Het is een veel voorkomend dilemma. Organisaties moeten innoveren en daarvoor zijn investeringen in flexibele en slimme software voor klanten en medewerkers nodig. Tegelijkertijd houden licenties en ondersteuning voor traditionele systems of record het overgrote deel van het IT-budget in gijzeling. Is er een uitweg uit deze situatie? Hoe kun je afwijken van de route die de softwareleverancier heeft uitgestippeld?

Uit diverse surveys komt steeds weer naar voren dat CIO’s gefrustreerd raken met de snelheid van innovatie in hun organisaties. De prijs van ‘keeping the lights on’ is buiten proportie en beperkt hen in de mogelijkheden om middelen vrij te maken voor innovatie. Volgens Gartner, dat hier jaarlijks surveys aan wijdt, blijft gemiddeld slechts 10 procent van het IT-budget over voor transformatietrajecten.

Whitepaper

Rimini Street laat in een whitepaper zien hoe twaalf organisaties zijn opgehouden naar hun software vendor te luisteren en hun eigen roadmap volgen. Doe er je voordeel mee!

    Dezelfde surveys tonen aan dat de top van de organisatie zo langzamerhand geen obstakel voor innovatie meer is. Deze is er wel van overtuigd geraakt dat kostenefficiëntie gepaard moet gaan met – veelal business-driven – vernieuwingen die het bedrijf beter positioneren ten opzichte van de concurrentie. Maar een goede innovatiestrategie kun je alleen tot realiteit maken door serieus te investeren.

    Cloud washing

    Juist daarom is het wrang dat er voor innovatie zo weinig overblijft. Het is de wereld op zijn kop: organisaties betalen voor de innovatie van gisteren, voor intellectuele eigendom die zijn beste tijd heeft gehad. Softwareleveranciers doen daarom driftig aan cloud washing: ze presenteren hun aanbod als cloud-gebaseerd en stellen klanten flexibiliteit en kostenbesparing in het vooruitzicht. Ondertussen leunen ze echter zwaar op hun oude licentiemodel, terwijl hun cloud-aanbod lang niet altijd de functionaliteiten biedt die klanten bij on-premise gewend zijn.

    Verreweg de meeste klanten prikken hier doorheen. Zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Rimini Street, uitgevoerd in 2019, dat CIO’s die klant zijn bij Oracle in overgrote meerderheid niet kiezen voor IaaS of Saas van die partij, ook al zijn ze van plan met hun oplossing naar de cloud te gaan. In plaats daarvan maximaliseren ze het gebruik van de bestaande software, proberen ze de kosten te drukken en zijn ze op zoek naar alternatieven. Deze situaties zijn overigens zeker niet voorbehouden aan Oracle-klanten.

    Business-driven roadmap

    Wat deze CIO’s willen, is hun eigen, business-driven roadmap volgen. Ze willen hun eigen tempo voor cloud-migratie bepalen en budget vrijmaken voor zaken die het meeste impact hebben in een transformatie. Dat betekent overigens niet noodzakelijkerwijs dat ze de banden met een softwareleverancier verbreken. Het betekent dat ze de relatie herdefiniëren op hún voorwaarden, en bijvoorbeeld onderhandelen over ondersteuning van custom code, of integraties die normaal gesproken niet onder een contract vallen.

    Overigens, wie zegt dat het slim is om alles naar de cloud te migreren? Verreweg de meeste softwareleveranciers uiteraard, maar waarom zou je hen op hun woord geloven? Als een belangrijke kernapplicatie als ERP on premise goed draait, waarom zou je dan een kostbare verhuizing vol hindernissen en voorspelbare problemen plannen? If it ain’t broken… CIO’s kunnen zich beter richten op lift and shift van toepassingen waar ze zich niet aan kunnen vertillen.

    Als de relatie met de leverancier eenmaal opnieuw is gedefinieerd, heb je als CIO de financiële ruimte om de toepassingen aan de klantzijde te vernieuwen – zonder dat de systems of record – ‘de lampen’ – alle energie opslurpen. Zo kan het budget ten minste ten goede komen aan zaken die waarde toevoegen voor klanten en groei mogelijk maken.

    Whitepaper

    Rimini Street laat in een whitepaper zien hoe twaalf organisaties zijn opgehouden naar hun software vendor te luisteren en hun eigen roadmap volgen. Doe er je voordeel mee!

      REAGEREN

      Plaats je reactie
      Je naam