak je overwerkt en mis je iets belangrijks.”

    Deze blog is eerder verschenen op Workflow, de blogsite van ServiceNow.

    Whitepaper

    Lees hoe je als financiële instelling weerbaarder en flexibeler kunt worden en download de whitepaper Operational Resilience: The New Imperative for Financial Services.

      REAGEREN

      Plaats je reactie
      Je naam