Cognizant geldt als een van de leidende spelers op het gebied van grootschalige transformaties: van backoffice en midoffice tot businessmodel. De sterk groeiende IT-dienstverlener bedient vele van de top 100-bedrijven in Nederland. Gerard Elkhuizen (Market Head Benelux) en Saket Gulati (VP & Head of Cognizant Netherlands) vertellen over technologietrends, transformaties en de toekomst. Alles in relatie tot de CxO-agenda.

Binnen Cognizant ziet men in de basis twee grote ontwikkelingen. “Ten eerste is de cloud inmiddels echt volwassen geworden”, zegt Gerard Elkhuizen. “Dat geldt zowel voor SaaS, waarbij ook grote bedrijfssystemen als een service worden aangeboden, maar ook voor PaaS: low code en cloud-native development. Daarnaast speelt natuurlijk IaaS met grote migraties van infrastructuren naar bijvoorbeeld AWS en Azure. De andere trend heeft betrekking op robotisering, advanced analytics, internet of things, 5G en machine learning, waarmee processen overal in toenemende mate worden geautomatiseerd.”

Volgens Cognizant-vicepresident Saket Gulati gaan alle bedrijven door een vorm van transformatie die betrekking heeft op zowel de backoffice, midoffice als het businessmodel – veelal in combinatie. Dat vraagt enerzijds om genoemde oplossingen, en tegelijk om een integrale aanpak. “Datamanagement en cloud zijn bijvoorbeeld cruciaal om stappen te kunnen maken met kunstmatige intelligentie, robotisering en andere technologieën die bedrijven in staat stellen om nieuwe waardestromen en businessmodellen te creëren. De transformatie betreft de gehele IT-stack.”

Uitdagingen

Naast deze zaken vormt voor IT-verantwoordelijken het beperken van kosten onverminderd een uitdaging. Zeker in het perspectief van gebeurtenissen zoals de Brexit en handelsoorlogen. Gulati: “Wanneer de opbrengsten onzeker worden zijn de kosten een belangrijke factor. Meer dan alleen het zoeken naar goedkopere arbeidskrachten wordt het vernieuwen en automatiseren van de IT-omgeving een cruciaal thema. Een andere belangrijke uitdaging voor CxO’s is de adoptie van digital. Bedrijven en bestuurders kijken daarbij verder dan minimum viable products, proof of concepts en prototypes. Het draait vooral om waarde voor de business, en wel op een schaalbare manier.”

“De business is vanuit het perspectief van de automation veel meer betrokken bij IT-projecten”, vult Elkhuizen aan. “Als IT-afdeling en als verantwoordelijke CIO, CDO of CTO moet je daar wel mee kunnen omgaan.” Toepassing ligt vooral op het gebied van supply-chainoptimalisatie, het automatiseren van fabricageprocessen, papierloos werken, enzovoorts. “Door de integratie van technologie en business is technologie in toenemende mate een crossfunctionele uitdaging”, aldus Saket Gulati. “Naast CIO’s, CTO’s en CDO’s bedienen we in toenemende mate businessleiders, COO’s, CMO’s en CEO’s. Onze platformen en oplossingen kunnen alle delen van het bedrijf ondersteunen.”

Ondersteuning

Enerzijds probeert Cognizant de IT efficiënter te maken door toepassing van genoemde automationtechnologieën en introductie van nieuwe werkwijzen zoals agile en DevOps, continuous integration en continuous delivery (CI/CD) in combinatie met de juiste tooling. Deze besparingen kunnen worden gebruikt voor investeringen in businesstechnologie en het opschalen van innovaties die waarde creëren. Belangrijk aspect is dat het bedrijf daarbij wereldwijd de beschikking heeft over de juiste talent-base, ook op locaties dicht bij de partner.

“Vernieuwen en automatiseren van de IT-omgeving wordt een cruciaal thema”

Gerard Elkhuizen: “Vanuit onze Digital Studio in Amsterdam werken we aan nagenoeg alle grootschalige transformatieprogramma’s van onze klanten. We zijn een toonaangevende speler op dit gebied. De Digital Studio is overigens niet alleen gericht op strategie en design, maar ook op het bouwen, implementeren en schalen van technologische oplossingen. Alles uitgevoerd door multifunctionele teams.”

Getransformeerd

“Als Cognizant waren we de eerste IT-dienstverlener die inzag dat diverse zaken zouden samenkomen”, stelt Elkhuizen. “Een kleine tien jaar terug zagen we de gecombineerde kracht van cloud, mobile, big-data analytics en sociale interacties. Vervolgens hebben we geïnvesteerd in het transformeren van onze eigen workforce, onder meer met het opzetten van digital-consultancyteams en designteams. We hebben bedrijven overgenomen, zoals niche-cloudspelers en het in de frontoffice gespecialiseerde Mirabeau. Met SoftVision richten we ons op de engineering van cloudgebaseerde platformen voor klanten. We hebben onszelf getransformeerd tot een volwaardige digital-transformationpartner. We worden nationaal en wereldwijd gezien als een van de topspelers in dit domein.”

“Dit alles legt wel een zekere druk op ons als het gaat om de beschikbaarheid van talent”, aldus Gulati. “Nu de vraag steeds vaker vanuit de business komt, heb je een ander type medewerker nodig. Er is meer vraag naar T-shaped profielen: mensen met een combinatie van vaardigheden. Er gaat veel aandacht naar retentie, instroom en herscholing van onze mensen. Daar hoort ook leiderschapsontwikkeling bij.” In Nederland heeft Cognizant al acht jaar een programma dat afgestudeerden werkervaring laat opdoen in een sterk internationale werkomgeving.

Lange termijn

Saket Gulati en Gerard Elkhuizen zien volop mogelijkheden om klanten nog beter te ondersteunen in hun transformaties. “We hebben als bedrijf de juiste assets om zowel de kosten te verlagen als de opbrengsten te verhogen. Daarbij zullen we meer en meer grote spelers gaan servicen. Technologie zal hierbij in toenemende mate geïntegreerd een rol spelen. Bijvoorbeeld om de bestaande businessmodellen te disrupten en nieuwe businessmodellen te creëren. Wij zijn erop ingesteld om dit in samenhang en schaalbaar te kunnen leveren. Bedrijven maken massaal digitale transformaties door, maar er moet tegelijkertijd nog enorm veel gebeuren”, schetst Gulati.

Alle genoemde ontwikkelingen stellen businesses, bedrijven en hun leiders voor complexe uitdagingen. “Er is een behoefte aan goed en eerlijk advies door mensen die deze complexiteit overzien en organisaties wegwijs maken in de mogelijkheden”, vult Elkhuizen aan. “Een organisatie als Cognizant is bij uitstek toegerust om dit te kunnen doen. Er is een geïntegreerde kijk op het geheel nodig.”

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam