Onlangs hebben wij de whitepaper Thriving in the Data Economy gepresenteerd. De focus van ons onderzoek lag in de eerste plaats op het verbeteren van bedrijfsprestaties met behulp van data en analytics. Ik deel hier een paar belangrijke inzichten van een recente roundtable over dit thema.

De drie belangrijkste inzichten uit ons onderzoek zijn:

  1. Begin met het genereren van inkomsten in je achterhoofd
  2. Zorg dat je de basis goed hebt en
  3. Voer een beoordeling uit

Connecting the dots

De inzichten hebben we verkregen uit een survey onder 62 Nederlandse bedrijven in verschillende sectoren en 10 interviews met CxO’s van toonaangevende organisaties, zoals Rijkswaterstaat, VIVAT en Tata Steel. Roeland Allewijn, CDO bij Rijkswaterstaat, benadrukte op de roundtable het belang van gezamenlijk werken aan het verbeteren van de datakwaliteit: “Connecting the dots is een belangrijk onderdeel van mijn rol als CDO. We werken momenteel aan het verder verbeteren van de datakwaliteit van de 10 meest kritische datasets.”

Ook Marcel van de Lustgraaf, algemeen directeur bij VIVAT ten tijde van het interview en momenteel lid van de raad van bestuur van Bovemij, en Svend Lassen, Head of Reporting en Data Analytics in Commercial bij Tata Steel, deelden hun ervaringen en inzichten in het rapport. De resultaten van de survey en de feedback uit de interviews zijn voorgelegd aan diverse technologie-leiders op C-level in drie verschillende sessies.

Covid-19 impact

Daarnaast hebben we de resultaten van een mini-poll gedeeld om duiding te geven aan de impact van covid-19 op data en analytics. We hebben deze poll gehouden onder 3.500 Nederlandse C-level technologie executives (N = 46) om inzicht te krijgen in post-covid-19, datagedreven leiderschap.

De belangrijkste inzichten uit deze poll waren dat data en analytics-initiatieven bij de helft van de ondervraagde organisaties werden beïnvloed door covid-19 (46%), maar ook dat data en analytics-programma’s de meeste organisaties juist helpen om de pandemie te navigeren (65%).

Tata Consultancy Services (TCS), kennispartner van het onderzoek, presenteerde hun analytics strategy ecosysteem en hun Data and Analytics Target Operating Model (DATOM). “Ons Business 4.0 framework voor thought leadership wijst erop dat organisaties die gedreven worden door purpose, veerkracht en aanpassingsvermogen, innoveren voor hun klanten door het centraal stellen en democratiseren van data voorop te stellen”, zei Dinanath Kholkar, Vice President en Global Head of Analytics & Insights bij TCS.

Data literacy

Audrey Coutinho, chief data officer bij Elsevier, gaf zeer waardevolle inzichten in haar keynote over data literacy: “Naast de data-initiatieven die de kern vormen van de organisatie, hebben we een programma opgezet om data literacy aan te pakken en we boeken goede vooruitgang. Via dit programma maken we onszelf bewust van het belang van gegevensbeheer, kwaliteit en toegankelijkheid om analyses te bevorderen.” Audrey benadrukte ook dat communicatie veel aandacht heeft gekregen in het data literacy programma van Elsevier en dat het succes vanaf het begin is gemeten.

Conclusie

Dit onderzoek heeft vele nieuwe en interessante inzichten gegeven. Laten we ons blijven concentreren op data en analytics om de bedrijfsprestaties te verbeteren. In deze tijd, waarin data een centrale rol vervult, is daarvoor leiding van chief data officers nodig.

Paper


Het onderzoek is uitgevoerd door prof. Erik Beulen, Tilburg University / TIAS Business School, Tata Consultancy Services als kennispartner en ICT Media, uitgever van deze website.

Lezers van IT Executive kunnen het onderzoeksrapport hier downloaden. Als je hieronder je gegevens achterlaat, ontvang je direct een link in je inbox.

    .

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam