De ideale werkplek is voor iedereen anders. Waar de een graag op een laptop werkt in een open kantoortuin, heeft de ander een voorkeur voor een afgesloten kantoorruimte met alle faciliteiten. Maar een ding is zeker: de werkplek van de toekomst zal vooral gedreven worden door technologische ontwikkelingen. We zetten in dit artikel drie belangrijke ontwikkelingen op een rij.

Trend 1 – het kantoor als ontmoetingsplek

Thuiswerken? Voor de meeste werknemers was dit eerst vooral uitzondering in plaats van regel. Door de uitbraak van corona hadden we opeens geen andere keus. En dit zorgt waarschijnlijk ook voor een blijvende verandering voor onze werkplek. Uit recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, geeft 27% van de thuiswerkers aan dat ze ook na de coronacrisis vaker gaan thuiswerken. Van degenen die op afstand vergaderen geeft 36% aan dat ze verwachten dit vaker te gaan doen.

Meer werken vanuit huis, betekent een andere rol voor het traditionele kantoor. Het kantoor wordt meer een ontmoetingsplek voor collega’s, klanten en partners. Werknemers zullen niet meer naar kantoor gaan om een rapport uit te werken, maar ze gaan voor de ervaring die ze bij werken op afstand missen. Het bekende ‘bijkletsen bij de koffiemachine’ is er thuis toch iets minder bij. Vooral voor het behouden van een groepsgevoel heeft het fysieke kantoor nog een belangrijke functie.

Trend 2 – personalisatie van de werkplek

De behoeftes van werknemers verschillen enorm wanneer het gaat om de werkplek. Toch is er voor de meeste werkplekken uitgegaan van een ‘one size fits all’ benadering, waarbij de IT-afdeling een standaard oplossing heeft bedacht. In deze benadering staan beheersbaarheid en security voorop, niet de specifieke wensen en behoeften van werknemers. Denk aan het gebruik van dezelfde apps, systemen en apparaten. Een standaard oplossing is begrijpelijk, maar het is niet de flexibiliteit die we in deze tijd gewend zijn.

Zo omschrijft Sogeti in de whitepaper Roadmap naar de werkplek van 2025, de werkplek van de toekomst als Netflix. Netflix past het aanbod aan kijkers aan, waarbij ieder account uniek is: volledig afgestemd op kijkgedrag, voorkeuren en beoordelingen. Deze ervaring zullen we in de toekomst ook op werkplekken gaan zien. Denk aan een gepersonaliseerd platform met nieuwe content en apps op basis van gebruik of best practices.

Trend 3 – een werkplek vol technologie

Machine learning? Artificial intelligence? Robotic process automation? Het lijkt misschien nog een beetje een ‘ver van je bed show’, maar deze technologieën zijn dichterbij dan je denkt. Nu zijn we vooral nog in de fase van Narrow Intelligence, waarbij technologie ons repeterende taken uit handen neemt en ons helpt bij het efficiënt inrichten van processen.

Voorbeelden hiervan zijn chatbots voor het behandelen van veelgestelde vragen aan de IT-afdeling, virtuele assistenten om vergaderruimtes te boeken en het automatiseren van repetitieve administratieve handelingen door de inzet van een bot. Zijn robots en technologieën op de werkvloer een bedreiging, omdat ze onze banen kunnen overnemen? De toekomst zal het ons vertellen! Voor nu helpt de technologie vooral om ons werkleven eenvoudiger te maken.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam