In de prijs van producten zit van alles verdisconteerd, behalve de kosten van de maatschappelijke impact van de productie. Denk aan belasting van het milieu of te lage lonen. Om daar verandering in te brengen, ontwikkelde Michel Scholte met een technologische partner een algoritme dat die impact zichtbaar maakt voor producent en consument.

In 2012 zag True Price het daglicht. “We willen toe naar een wereld waarin alle producten een werkelijke prijs hebben. Dan wordt er geen schade aangericht aan mens en natuur. Dat maakt de wereldwijde economie duurzaam.” CIO Magazine sprak met True Price tijdens het recent gehouden forum Executive Digital Exchange van SAP.

True Price werkt voor de grote ondernemingen en instituten in de wereld. De methode van True Price is als ranking-criterium onderdeel van de Dow Jones Sustainability Index. Een groeiend aantal bedrijven zoekt naar oplossingen voor hun maatschappelijke impact.

“We zijn experts op het vraagstuk van true pricing en impact meten, we geven trainingen en we bieden tools. We zijn nu met dertig mensen, en hebben vacatures uitstaan die ons moeten helpen meer en nog betere inzichten uit onze data te verkrijgen, nieuwe perspectieven waarmee we meer waarde kunnen toevoegen.”

Het Perfecte Doel

Technologie is het fundament onder de missie van True Price. “We werken met grote hoeveelheden data en schrijven daarvoor scripts en query’s. Black screens met code: zo ziet het dagelijks werk op ons kantoor eruit.” Er zijn inmiddels heel wat True Price-concepten ontwikkeld. Tamelijk intuïtieve concepten die vervolgens in concrete algoritmes worden vertaald. Dat vraagt om definities, formules en om data – veel data.

In de algoritmes zit de intellectuele eigendom van True Price. “Maar we maken ze open source”, zegt Scholte. “Het zou fantastisch zijn als iedereen ermee aan de slag gaat. Des te beter voor de wereld. Overbodig worden, dat zien we als ons grote doel. Dan heeft elk product in de winkel een echte prijs. En elk bedrijf publiceert dan naast een financial statement ook een impact statement. Maar voorlopig is het nog niet zover.”

Kritische pad

CIO’s vinden het interessant om samen te werken met kleine innovatieve bedrijven. Scholte gelooft niet in een houding van ‘hoe gaan we zo leuk mogelijk samenwerken met een klein innovatief bedrijf’. Hij denkt meer vanuit het kritische pad. “Er moet een waardepropositie zijn die voor het grote bedrijf de moeite waard is om in te investeren. Dan wordt het ook fijn voor het kleine bedrijf.”

Er kan volgens hem nog veel worden verbeterd. “Er gelden voor kleine bedrijfjes gelijke belastingen, gelijke boeteclausules, gelijke regels als voor grote. Terwijl kleine ondernemingen een veel kleiner absorptievermogen hebben. Dat moet beter kunnen. In het algemeen is het ondernemersklimaat in ons land heel erg goed. Ik ben ook de laatste die klaagt over de samenwerking met multinationals. We zijn dankbaar voor de kansen die we hebben gekregen en nog steeds krijgen.”

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam