Er is een discrepantie tussen de data-ambities van organisaties en het daadwerkelijke vermogen van medewerkers om waarde te halen uit data. Hierop duidt onderzoek van Accenture en Qlik, uitgevoerd in het kader van hun zogenaamde Data Literacy Project.

Data is voor organisaties een potentiële stimulator van innovatie en groei. Als medewerkers echter moeite hebben om de data te begrijpen, kan dit de productiviteit en bedrijfswaarde negatief beïnvloeden. Een te lage vaardigheid om data te interpreteren en analyseren heeft invloed op het vermogen van organisaties om mee te draaien in een datagedreven economie.

Om te beginnen ziet een grote meerderheid van de ondervraagde werknemers (87%) data als een waardevolle toevoeging. Slechts een kwart van de ondervraagde werknemers gelooft echter dat zij volledig vaardig zijn om data effectief te gebruiken. Terwijl pakweg een vijfde vertrouwen heeft in zijn eigen datavaardigheid (lezen, begrijpen, bevragen van en werken met data), neemt een minderheid van toch nog 37% beslissingen op basis van data. Bijna de helft van de respondenten neemt besluiten op basis van intuïtie.

Dit gebrek aan datavaardigheden vermindert de productiviteit op de werkvloer. Driekwart van de ondervraagde werknemers geeft aan zich overweldigd of ongelukkig te voelen bij het werken met data, wat invloed heeft op hun algehele prestaties. Het leidt er bijvoorbeeld toe dat werken met data wordt vermeden: 36 procent zet alternatieve methoden in.

Datastress

Zes op de tien ondervraagden ervaren een ‘overload aan data’. Daardoor stellen werknemers werk uit of melden ze zich ziek, wat iets minder dan een derde van de werknemers zegt ten minste één dag per jaar te doen. Bedrijven verliezen jaarlijks door stress echter gemiddeld meer dan vijf werkdagen (ongeveer 43 uur) per werknemer. De kosten hiervan lopen wereldwijd in de miljarden: 109,4 miljard in de VS; 13,17 miljard in het VK; 10,9 miljard in Frankrijk; 3,2 miljard in Zweden; en 23,7 miljard in Duitsland.

Om succesvol te zijn in de datarevolutie, moeten bedrijfsleiders ervoor zorgen dat hun medewerkers zelfverzekerder en kundiger worden, aldus de onderzoekers. Datavaardige medewerkers geven sneller aan dat zij het zelfvertrouwen hebben om betere beslissingen te nemen, en worden daardoor ook meer vertrouwd om deze beslissingen te nemen. Training in datavaardigheid zou de productiviteit ten goede komen, gelooft 37 procent van de werknemers.

“Ondanks het feit dat bedrijven de waarde van data erkennen voor het succes van hun bedrijf, worstelen de meeste bedrijven nog steeds met het opzetten van teams die die waarde daadwerkelijk kunnen verzilveren”, zegt Jordan Morrow, global head of Data Literacy bij Qlik en voorzitter van de Data Literacy Project Advisory Board: “In plaats van te investeren in de zelfredzaamheid van werknemers om met data te werken, is er veel aandacht besteed aan het verlenen van selfservice-toegang tot data.”

“Het probleem is dat werknemers zonder de juiste training of de benodigde tools niet met data uit de voeten kunnen. Je moet het zien als vissen zonder hengels, aas of netten: iemand naar de waterkant brengen wil nog niet zeggen dat ze dan een vis kunnen vangen.”

Sanjeev Vohra, Group Technology Officer en Global Data Business Lead bij Accenture: “Veel bedrijven moeten hun benadering van databeheer, analyse en besluitvorming opnieuw uitvinden. Dit betekent dat hun personeel over de vaardigheden en training moet beschikken die nodig zijn om de nieuwe kansen van data te benutten. Datagedreven bedrijven die zich richten op continu leren, zijn productiever en behalen een groot concurrentievoordeel.”

Over het onderzoek

Accenture en Qlik hebben een onderzoek uitgevoerd onder 9.000 werknemers wereldwijd. Beide bedrijven zijn oprichters van het Data Literacy Project, dat als doel heeft om datavaardigheid te bevorderen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam