De deksel is eraf en de beer is los… Zo lijkt het wel sinds Het Financieele Dagblad op 5 oktober een artikel plaatste met als titel De wurggreep van de softwarereuzen. Sindsdien is een storm van bijval en voorbeelden op gang gekomen, wat weer heeft geleid tot opvolgende artikelen en posts op sociale media. In Het FD ligt de focus erg op Oracle, maar de andere ‘software-boys hebben snel bijgeleerd’, zo is onze ervaring bij het CIO Platform Nederland.

CIO’s vinden dat het nu afgelopen moet zijn met de ongeoorloofde praktijken van grote softwareleveranciers. Dat horen we binnen het CIO Platform Nederland de afgelopen weken luid en duidelijk.

In het algemeen vindt men dat ondanks een schijnbaar goede en transparante deal met een softwareleverancier, na een paar jaar vanuit het hoofdkantoor van de leveranciers slimme juridische trucs naar boven komen om nog meer geld uit bestaande contracten te halen. Daar staat geen waardevermeerdering tegenover, dus voelt het als machtsmisbruik en uitmelken.

Communicerende vaten

Wat ook schuurt, is dat de contracten lijken op clickfondsen. Meer eraan uitgeven kan altijd, maar als de economie tegenzit kan je nauwelijks de licenties en dus uitgaven terugbrengen. Natuurlijk kun je minder licenties afnemen. Maar door een herberekening die de leverancier dan uitvoert, betaal je daarna nog steeds ongeveer hetzelfde bedrag. De CIO’s noemen dit de ‘communicerende-vatentruc’ van de grote softwareleveranciers.

Zitten slapen

Echter, wij CIO’s hebben soms ook zitten slapen. Er zijn immers voldoende manieren om tot betere contracten en contractbeheersing te komen. Toch worden er willens en wetens nog steeds domme contracten getekend. Om daar verandering in te brengen heb je een sterke inkoopafdeling en juridische afdeling nodig. Want een leverancierscontract is vooral van de ‘kleine lettertjes’. Ook zitten veel bedrijven en instellingen niet strak op licentiemanagement, maar klagen ze wel als ze de rekening krijgen bij ongecontroleerd gebruik.

“In bestuurskamers klinkt inmiddels de roep dat het afgelopen moet zijn”

Menig CIO reageert op deze kritiek door te zeggen dat softwarecontracten als een drug zijn: je je mag meer en meer gebruiken zonder dat er een rem op zit. En dan komt de leverancier na een paar jaar met een claim!?

Daarnaast wordt vergeten dat je door een betere strategische architectuur of door te kiezen voor een multi-vendor cloudstrategie deze afhankelijkheid deels kunt voorkomen.

Afgelopen

In de bestuurskamers klinkt inmiddels de roep dat het afgelopen moet zijn. Zeker als een leverancier weer zonder blikken of blozen een miljoenenclaim (soms zelfs een miljardenclaim) op tafel legt. Daarop volgt vaak snel de vraag of we ‘ze eruit kunnen gooien’. Dat gaat helaas niet zo makkelijk. De kosten om over te stappen naar een concurrerende aanbieder of innovatieve en flexibele cloudoplossing zijn daarvoor in veel gevallen te hoog en de risico’s te groot. Onze bedrijven en instellingen voelen zich dan ook in een wurggreep genomen.

Wheelen en dealen

Erg jammer deze situatie, want we wilden toch partnerships en samen de digitale versnelling gaan realiseren? Hoe kan je dan als CIO innovatie en digitalisering vormgeven in je bedrijf of instelling als je vastzit aan contracten van vaak ook nog ‘oude’ technologie? En waarom zou je in zee gaan met leveranciers die keer op keer je vertrouwen beschamen? Het is nu zover ‘geëscaleerd’ dat ook toezichthouders zich laten informeren over de werking van deze markt, namelijk of deze markt wel werkbaar is in de praktijk.

Tijdens veel CIO-congressen en netwerkevents wordt er steen en been geklaagd. Voor sommige bedrijven is het hun ‘levenswerk’ geworden om van een bepaalde softwareleverancier af te komen. Al jaren speelt dit dus onderhuids, wordt er gewheeled en gedeald met juridische clubs van softwareleveranciers en worden weer compromissen gesloten die niet echt helpen!

Daarom ben ik blij dat dit nu op tafel ligt. Immers, CIO’s en hun bestuurders hebben duidelijk aangegeven: dit accepteren we niet meer! Hopelijk zal deze opstelling ertoe leiden dat we echt in gesprek kunnen met de softwareleveranciers. Wat mij betreft op EU-niveau, want we horen van onze CIO-collega’s in andere landen dat zij nu ook aan het ‘opschalen’ zijn. Mooi dat Nederland hierin een voortrekkersrol heeft.

Samenwerken

Ik nodig onze partners bij de softwareleveranciers uit om dit gesprek constructief aan te gaan. Niet op het niveau waar we dat al een paar keer eerder hebben gedaan, hetgeen een klassiek ‘pappen & nathouden’-feestje was door country leads die niet veel mogen van het hoofdkantoor.

“Ook toezichthouders laten zich informeren over de werking van deze markt”

We willen in gesprek met de echte beslissers vanuit het hoofdkantoor, die de macht en wil hebben om echt anders te werk te gaan met ons als klanten. Wellicht is het handig als de softwareleveranciers hun managers niet op ‘bonus per afgeleverde licentie’ maar op ‘meer waarde bij klant’ gaan afrekenen. Dan kun je samen werken aan een volwassen relatie met een voorspelbare en reële value-add voor de bedrijven en instellingen. Want we staan toch allemaal achter de ambitie om Nederland verder te innoveren door digitale versnelling?

We gaan elkaar spreken!

Tijdens de netwerkbijeenkomsten en andere sessies van het CIO Platform Nederland staat reuring in softwareland prominent op de agenda. Echter ik zie ook uit naar suggesties en ideeën van de lezers die gemaild kunnen worden naar info [at] cio-platform.nl.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam