Digitale transformatie is moeilijk, getuige het bloedbad onder bedrijven die digitale transformatie(DX)-initiatieven hebben ontplooid. Volgens IDC’s FutureScape-onderzoek is 70 procent van de siloed digitale initiatieven uiteindelijk mislukt. Een Harvard Business Review-studie zegt dat 53 procent van de DX-initiatieven mislukt vanwege het onvermogen om snel te itereren en te experimenteren.

Tot verbazing van velen bevat de lijst met tegenvallende DX-initiatieven enkele van de meest erkende internationale merken: zoals General Electric, Ford Motor Company, Lego, Nike, Procter & Gamble en Burberry. Interessant genoeg ontbrak het geen van deze DX-initiatieven aan budget of ambitie – P&G wilde niet minder zijn dan ‘het meest digitale bedrijf op aarde’.

Thomas Davenport en George Wasserman van de Harvard Business Review (HBR) wijzen erop: “Deze bedrijven hebben miljoenen uitgegeven om digitale producten, infrastructuren en merken te ontwikkelen, maar lopen alle tegen significante uitdagingen aan wat betreft executie.”

Dus wat ontbrak er aan deze Fortune 500-DX-initiatieven? Het antwoord (en het geheim van DX-succes) ligt niet aan het kapitaal dat beschikbaar is, maar meer in het definiëren van wat DX werkelijk is: een transformatie in de manier waarop we het werk uitvoeren.

DX = transformeren van werkwijze

Volgens Davenport en Westerman is transformatie van de werkwijze niet alleen maar een bijkomstigheid, maar juist het hart van een digitale transformatie. “Digitalisering is niet iets wat je kunt kopen en aansluiten op de organisatie”, zeggen Davenport en Westerman. “Het is veelzijdig en diffuus, en het gaat niet alleen om technologie. Digitale transformatie is een continu proces om de manier waarop je zaken doet te veranderen. Dit vereist een serieuze en analytische kijk op processen, technologie en middelen.” Wat op zijn beurt dus meer zichtbaarheid vereist in de huidige werkprocessen.

Door te focussen op het transformeren van de planning en uitvoering van DX, beginnen bedrijfsleiders vragen te stellen die dramatische impact kunnen hebben, zoals:

  • Zijn onze teamleden, tools en processen klaar voor de snelheid die nodig is voor een succesvolle DX?
  • Zijn we in staat om onze projecten en initiatieven te monitoren, ondanks de verschillende losstaande processen, tools en afdelingen?
  • Kunnen we meten of lopende projecten zijn afgestemd op nieuwe DX-initiatieven en overkoepelende bedrijfsstrategie?

Voor de meeste bedrijven zijn de antwoorden op deze vragen moeilijk, zo niet onmogelijk, om definitief te beantwoorden. Zolang deze situatie voortduurt, zijn DX-initiatieven gedoemd om te falen. Om dit doemscenario te voorkomen, zou een organisatie haar inspanningen vooral moeten richten op het transformeren van de werkwijze, wat uiteindelijk zorgt voor het succes van initiatieven. Tijd om aan te pakken. Hieronder vier stappen die in de planning en uitvoering van DX-initiatieven centraal horen te staan.

1. Begrijp hoe je organisatie daadwerkelijk werkt

In plaats van een flitsende nieuwe tool snel te implementeren voor de hele organisatie, begin je met te onderzoeken hoe elk team werkt – elke stap en proces in hun workflows – en welke hulpmiddelen voor hen het beste werken. Technologiekeuzes zullen volgen, maar managers moeten de feedback van hun mensen vooropstellen in het maken van deze beslissingen. Marco Derksen van Koneksa Mondo zegt eenvoudig: “Investeer eerst in mensen, dan in technologie.”

2. Integreer je hulpmiddelen

Zodra managers de processen van hun werknemers willen doorgronden, worden ze vaak ontmoedigd door de ontdekking dat werkgegevens gefragmenteerd zijn en over zoveel tools zijn verdeeld. Daarom is integratie absoluut cruciaal voor het verbeteren van het vermogen van organisaties om DX-initiatieven uit te voeren.

Patrick Lencioni, bestsellerauteur en oprichter van The Table Group, heeft voorspeld: “Over vijf jaar zullen we elk stukje informatie binnen handbereik hebben over verschillende grenzen heen. Bedrijven die mensen kunnen helpen die informatie samen te trekken gaan het heel goed doen.”

“Het geheim van DX-succes is definiëren wat het werkelijk is: een transformatie in de manier waarop we werken”

Steeds meer bedrijven ontdekken dat een operational system of record (OSR) met hoge integratieve mogelijkheden een ideale manier is om werkgegevens uit de diverse tools van hun organisatie samen te brengen in één centraal platform. Misschien wel het belangrijkst is dat deze benadering ervoor zorgt dat bedrijfsleiders in één oogopslag alle relevante informatie via dashboards kunnen zien, zonder te eisen dat teams afstand doen van de tools die voor hen het beste werken.

3. Gebruik AI om data te analyseren

Gewapend met al deze gegevens zijn bedrijfsleiders klaar om te bepalen welke delen van hun bedrijf het meeste baat kunnen hebben bij verbeteringen. Stuart Frankel, CEO van AI-bedrijf Narrative Science, beveelt AI aan voor deze taak: “AI-technologieën zijn, in combinatie met menselijke vaardigheden, optimaal omdat het resultaten oplevert die verder gaan dan wat een groep alleen zou kunnen bereiken. AI kan miljarden gegevenspunten doorzoeken en in een paar seconden conclusies trekken, waar het teams van mensen jaren zou kosten om dat te bereiken.”

Dit is ongetwijfeld het soort vooruitstrevende technologie dat bedrijfsleiders voor ogen hadden bij het aangaan van hun DX-initiatieven. Door beter inzicht te creëren in tools, workflows en processen van de organisatie, kun je het gebruik van AI naar een hoger niveau tillen.

4. Stroomlijn processen en workflows

AI en machine-learning kunnen ook de oplossing bieden voor de problemen die ze helpen te diagnosticeren. Wanneer toegepast op een OSR, kan machine-learning worden gebruikt om veel van de handmatige taken te automatiseren, wat drastisch impact heeft op de snelheid en productiviteit van de organisatie.

Machine-learning kan bijvoorbeeld taken met lage waarde overnemen, zoals het ontvangen en verspreiden van werkaanvragen naar teamleden, op basis van ieders bandbreedte en vaardigheden. De teammanager hoeft alleen de nodige aanpassingen te doen en op ‘accepteren’ te klikken. Dit bespaart uren voor managers en verhoogt de werksnelheid.

Een fail proof-situatie voor DX-initiatieven

Wanneer je je dit soort zichtbaarheid en AI-gestuurde automatisering voorstelt tijdens de hele levensduur van een DX-project, begin je te begrijpen hoe operationele transformatie de snelheid en effectiviteit van DX-initiatieven zou kunnen verhogen. Elk teamlid zou gemachtigd zijn om aan de meest waardevolle taken te werken, teams zouden sneller kunnen werken dan ooit tevoren en elke bedrijfsleider kan duidelijk zijn teams zien en aansturen op DX-succes. Neem controle over je bedrijfsvoering en overwin de laatste obstakels op weg naar een succesvolle transformatie.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam