Daar waar veel CEO’s zich nog buigen over de vraag hoe zij hun concern meekrijgen in het avontuur van digitale transformatie, zijn sommigen dat stadium allang voorbij. Zoals Jean-Pascal Tricoire, CEO en president van de Franse multinational Schneider Electric.

Hij wist het uit 1836 stammende concern in een kleine twintig jaar om te vormen van een redelijk traditionele fabrikant naar een onderneming die zowel hardware als connected producten gekoppeld aan software, apps, analytics en diensten verkoopt. Het geheim van zijn succes? Kort samengevat: “Geef digitale innovatie een hoofdrol en vraag jezelf altijd af hoe zowel jouw eigen organisatie als jouw klanten dingen beter en anders kunnen doen.”

Als er iets is waar Jean-Pascal Tricoire niet in gelooft, dan is het wel centraliseren om te globaliseren. Hij heeft in de afgelopen 27 jaar bij Schneider Electric zelf mogen meemaken hoezeer markten en regio’s van elkaar verschillen. Niet alleen cultureel gezien, maar ook als het gaat om economische kracht, regelgeving en regiospecifieke marktpartijen.

“Er is sprake van meerdere ‘digital divides’ waardoor het oude model van ‘one size fits all’ allang niet meer opgaat. Als je inzet op bijvoorbeeld het werken met louter Amerikaanse cloudproviders, dan heb je een probleem in China. Daar zijn de lokale spelers dominant en kun je niet toe met de Amerikaanse branchegenoten.

Dat is een van de redenen waarom ik heb ingezet op het bouwen van een multi hub-bedrijf, met regionale expertisecentra waar lokaal en/of regionaal management kan handelen met een grote mate van vrijheid. Onder andere als het gaat om het bouwen van fabrieken en de keuze voor strategische en IT-partners. Met als belangrijke voorwaarde dat onze eigen informatiestromen en die van onze klanten via standaardinterfaces onbelemmerd binnen het concern kunnen vloeien.

Of dat werkt? Zonder arrogant te willen zijn, laat ik onze cijfers maar voor zich spreken: in de afgelopen vijftien jaar is ons bedrijf verdrievoudigd in omvang. Zonder dat het ten koste is gegaan van de omzet en winstgevendheid. Integendeel.”

Betrek de hele RvB

Tricoire heeft het even aangestipt: digitale innovatie heeft de absolute prioriteit bij zijn bedrijf. Hoe werkt dat in de praktijk? “Wij hebben een executive vice-president die als chief digital officer fungeert. Hij is verantwoordelijk voor het uitdenken van de digitale bedrijfsstrategie, zowel als het gaat om onze eigen processen als de diensten en producten die wij voor klanten ontwikkelen.

In het Executive Committee worden de plannen en de strategie besproken, waarbij er sprake is van een integrale aanpak door de diverse bedrijfsonderdelen. De executive vice-president werkt samen met zijn team, waar ook onze CIO in zit, met mij én andere leden van het Executive Committee en de RvB om de strategie, de implementatie en de financiering rond te krijgen.”

Jean-Pascal Tricoire lijkt bijna een witte raaf in het mondiale CEO-landschap. Veel van zijn collega-CEO’s komen immers vaak niet veel verder dan een studiereisje naar Silicon Valley en een bijspijkersessie bij de Singularity University. Daarmee is de kous dan af en kan de CIO of de CDO plannen gaan maken om die uiteindelijk in de raad van bestuur te presenteren.

“Bij ons is digitalisering geen hype waar wij ook iets mee willen doen. Het is een absolute noodzaak voor de groei van Schneider Electric en die van onze klanten. Daar zijn wij al in 1997 mee gestart. Toen kwamen wij als eersten met het transparant factory-concept: een fabriek waar alle apparatuur en processen door middel van OT en IT inzichtelijk waren. Internet begon toen net een beetje door te breken en het was ons al snel duidelijk dat een transparante factory alleen mogelijk zou zijn als wij gebruikmaakten van open standaarden zoals IP en andere internettechnologieën.”

Dat ging in het begin niet altijd even vlotjes, erkent Tricoire: “Ik herinner mij nog dat ik bij een potentiële klant was en het transparant factory-concept in de praktijk wilde demonstreren – met behulp van een langzame dialup-verbinding met het internet en een van de eerste versies van de Netscape-browser. Het was verre van flitsend, maar het werkte wel.

Als je nu kijkt dan is het concept nog steeds valide. Wij hebben zelf zo’n zestig eigen fabrieken gebaseerd op de transparant factory-filosofie. En als ik kijk naar onze klanten dan groeien die ook met ons mee. Een voorbeeld? Wij hebben nu meer dan twee miljoen assets van onze klanten in onze cloud in beheer. Tegenwoordig zijn digitale activiteiten verantwoordelijk voor ongeveer 50 procent van onze inkomsten. En de groei is nog maar net begonnen.”

Succesvolle energietransitie

De primaire expertise van Schneider Electric zit ’m nog altijd in het ontwikkelen van oplossingen voor energiedistributie en automatisering; van noodvoedingen tot complete smart-gridoplossingen en micro-gridtoepassingen voor bijvoorbeeld opkomende landen. Ook hierin is de digitalisering een fundamenteel onderdeel van de bedrijfs- en productstrategie. En het gaat hand in hand met een persoonlijk stokpaardje van Jean-Pascal Tricoire: de energietransitie en de noodzaak om de dreigende klimaatverandering een halt toe te roepen.

“Nee, het is absoluut geen green washing”, zegt hij beslist op de vraag of het niet erg modieus is om dat anno 2019 te roepen. “Wij zijn meer dan twintig jaar bezig om ervoor te zorgen dat onze eigen energieconsumptie en die van onze klanten door innovatieve, digitale toepassingen wordt beheerd en mede daardoor ook wordt gereduceerd. En minder energieverbruik betekent ook minder CO2-uitstoot. Een succesvolle energietransitie kan prima hand in hand gaan met winstgevendheid. Daar zijn wij een voorbeeld van.”

‘Nee, het is absoluut geen green washing’

Schneider Electric in vogelvlucht

Voor het ontstaan van Schneider Electric moeten we terug naar het jaar 1836. Toen kochten de broers Adolphe en Eugène Schneider enkele mijnen en smederijen in de buurt van de Franse plaats Le Creusot. Twee jaar later werden deze activiteiten officieel ondergebracht onder de bedrijfsnaam Schneider & Cie.

Door de jaren heen ontwikkelde het bedrijf zich als producent van onder andere diverse soorten wapens, waaronder de eerst Franse tank (1915). Uiteindelijk werd in 1981 gekozen voor een nieuwe focus. Schneider Group ging zich louter richten op de energiesector in het algemeen en de elektriciteitsvoorziening in het bijzonder. Om dat nog eens te benadrukken, werd de bedrijfsnaam in 1999 veranderd in Schneider Electric.

Twee andere mijlpalen in de geschiedenis van de onderneming: de overname van APC (2007), een Amerikaanse producent van noodvoedingen, en het verwerven van een meerderheidsaandeel in het Britse beursgenoteerde AVEV Group (IT-diensten).

Inmiddels heeft Schneider Electric zich ontpopt tot een aanbieder van energieoplossingen voor een veelheid aan soorten organisaties en typen infrastructuur: van datacenters tot fabrieken en nutsbedrijven. Daarnaast is het in toenemende mate actief als leverancier van op internet of things-gebaseerde toepassingen en diensten voor onder meer de industrie.

In 2018 telde Schneider Electric wereldwijd ruim 137.000 werknemers. Het concern behaalde vorig jaar een omzet van 25,7 miljard euro en een nettowinst van ruim 3,8 miljard (voor afschrijvingen en belastingen). Het grootste deel van de omzet wordt tegenwoordig in Azië behaald (29 procent). West-Europa en Noord-Amerika zijn goed voor respectievelijk 27 en 28 procent.

Over Jean-Pascal Tricoire

Met een afgeronde studie Electronic Engineering én een MBA op zak, kan gerust worden gezegd dat Jean-Pascal Tricoire in ieder geval een prima theoretisch fundament heeft voor een topfunctie.

De benodigde praktijkervaring heeft de huidige CEO van het Franse beursgenoteerde concern Schneider Electric opgedaan in technische en managementrollen bij diverse concerns. In 1985 startte hij zijn carrière bij de Franse telecomonderneming Alcatel (tegenwoordig onderdeel van de Finse netwerkleverancier Nokia).

Een overstap naar managementconsultancy Schlumberger volgde, waarna hij bij de bouwonderneming St. Gobain aan de slag ging. Tricoire deed vervolgens zijn intrede in de energiemarkt toen hij zich bij het Franse Merlin Gerin, specialist in het beheer van elektrisch vermogen, voegde.

In 1992 nam Schneider (Electric) Merlin Gerin over. Tricoire bleef aan en begon aan een snelle en succesvolle opmars in de gelederen van de samengevoegde onderneming. Sinds 1988 was hij met name in het buitenland actief voor het concern: vijf jaar in Italië, vijf jaar in China en ten slotte nog een jaar in Zuid-Afrika. In mei 2006 werd Jean-Pascal Tricoire benoemd tot CEO en president van Schneider Electric.

Hij heeft diverse nevenfuncties, waaronder die van director van UN Global Impact. Verder is Tricoire een van de deelnemers aan het Global CEO Council van Li Keqiang, de premier van China. De topman woont in Azië, naar eigen zeggen omdat het ‘nou eenmaal de grootste markt is’ van het concern.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam