De wereld verandert ontzettend snel en veel van die veranderingen zijn technologie-gedreven. Daarom zouden CIO’s en IT-managers leiderschap moeten tonen richting de rest van het bedrijf. Juist zij weten welke technologieën eraan komen en hoe die – eventueel in combinatie – kunnen worden ingezet om te innoveren. Door het management te inspireren kunnen zij ervoor zorgen dat hun bedrijf geen volger is, maar vooroploopt.

In veel organisaties is IT nog vooral een uitvoerende afdeling. De vraag is of IT zichzelf niet veel meer zou moeten positioneren als strategisch adviseur van de raad van bestuur of directie. Het aantal technologieën neemt immers heel snel toe: AI, RPA, IoT, analytics, blockchain. Gecombineerd leveren die technologieën nog veel meer mogelijkheden op. Denk aan de combinatie van analytics en cloud. Of aan de combinatie van RPA en AI.

Directies en raden van bestuur hebben vaak wel van de individuele technologieën gehoord, maar kunnen zich moeilijk een beeld vormen hoe zij daar gebruik van kunnen maken. Laat staan dat ze snappen wat de impact is van de combinatie. CIO’s begrijpen die impact wel. Zij zijn ook in staat om de vertaalslag te maken van een technologie naar wat dit voor een bedrijf kan betekenen. In technology-driven organisaties zie je vaak dat de CIO fungeert als sparringpartner voor de business bij het ontwikkelen van een visie. In andere sectoren gebeurt dit nog veel te weinig. En dat is een gemiste kans.

In iedere markt andere kansen

In iedere markt liggen de mogelijkheden op een ander niveau. Waar een asset-intensief bedrijf veel winst kan boeken met predictive maintenance, zal een dienstverlener het wellicht meer moeten hebben van beslis-ondersteuning. Waar voor zorgverleners data delen in de keten een hot topic is, ligt de focus van banken momenteel op het snel identificeren van witwas- en andere criminele praktijken.

Naast dergelijke verbeteringen aan het huidige businessmodel kijken veel organisaties naar nieuwe businessmodellen die worden gefaciliteerd door nieuwe technologische mogelijkheden. In dit verband worden vaak Uber en Airbnb genoemd. Maar denk ook aan een machinefabriek die een machine niet meer levert maar verkoopt als dienst: machine as a service. We kennen dit concept natuurlijk al jaren vanuit de IT. Het doet nu ook zijn intrede in andere markten.

Omdat de kansen in iedere markt en in ieder bedrijf op een ander niveau liggen, vraagt innovatie altijd om een bedrijfsspecifieke aanpak. Maar dat wil niet zeggen dat ieder bedrijf het wiel opnieuw moet uitvinden. Want zoals machine as a service laat zien, is innovatie vaak het toepassen van een concept uit de ene markt in de andere. De agile-aanpak van softwareontwikkeling heet bij de ontwikkeling van fysieke producten ineens design thinking.

Inspireren

Ook manieren van innoveren kunnen we van elders overnemen. Scrum- en Dev-Ops-teams zijn immers al lang gewend om te werken volgens het concept van ‘fail fast, learn fast’. Maar voor andere afdelingen in het bedrijf is deze denkwijze heel nieuw en vaak eng.
IT-afdelingen zijn ook gewend om informatie te delen. Denk maar aan de grote open-sourcecommunity. Ook dat is in de rest van het bedrijf geen gemeengoed. Delen betekent echt niet dat je al je IP openbaar moet maken. Kijk gewoon heel kritisch wat je uniek maakt, bescherm dat, en ontwikkel de rest van je processen samen met anderen.

Ik stimuleer onze medewerkers om onderdeel te worden van de peergroups van onze klanten, om met hen mee te denken over hun businessuitdagingen. Waarom zouden wij wachten tot onze klanten ons een order geven, als we hen ook kunnen helpen bij innovatie? Die manier van denken sluit perfect aan bij eigenschap zes van Steven Covey’s zeven eigenschappen van effectief leiderschap: streven naar synergie.

Leer van fouten

Ik noem Covey omdat ik zijn ‘7 habits’ intern vaak gebruik om onze medewerkers duidelijk te maken wat voor soort gedrag ik graag wil zien. Een eigenschap die Covey niet benoemt maar die wij heel belangrijk vinden is: durf fouten te maken. Wij zien een fout als een kans om te leren. Daarom ga ik juist langs bij bedrijven bij wie we een aanbesteding hebben verloren.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat we als team optrekken. Ik trek vaak de vergelijking met het wielrennen dat zich heeft ontwikkeld van individuele sport naar teamsport. De ene keer rijdt de hele ploeg voor een sprinter, de volgende keer rijdt die sprinter zich de longen uit het lijf om de klassementsrenner goed te positioneren voor het begin van een klim. Door elkaars kwaliteiten te kennen en gebruik te maken van elkaars kracht, presteer je immers als team veel beter.

Ik zie dat deze manier van werken het beste in mensen naar boven haalt. Velen vinden niets leuker dan meedenken over innovatie, wetende dat de veranderingen zo snel gaan: wat je vandaag implementeert, is morgen alweer achterhaald. En dus moet innovatie altijd hand in hand gaan met flexibiliteit. Het leggen van die puzzel is maatwerk. En juist dat is zo leuk, omdat het uitdagend is.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam