In het plenaire middagprogramma van CIODAY stond een aantal interessante jonge organisaties op het podium, die alle een sterke maatschappelijke betrokkenheid in hun DNA hebben: Project Talaria, Carnext, SPIKE Technologies en citizenM. NEXT Amsterdam vormt een brug tussen startups en de corporate wereld. En de CEO van het snelgroeiende Snowflake deelde zijn – Amerikaanse – perspectief over de verhoudingen tussen CIO’s en CEO’s.

NEXT Amsterdam

Esther Gons, managing partner bij NEXT Amsterdam en coauteur van bestseller The Corporate Startup, beet het spits af. Ze is als adviseur betrokken geweest bij niet minder dan 150 startups in de afgelopen tien jaar en zet haar kennis in om grote bedrijven te adviseren hoe ze disruptieve innovatie kunnen inzetten in hun organisatie en groei kunnen realiseren. Bij een startup gaat het om repeatability en scalability, aldus Gons. Een startup moet iets innovatiefs bezitten, een visie op de nabije toekomst en een werkend business model. Omdat startups regelmatig falen, is de lean startup methodology in het leven geroepen. Deze moet de risico’s beperken terwijl een startup nog in het leerproces zit.

Als corporates echter innovatie aanvliegen, zijn ze geneigd tot risicobeperking en executie, terwijl startups juist ruimte nodig hebben om te zoeken naar een werkend business model.

Met disruptieve, baanbrekende innovatie hebben de meeste grote bedrijven moeite, want er zijn andere gereedschappen, manieren van werken en nieuwe perspectieven nodig. Deze vorm van innovatie kan bovendien jaren in beslag nemen, denk aan drie tot wel tien jaar. Hiervoor is een andere governance nodig, die vaak in strijd is met bestaande procedures, waarvoor organisaties ruimte moeten maken (zie ook de keynote video).

Talaria

Van dit soort corporate bagage heeft de Braziliaan Philipp Essle geen last. De uit São Paulo afkomstige student heeft met collega’s van de TU Delft het Project Talaria opgericht. Ze werken aan een personal flying device, voortgedreven door elektromotoren. Het idee voor deze ‘vliegtuigjes’ is geboren uit de noodzaak tot mobiliteit in een metropool als São Paulo, die twee keer per dag compleet dichtslibt met autoverkeer. De TU Delft heeft een ‘Dream Home’, een lab waar studenten de gekste dingen kunnen bouwen. Project Talaria – naar de sandalen van de Griekse God Hermes – is het Delftse antwoord op een competitie van Boeing, Go Fly genoemd, voor kleine, personal flying devices die onder andere verticaal kunnen opstijgen en landen.

De toekomst van persoonlijke mobiliteit is elektronisch, dus een soort elektronische helicopter lag voor de hand. Met hulp van het Netherlands Aerospace Center lag er in april een technisch haalbaar en regulerings-proof ontwerp. Daarbij komt onder andere 3D printing met titanium kijken. Een andere partner is Cognizant, dat heeft geholpen bij het ontwikkelen van de besturingssoftware, dat semi-autonoom vliegen mogelijk maakt, zonder dat een vliegbrevet nodig is. Op dit moment staan er uitgebreide tests op het programma en in februari moet de eerste testvlucht plaatsvinden. Talaria kijkt ondertussen alweer verder vooruit naar werkbare businessmodellen en nodigt bedrijven die hierin mogelijkheden zien uit voor een mogelijk partnerschap (zie ook de keynote video).

Carnext

Ewout van Jarwaarde, CEO van het twee jaar geleden gestarte Carnext.com, is gericht op het verbeteren van de aankoopervaring van gebruikte auto’s. De markt is enorm, en wordt nog groter, nu ook met tweedehands elektrische voertuigen. De waardeketen is gefragmenteerd en lokaal, en het vertrouwen van de verkopende partijen is niet optimaal. Elke speler richt zich op zijn eigen niche en niemand denkt aan de eindgebruiker. Hoe kom je aan een vertrouwde marktplaats? Carnext.com is een marketplace 2.0, die vraag en aanbod van auto’s niet ouder dan vijf jaar bij elkaar brengt in meer dan twintig landen. Daarvoor is slim omgaan met data nodig –voertuiginformatie, gebruiksinformatie en klantinformatie – van professionele aanbieders en kopers, en consumenten.

In het eerste jaar verkocht Carnext.com 250.000 auto’s, en het bedrijf is nu vooral gericht op het verhogen van zijn net promoter score, die nu 73 bedraagt. Daarbij helpen zaken als totaalprijzen – geen verrassingen – volledige onderhoudsgeschiedenis en een niet goed, geld terug garantie. Aan de hand van feedback van klanten heeft het bedrijf de de customer journey heel kort weten te maken: in twee minuten koop je een auto. En dat proces kan zonder buikpijn, want het aankoopbedrag wordt in reserve gehouden totdat de klant zijn auto in bezit heeft (zie ook de keynote video).

SPIKE Technologies

Bas Verkaik, medeoprichter van SPIKE Technologies, vertelde uitvoerig over de – letterlijke – reis die hij met zijn medeoprichters, alle studenten aan de TU Eindhoven, heeft gemaakt nadat zij zelf een elektrische motor hadden ontwikkeld. Deze collectieve ervaring leidde tot de vraag naar de ontwikkeling van een nieuwe elektronische motor voor een Nederlandse motorfietsenfabrikant, waarvoor SPIKE werd opgericht. De opgedane ervaring met het zelf bouwen van batterijen steekt het nieuwe bedrijf nu in het ontwerp van geavanceerde, modulaire batterijen voor mobiele voertuigen.

De intellectuele eigendom van de ontwerpen ligt geheel bij SPIKE, mede omdat de TU Delft nog geen duidelijk geformuleerde IP-strategie had ten tijde van de start van het bedrijf. SPIKE is nu actief in het mede-ontwikkelen van allerlei elektrische voertuigen met diverse partners, en heeft al diverse investeerders aangetrokken. Voor wie geïnteresseerd is: er zijn nog enkele ‘tickets’ verkrijgbaar! (zie ook de keynote video)

citizenM

Met dertien hotels in Europa, drie in de VS en één in Maleisië is de citizenM hotelketen, die  luxe voor een betaalbare prijs biedt, duurzaam aan het groeien. Het bedrijf is ontstaan vanuit frustratie met het aanbod en de dienstverlening van traditionele hotels, waar je in de rij staat bij in- en uitchecken, waar de keuken maar beperkt open is, voor de kleinste extra’s betaald moet worden en waar het kameraanbod weinig transparant is. Bij citizenM zijn alle kamers identiek, maar zeer zorgvuldig en luxueus vormgegeven. En uiteraard is er 24 uur roomservice, elke dag.

Directeur CX en digital Casper Overbeek, afkomstig van achtereenvolgens KLM en bol.com, vertelde hoe een frictieloze menselijke beleving centraal staat in het business model, en dat deze tegelijkertijd zwaar leunt op data en technologie. Hotelgasten – ‘citizens’ in de parlance van het bedrijf – kunnen communiceren met de ‘ambassadors’ van het hotel via het kanaal van hun voorkeur. Ze kunnen de zonwering, gordijnen en verlichting bedienen vanaf een speciale ‘moodpad’, terwijl ze tot rust komen met muziek (Spotify) die hun hersengolven kalmeert, speciaal gecomponeerd voor citizenM. De waardering van reizigers is groot, en de keten wil dan ook groeien naar 100 hotels wereldwijd.

Snowflake

De enige niet-Nederlandse partij op het podium was het Amerikaanse Snowflake, waar de Nederlander Frank Slootman sinds dit voorjaar CEO is. De ervaren bestuurder – hij kan bogen op een track record van twee decennia bij een waaier van bedrijven in Silicon Valley – kwam met de boodschap dat de samenwerking tussen CIO en CEO cruciaal is: “CIO, zoek naar allianties”, was de kern van zijn verhaal.

Bekijk de video’s en presentaties van het plenaire programma

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam