Bij veel organisaties is het besef doorgedrongen dat digitalisering van processen, diensten en producten een onvermijdbare noodzaak is. Hier ligt een glansvolle rol voor CIO’s: zij kunnen als geen ander de vertaling maken van businessbehoeften naar technologie en omgekeerd. Tijdens een exclusieve rondetafelsessie in de Vughtse Villa kwam echter naar voren dat IT-oplossingen en het gebruik van nieuwe technologieën niet de enige belangrijke factoren zijn voor een succesvolle digitale transformatie. Bedrijfscultuur en andere ‘zachte’ factoren zijn minstens zo doorslaggevend.

Op 28 maart verzamelde zich een groep IT-executives uit het bedrijfsleven en de rijksoverheid in de Vughtse Villa om van gedachten te wisselen over de succesfactoren en potentiële valkuilen op het pad van digitale transformatie. Onder auspiciën van Veeam, leverancier van back-up- en recoveryoplossingen en intelligent datamanagement, was Robin Scholten, onder andere algemeen directeur van KPN-dochter Internedservices, gevraagd om zijn ervaringen op het gebied van digitalisering te delen. Hij heeft ‘zijn’ bedrijf meegenomen in de digitale transformatie van een pure hostingprovider naar een multicloud serviceprovider. Een boeiende interactieve presentatie die afgesloten werd met een informeel diner.

Verandering was het sleutelwoord

Volgens Scholten behelsde de transformatie veel meer dan alleen verandering in de toegepaste technologie en de keuze van de juiste partners. De bedrijfsstrategie en -cultuur plus de manier van werken bepalen uiteindelijk het succes van de digitalisering. “Internedservices is enkele jaren geleden door KPN overgenomen. Het was een ‘klassieke’ hostingprovider die zijn marktpositie te danken had aan zowel organische groei als aan acquisities, wat je een ‘buy & build’-strategie noemt. Dat betekende dat er in de loop der tijd een samengesteld productportfolio en een gediversifieerde klantenkring was ontstaan.”

Die bedrijfsstrategie had ook zijn invloed gehad op de gebruikte technologieën, aldus Scholten: “Bij elke nieuwe acquisitie krijg je ook te maken met legacysystemen die bij het overgenomen bedrijf in gebruik zijn.” Bij zijn aantreden was hem al vrij snel duidelijk dat voor een succesvolle toekomst het roer om moest bij Internedservices. “Verandering was en is het sleutelwoord”, aldus de algemeen directeur. “Verandering van het productportfolio, de klantentypen, de bedrijfscultuur en de toegepaste technologie.”

Scholten constateerde dat er op meerdere fronten werk aan de winkel was. Zo werden er ‘teveel dingen tegelijk’ gedaan door de onderneming. Ook was er te weinig aandacht voor belangrijke marktontwikkelingen zoals public en multicloud. Verder bleek dat er binnen de organisatie nog wat zaken moesten worden veranderd. Zo was er in de jaren daarvoor te weinig gedaan aan opleidingen en trainingen voor de medewerkers. Tevens kon de samenwerking met het moederbedrijf KPN beter.

‘Best of breed’

“Wij zijn begonnen met de basis”, aldus Scholten. “Dat bestond eigenlijk uit het stellen van een heel eenvoudige vraag: wat is de bedrijfsstrategie?” Al snel bleek dat daarin verbetering mogelijk was. Hij toog aan de slag met zijn nieuwe managementteam om een toekomstgerichte strategie te ontwerpen. “Dat was noodzakelijk. Als wij niet met de marktontwikkelingen mee zouden veranderen, dan was het op lange termijn voortbestaan van dit mooie bedrijf niet meer gegarandeerd.”

De nieuwe strategie en de beoogde veranderingen werden op één A4’tje vastgelegd. In het kort kwam dat erop neer dat KPN Internedservices zich moest transformeren van een hostingprovider naar een multi-cloudbedrijf met een focus op een bepaald deel van de markt. “Natuurlijk zat daar een belangrijke technologische component in. In plaats van alles zelf te bouwen, kijken we naar ‘best of breed’-oplossingen die in de markt verkrijgbaar zijn. Zoals de cloudplatforms van Amazon en Microsoft, de technologie van VMware en Veaams datamanagementsysteem.

“We streven naar een cultuur waarin mensen hun verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen”

Daarnaast hebben wij de data centraal gezet in alles wat wij doen. Daar kwam onder meer uit dat wij zo’n tachtig procent van onze omzet haalden uit twintig procent van onze klantenkring. Het betekende dat wij ons zijn gaan richten op het behouden en werven van de grotere klanten, die wij digitale grootverbruikers noemen.” Wat betreft de samenwerking met het moederbedrijf heeft Scholten met name gekeken hoe KPN Internedservices gebruik kan maken van de kracht en schaal van KPN. Zo gaan we steeds meer gebruikmaken van binnen KPN aanwezige tooling voor facturatie, servicemanagement en monitoring. “KPN heeft zeer goede systemen voor de ‘billing’ van klanten. Daar kan ik prima gebruik van maken. Facturatie is niet iets waar Internedservices nog eens zelf in hoeft te investeren.”

Eigen verantwoordelijkheid

De technologie was maar één aspect van de digitale transformatie, aldus Robin Scholten. “Het betekende met name dat mensen zich moesten aanpassen om in het veranderingsproces mee te kunnen gaan. Het betekende ook dat wij hen daarin moesten helpen. Bijvoorbeeld door trainingen te geven op het gebied van Microsoft, AWS of VMware. Het doel is dat nagenoeg het hele bedrijf dit heeft gedaan, inclusief ikzelf. Je moet echt begrijpen wat de impact van IT is op organisaties. Want je verkoopt geen leuk verhaal; je verkoopt oplossingen die ingrijpen op bedrijfsprocessen. En dan moet je wel wat van de technologie weten.”

De trainingen maakten onderdeel uit van het veranderen van de bedrijfscultuur, zegt Scholten. “We streven naar een cultuur waarin mensen hun verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen.” Een van deelnemende IT-executives knikt bevestigend bij het horen van het cultuurgedeelte van de digitale transformatie van KPN Internedservices. “Bij de rijksoverheid hebben wij dat ook hoog in het vaandel staan. Het zorgt er ook voor dat IT’ers toch kiezen om bij ons te komen werken. Ondanks het feit dat wij niet altijd de hoogste salarissen betalen. Zij krijgen bij ons de ruimte en eigen verantwoordelijkheid.”

Scholten heeft KPN Internedservices door het traject van digitale transformatie weten te leiden. Een klus waar hij met enthousiasme aan is begonnen. En die ook zichtbaar vruchten afwerpt.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam