Michael Taylor is IT-director van het Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team. Zijn trackrecord in de racewereld is indrukwekkend. Al bijna achttien jaar weet Taylor de teams van Renault en daarna Mercedes-AMG Petronas naar topprestaties te stuwen. Alhoewel de langverwachte race op Zandvoort is uitgesteld, wist CIO Magazine hem te strikken voor een vraaggesprek.

Je hebt een unieke baan. Kun je onze lezers vertellen hoe je je huidige positie in het Mercedes-AMG Petronas F1-team hebt bereikt?
Na dertien jaar bij een van onze concurrenten (Renault F1-team) te hebben doorgebracht, nader ik mijn vijfjarig jubileum bij dit team. Ik ben erbij gekomen in de rol van IT-business-applicationsmanager, verantwoordelijk voor alle zakelijke apps.

In 2017 werd ik gevraagd om de technology vertical van een gloednieuwe divisie te leiden, Digital Engineering Transformation, belast met de verantwoordelijkheid voor het transformeren van de tools en processen binnen onze Engineering-groep. Na drie fantastische jaren werd de mogelijkheid gesuggereerd om DET en IT weer bij elkaar te brengen om een ​​nieuwe supergroep te vormen. Die uitdaging nam ik graag aan.

Hoeveel mensen zitten er in je team en welke functies vervullen ze? Wat doe je zelf en wat wordt uitbesteed?
Zodra alle vacatures zijn vervuld hebben we iets meer dan zestig vaste fulltime-medewerkers binnen onze IT-afdeling. We dekken alle belangrijke functies – enterprise-architectuur, technische architectuur, bedrijfsanalyse, procestechniek, informatiebeveiliging, IT-operations, IT-delivery en enterprise-applicaties – en hebben een aantal kleine, gespecialiseerde teams die zich richten op die applicaties en services die specifiek zijn voor ons.

Vanwege de aard van ons team en de afhankelijkheid van technologie dekken we vrijwel ons gehele dienstenportfolio zelf af. We werken wel samen met technische partners die gespecialiseerde middelen leveren.

Hoe belangrijk zijn gegevens voor een F1-team en hoe zou je je analyseactiviteiten voor, tijdens en na een race beschrijven?
Data is ons levensbloed. Waarschijnlijk is onze grootste uitdaging het omzetten van data in informatie en informatie in kennis – die uitdaging delen we trouwens met de andere teams en eigenlijk met elk bedrijf ter wereld. In aanloop naar een race is onze focus op data tweeledig. Allereerst willen we zo veel mogelijk begrijpen over de voorgaande race, onze prestaties, de beslissingen die we hebben genomen, de impact van die beslissingen en de invloed van onze concurrenten, en natuurlijk welke lessen we kunnen leren.

Het tweede aspect is het zorgen voor onze paraatheid. Meerdere duizenden simulatie-iteraties gecombineerd met historische kennis vormen een basisconfiguratie om het weekend te beginnen.

“De dagen dat we falen zijn de dagen waarop we het meeste leren”

Als we op vrijdag de oefensessies op het circuit doorlopen, vertrouwen we veel meer op de realtime telemetrie die onze auto uitspuugt, ronde na ronde. Vele uren worden vervolgens besteed aan het uitpluizen van de gegevens, zowel langs het circuit als terug in de fabriek, om de configuratie van de auto te kunnen verbeteren. We analyseren echt alles om verborgen aanwijzingen te vinden die kunnen helpen om de prestaties te verbeteren: onze driver in de loop-simulatortest vrijdagnacht, de set-upoptimalisaties voor zowel de kwalificatiesessie op zaterdag als de race van zondag.

Hoe verder we het weekend in gaan, hoe minder kans we hebben om belangrijke wijzigingen aan de auto aan te brengen. Dan verschuift de focus van gegevens naar het bewaken van alle systemen terwijl de auto op het circuit is. Op dat moment worden timing-, weer- en strategiegegevens prominenter. De analyse na de race begint zodra de geblokte vlag valt.

Je reist de hele wereld over, van de ene race naar de andere. Hoe garandeer je het vereiste connectiviteitsniveau?
Vroeger was het veel meer een uitdaging dan nu. Toen had je veel verschillende diensten die lokaal werden gehuurd afhankelijk van waar ter wereld je was, vaak tegen uitbundige prijzen en met verschillende niveaus van complexiteit en eindapparatuur!

Michael Taylor

Tegenwoordig is het veel eenvoudiger. We hebben het geluk leveranciers te hebben die bij elke Grand Prix connectiviteitsdiensten in de pitlane leveren. We nemen een wereldwijde MPLS-service bij een bekende carrier af, die ons aan een kabelverbinding helpt als we in de pitlane aankomen en die ontkoppelt als we aan het einde van de grand prix vertrekken. Ze runnen ook een speciaal NOC voor de duur van het GP-evenement, houden onze service 24/7 in de gaten en pakken snel eventuele problemen aan.

Kun je een recent project of programma beschrijven waar je bijzonder trots op bent?
Er zijn de afgelopen jaren veel bijdragen geleverd waar ik buitengewoon trots op ben. Maar niet zo trots als op een recent project in de afgelopen maanden waarin we, als gevolg van de impact van COVID-19, ons overwegend in de fabriek gevestigd personeel effectief hebben omgeturnd in een indrukwekkend leger van werkers op afstand. Het was een leger dat binnen 24 uur twee nieuwe VPN-diensten beschikbaar wist te stellen, terwijl het ook nog eens in no time comms-sites en informatieportalen voor het grote publiek ontwikkelde. Petje af voor die ​​groep van zestig mensen die het onmogelijke heeft gepresteerd!

In deze onzekere tijd werken we als team samen met Daimler en onze partners om de impact van het Covid-19-virus terug te dringen. Ons doel daarbij is nu ons platform in te zetten voor het delen van betrouwbare gezondheidsinformatie.

Wat was jouw rol in dit alles?
Met een beperkte tijd om te plannen was mijn bijdrage eenvoudigweg om ons einddoel duidelijk te maken, te zorgen voor continue communicatie tussen de verschillende teams en regelmatig updates te geven over de steeds veranderende omstandigheden. Het was zeker ook mijn rol om onderweg obstakels weg te ruimen, alles wat ons ervan zou kunnen weerhouden ons doel te bereiken.

“Het onder de knie krijgen van de basisvoorwaarden geeft je altijd een voorsprong.”

Wat is jouw visie op leiderschap in een snel veranderende omgeving als F1?
Leiderschap is met beide voeten op de grond blijven, in elk detail topprestaties willen neerzetten en constant de juiste dingen doen, keer op keer. De kleine, belangrijke details die vaak over het hoofd worden gezien, zijn de dingen die het verschil maken. Het maakt niet uit in welke omgeving je werkt, hoe snel die verandert. Het onder de knie krijgen van de basisvoorwaarden geeft je altijd een voorsprong. Ik heb het geluk dat ik werk in een organisatie met een overvloed aan geweldige leiders die allemaal bijdragen aan een cultuur die zich blijft ontwikkelen – en dat al jarenlang. Werken in deze omgeving met al deze mensen heeft mij als leider ook verder gebracht.

Het lijkt erop dat ook de rest van de wereld elk jaar sneller verandert. Wat kunnen bedrijven van een F1-team leren?
Om welke branche het ook gaat, wat de uitdaging ook is: er zijn altijd veel mogelijkheden om te leren. De sleutel tot leren is het snel kansen kunnen identificeren en daar vervolgens met heel veel energie op inspelen. In de Formule 1 houden we dingen die bijdragen aan ons concurrentievoordeel graag voor ons. Maar een van onze beste eigenschappen is het vermogen te leren van mislukkingen. De dagen dat we falen zijn de dagen dat we het meeste leren.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam