Dat nieuwe technologieën als artificial intelligence en robotica zorgen voor disruptie op de arbeidsmarkt, staat buiten kijf. Ontwikkelingen als het wiel, de stoommachine en de computer zorgden op hun beurt voor evenveel disruptie in die zin dat ze activiteiten automatiseerden die mensen voorheen zelf deden. Zonder twijfel worden ook nu banen overbodig; of veel interessanter. Het is maar hoe je het bekijkt.

Chief technology en innovation officer bij Accenture, Paul Daugherty, schreef er een boek over. Human + Technology gaat over de samenwerking tussen de mens en de machine. Daugherty voorziet dat artificial intelligence tot een nieuwe categorie medewerkers zal leiden. Hij noemt hen de ‘missing middle’. Het gaat daarbij om banen waar mensen machines helpen, door hen te trainen, zaken uit te leggen en hen te onderhouden. Werk dat nu niet maar straks wel mogelijk en nodig is.

Volgens onderzoek van het World Economic Forum gaat dat om meer dan 130 miljoen banen. Ook geeft Daugherty in zijn boek sprekende voorbeelden hoe artificial intelligence de toekomstige werkzaamheden van mensen in bijvoorbeeld design, klantenservice en geneeskunde zal veranderen.

Medewerkers helpen

Volgens Accentures onderzoek zal meer dan 90 procent van het werk op de een of andere manier veranderen. Dat zijn bijna alle banen. 15 tot 20 procent van het werk automatiseert op termijn zelfs volledig. De banen veranderen zo snel en de verandering is van dien aard dat organisaties hun medewerkers moeten helpen met die nieuwe technologie te leren werken. Je plukt mensen met deze nieuwe vaardigheden (nog) niet uit de schoolbanken. Volgens hetzelfde Accenture-onderzoek is gelukkig meer dan 80 procent enthousiast over die toenemende digitale veranderingen in werk. Zij denken dat werk alleen maar interessanter wordt.

Opleiding en inrichting

Wil je als werkgever die omvorming van je medewerkers tijdig faciliteren, is snelle opleiding van belang. Leidinggevenden beginnen dan het beste bij zichzelf, en bouwen van daaruit naar het trainen van de huidige medewerkers in vaardigheden voor het omgaan met intelligente apparaten.

In een transitie van je medewerkers blijft het niet bij trainen en opleiding. Ook het werk dient anders te worden ingericht. Traditionele arbeidsstructuren vormen een drempel voor digitale innovatie. Door werkzaamheden veel meer in de vorm van rollen te definiëren, creëer je een flexibeler personeelsmodel waarin het potentieel van mensen beter wordt benut.

Het vinden en selecteren van kandidaten kan tegenwoordig veelal veel digitaler. Op deze manier helpt artificial intelligence bijvoorbeeld ook bij het zoeken naar passende karaktereigenschappen, capaciteiten, vaardigheden en ervaring. De mensen die vervolgens in de organisatie komen, komen dan in hun rollen in de nieuwe gedigitaliseerde organisatie binnen. Een nieuwe generatie stroomt op die manier makkelijker door van onderwijs naar werk.

Enthousiast

Veel werknemers zijn enthousiast over de integratie van technologie in hun werk. Artificial intelligence klinkt dan abstract; het gaat over sensoren, spraakassistenten, zelfrijdende auto’s, augmented reality, enzovoort. Bedrijven die er snel in slagen hun werknemers deze gemengde ervaringen te bieden, realiseren een nieuw soort samenwerking – die tussen mens en machine.

Martijn Smit is managing director Technology van Accenture

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam