De wereldwijde pandemie heeft elke ondernemer en bestuurder in de hele wereld voor dezelfde vraag gesteld: wat betekent het nieuwe normaal voor mijn bedrijf? Elke regio, sector en ieder bedrijf wordt door de gevolgen van covid-19 geraakt. De horeca verloor in een oogwenk zijn omzet. Tegelijkertijd hebben bezorgdiensten voor boodschappen en maaltijden te kampen met een enorme, plotselinge toename van de vraag. Niemand weet precies wat het nieuwe normaal wordt of wanneer dat er dan zal zijn.

Daarom heeft LVMH, het moederbedrijf van Louis Vuitton en Christian Dior, zijn productie tijdens de crisis op verschillende manieren aangepast. Ze veranderden parfumfabrieken om desinfectiemiddel te maken en richtten andere productieprocessen in voor de productie van gezichtsmaskers. Philips schroefde heel snel zijn capaciteit op om vier keer zoveel beademingsapparaten te kunnen produceren als vóór de crisis.

Op lokale schaal hebben andere bedrijven zich ook aangepast om te kunnen bloeien in deze onzekere tijden. Restaurants, die plotseling hun deuren moesten sluiten, hebben hun klanten op nieuwe en creatieve manieren kunnen bereiken.

De restaurantketen Côte Brasserie in het Verenigd Koninkrijk heeft in april Côte at Home gelanceerd. Ze bieden nu maaltijden uit de doos om thuis van te genieten. Om dit concept naar een hoger niveau te tillen, biedt Forte Tapas, een high-end restaurant in Las Vegas maaltijdpakketten met een video van de beroemde chef-kok Nina Manchev.

En de leiding van Granadilla Swim, een boetiekbedrijf in badkleding in Kaapstad, had toen de crisis toesloeg de vooruitziende blik om een geheel nieuwe onderneming op te richten op basis van hun bestaande mogelijkheden. Van de ene op de andere dag waren hun kledingwinkels gesloten.

Ze zagen direct twee grote problemen in hun gemeenschap ontstaan. Mensen konden geen verse producten halen bij supermarkten en lokale boeren konden hun gewassen niet verkopen aan restaurants en hotels. Binnen drie weken kwamen ze met Granadilla Eats en hadden ze dit probleem opgelost.

Hannah Duxbury, directeur van het nieuwe bedrijf, legt de bron van hun inspiratie uit: “We willen lokale boeren ondersteunen die hun bedrijf van de ene op de andere dag verloren, en ervoor zorgen dat onze gemeenschap verse producten veilig bij hen thuis laat bezorgen.”

Iemand plaatste bijvoorbeeld op sociale-media dat Valota Farming, een lokale boer die alleen restaurants en hotels bediende, 900 kroppen sla beschikbaar had. Granadilla bezorgt deze verse producten bij mensen in heel Kaapstad. En drie maanden nadat ze het nieuwe bedrijf begonnen, zijn leveren ze niet alleen verse groenten, maar bijvoorbeeld ook volledige sets om thuis pizza te maken.

Corona Summer Strategy

Het is onmogelijk een noodtoestand voor onbepaalde tijd te handhaven. Innovatieve ondernemers en bestuurders heroverwegen hun tijdelijke maatregelen en bepalen wat deel zal uitmaken van het nieuwe normaal voor hun bedrijf.

De Corona Summer Strategy kan daarbij helpen. Deze is gebaseerd op de Simplicity Scan die ik heb ontwikkeld en is gratis te downloaden op Ebullient.com. Deze scan is een praktisch hulpmiddel om mensen te helpen hun denken te versimpelen en hun organisatie in de versnelling te krijgen.

Het formuleren van de Corona Summer Strategy voor jouw organisatie kan net zo eenvoudig zijn als het beantwoorden van de onderstaande vijftien vragen:

1. Heb je de juiste mindset?
Heb je je mentaliteit aangepast van schaarste naar overvloed om de nieuwe kansen te zien? Want de dynamiek van onze markten verandert drastisch.

2. Kun je snel communiceren?
Heb je een proces om ervoor te zorgen dat je next best actions duidelijk zijn voor alle betrokkenen en waarmee je snel van richting kunt veranderen wanneer nodig?

3. Heb je de mogelijke risicoscenario’s bepaald?
Er zijn eindeloze meningen over of het economisch herstel de vorm van een U, V, L of andere vormen zal aannemen. Plan je regelmatig tijd in om nieuwe risico’s voor je klanten, werknemers en de rest van het bedrijf in kaart te brengen?

4. Zijn je doelen door de crisis geëvolueerd?
Nu je organisatie onder extreme druk is komen te staan, is wat je dacht dat het bestaansrecht was van je bedrijf vóór de crisis waargemaakt? Of heb je een andere, misschien zinvollere, reden ontdekt waarom jouw bedrijf bestaat?

5. Heb je inzichten over je klanten ontdekt?
We maken deze crisis allemaal, samen met onze klanten, door. Heb je meer geleerd over de echte pains and gains die je nog immer loyale klanten ervaren?

6. Heb je je product aangepast of vereenvoudigd?
Veel bedrijven hebben hun producten en diensten vereenvoudigd om de kosten te verlagen of het volume te vergroten. Moeten deze wijzigingen permanent worden? Wat zou uiteindelijk moeten terugkeren naar de vroegere vorm of werkwijze?

7. Kun je de customer journey handhaven onder de regels van social distancing?
Is de ontworpen customer journey onder druk van de afgelopen maanden intact gebleven? Kun je de customer journey verbeteren om deze veilig(er) te maken voor klanten en medewerkers?

8. Heb je je planningshorizon verkort?
Langetermijnplanning is onbruikbaar geworden. Heb je een portfolio met plannen die zijn gebaseerd op mogelijke scenario’s? Heb je een manier om strategiewijzigingen op een snelle en transparante manier te communiceren?

9. Kun je voorkomen dat onnodige bureaucratie terugkomt?
Regelmatige rapportage en prestatiebeheer zijn tijdens de crisis hoogstwaarschijnlijk tot het absolute minimum beperkt. Welke bureaucratie uit het verleden is overbodig gebleken? Kun je voorkomen dat je deze herintroduceert in de organisatie?

10. Zijn er nieuwe markten die je op afstand kunt bereiken?
Zijn er met de introductie van het op afstand en virtueel leveren van producten en diensten nieuwe markten voor je bedrijf ontstaan? Is er onverwachte nieuwe concurrentie?

11. Is je merk nog relevant?
Is je merk tijdens de crisis relevant gebleven of moet het fundamenteel worden aangepast aan het nieuwe normaal?

12. Kun je de gezondheid en veiligheid van je mensen verbeteren?
Heb je loyaliteit verdiend met je medewerkers door hard te werken om hun emotionele, fysieke en financiële veiligheid te garanderen? Of is er serieus werken aan leiderschap nodig om hun vertrouwen terug te winnen?

13. Kun je de veiligheid en beschikbaarheid van je data verbeteren?
Is gebleken dat je data veilig toegankelijk is voor mensen die er op afstand toegang toe moeten hebben, zoals bij thuiswerken of in alternatieve kantoorruimtes?

14. Zijn er tijdelijke tools die permanent moeten worden?
Veel bedrijven hebben tijdens de crisis nieuwe tooling voor samenwerking ingevoerd. Handhaaf je deze als de nieuwe standaard of moet je nog investeren om de formele en informele communicatie tussen mensen te verbeteren?

15. Kun je je processen eenvoudig houden?
Zijn er wijzigingen in processen doorgevoerd tijdens de crisis die de productiviteit structureel hebben verbeterd? Moeten deze nu worden beschouwd als de nieuwe standaardprocedure, of is er meer nodig voor het nieuwe normaal in de manier van werken?

Concrete werkwijze

Je kunt een Corona Summer Strategy individueel als CEO of bestuurder formuleren of binnen een leiderschapsteam. Voor individuen is het raadzaam om bovenstaande vragen meer dan eens te beantwoorden en elke keer de antwoorden op te schrijven. Hierdoor ontstaan er meer inzichten en ideeën.

Leden van leiderschapsteams moeten de vragen eerst individueel beantwoorden en vervolgens een dialoog aangaan over de punten waar ze het duidelijk over eens zijn en waar ze het duidelijk niet over eens zijn. De focus moet liggen op creatieve probleemoplossing en dialoog, en om vervolgens duidelijke beslissingen te nemen over wat wel en niet te doen.

Voor jouw organisatie kan het uitvoeren van een Corona Summer Strategy betekenen dat je tijdelijk je productaanbod aanpast, zoals LVMH deed om bijvoorbeeld medische beschermingsproducten te maken, of het kan een structurele efficiëntieverbetering betekenen, zoals bij Philips.

De horecabedrijven Côte at Home en Forte Tapas hebben nieuwe bezorgopties toegevoegd om hun klanten tijdens de crisis te blijven bedienen. En wat Granadilla deed, is een voorbeeld van het gebruik van je mentaliteit en vaardigheden om geheel nieuwe problemen in je gemeenschap op te lossen.

De eerste schok van de coronacrisis is voor de meeste bedrijven voorbij. Nu vragen we ons allemaal af wat het nieuwe normaal voor onze organisatie kan betekenen. De Corona Summer Strategy is een manier om controle over het nieuwe normaal te krijgen – en tot de beste strategie voor je bedrijf te komen om te kunnen overleven en te groeien.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam