De manier waarop organisaties worden geraakt door digitale ontwikkelingen pakt zeer verschillend uit per sector. Maar alle bedrijven, ongeacht de markt waarin ze opereren, moeten ervoor zorgen dat ze organisatorisch wendbaar zijn zodat ze kunnen kapitaliseren op zakelijke kansen. Het is een cliché, maar verandering is de enige constante. Hoe moeilijk ook, organisaties moeten zich daarop voorbereiden, zodat ze niet alleen vandaag, maar ook morgen relevant zijn.

Technologie brengt klant dichtbij

Alle organisaties in alle sectoren hebben op de een of andere manier te maken met digitale transformatie. Technologie zorgt ervoor dat consumenten en afnemers dichterbij komen – denk aan mobiel en sociale media – en daarom is een transformatie waarin de klant het middelpunt is noodzakelijk. Zonder dit laatste zal een verandertraject beperkt blijven tot een louter interne aangelegenheid, waardoor je geen klanten wint, laat staan bindt. En juist technologie maakt het creëren van uitzonderlijke klantervaringen gemakkelijker dan ooit. Met data-analyse en AI kunnen we het gedrag van mensen analyseren en voorspellen om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

Dat betekent niet dat technologie daarbij op de voorgrond treedt. Bedrijven die als winnaars naar voren komen in de digitale economie zullen bovenal focussen op hun klanten en hun technologische oplossingen naar de achtergrond brengen. Dat maakt technologie niet minder belangrijk: een goed begrip van klanten zou moeten helpen bij het maken van de juiste technologische keuzes voor de toekomst.

Verschillende scenario’s

Inspelen op toekomstige ontwikkelingen is altijd moeilijk. Bedrijven moeten zich daarom verdiepen in verschillende toekomstscenario’s om voorbereid te zijn op ontwrichtende fenomenen. Ze moeten een digitale strategie omarmen die daarmee in brede zin rekening houdt.

Transformatie waarin de klant het middelpunt is, is noodzaak

Het is duidelijk dat geen enkele organisatie voorbereid was op de huidige pandemie. Maar bedrijven die hun interactie met klanten al grotendeels online en via apps afhandelden, waren de concurrentie een paar stappen voor. En organisaties die werken op afstand uitdrukkelijk in hun digitale strategie hadden opgenomen en dit ook daadwerkelijk implementeerden, waren vanaf dag één veel beter bestand tegen de disruptie door ‘covid’.

The Future of Industries

Cognizant heeft een serie digitale magazines samengesteld die beslissers perspectieven en nieuwe inzichten geeft over de toekomst van 11 sectoren. De publicaties geven een idee van de digitale ontwikkelingen en de invloed van digitale technologie op bedrijven. Het zijn nadrukkelijk geen voorspellingen, maar denkrichtingen om te kunnen anticiperen op toekomstscenario’s. We delen onze laatste inzichten over de impact van ‘covid’ op elke bedrijfstak. Daarnaast gaan we in op ethiek en duurzaamheid.

 
De kern van onze boodschap is dat organisaties, willen ze relevant blijven, verschillende toekomstscenario’s moeten onderzoeken en opkomende digitale technologieën moeten inbedden in hun business model, met een sterke nadruk op de klant.

Willen organisaties relevant blijven, dan moeten ze verschillende toekomstscenario’s onderzoeken

Onze research naar de toekomst van de 11 sectoren gaat in op zaken als artificiële intelligentie, data-analyse, IoT, cloud en softwareontwikkeling, maar ook besteden we aandacht aan de invloed die technologieën als robotic process automation (RPA), 5G, blockchain, augmented/virtual reality (AR/VR), machine learning en automation hebben.

Toekomstperspectieven zijn afkomstig van Euan Davis van Cognizants Center for the Future of Work en van Tony Bosma, futurist en trendwatcher bij Extend Limits. Euan Davis richt zijn onderzoek op consumenten en hoe digitale veranderingen hun gedrag beïnvloeden. Tony Bosma concentreert zich op toekomstige trends en technologische ontwikkelingen, en wat dit betekent voor de mens, inclusief voorbeelden van best cases.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam