Covid-19 ontregelt veel basiszaken in onze samenleving: denk aan onze technologie, economie en gezondheidszorg. We zijn in principe allemaal onvrijwillige deelnemers. Het is onwaarschijnlijk dat ‘de dingen’ in de toekomst hetzelfde blijven. In plaats daarvan spreken we van het ‘nieuwe normaal’. Er is een tijd na corona. Maar wat betekent het post-corona tijdperk voor organisaties?

Voorlopig is het nuttig om de pandemie niet als een soort oerknal te zien, maar als een reeks schokgolven. We onderscheiden drie golven: De fysieke/epidemiologische, de professionele en de sociaaleconomische. Al deze golven moeten afzonderlijk worden beheerst. Laten we eens kijken naar de invloed van deze zogenoemde shockwaves voor organisaties.

Drie schokgolven

Allereerst is er de fysieke/epidemiologische schok. Als je ziek wordt, is voor jezelf zorgen en beter worden jouw hoogste prioriteit. Wanneer we dit naar organisaties vertalen, betekent dit: zorgen voor de bedrijfsvoering, medewerkers, partners en klanten. Ze moeten bedrijfscontinuïteitsplannen opstellen en HR inschakelen om de gezondheid en veiligheid van medewerkers te garanderen.

Vervolgens krijg je te maken met de professionele schok: met het opheffen van veel lockdowns, is de nieuwe economische situatie zichtbaar geworden met een toegenomen werkloosheid. Duizenden bedrijven, groot en klein, zijn in een existentiële crisis beland. Deze schok kan organisaties dwingen om nieuwe technologieën door te voeren, kosten te besparen en tegelijkertijd groei te stimuleren.

Als laatste is er de sociaaleconomische schok: we zien een diepgaande en langdurige impact op kapitaal, industrieën en zelfs de samenleving. Het risico is dat we ons overweldigd kunnen voelen en ons vooral gaan concentreren op worst case-scenario’s. Het gevolg hiervan is dat we ons vooral richten op zaken die we niet kunnen beïnvloeden, in plaats van dat we creatieve oplossingen bedenken.

“We kunnen ons overweldigd voelen en ons vooral gaan concentreren op worst case-scenario’s”

De meest cruciale zakelijke uitdagingen waarmee bedrijven momenteel worden geconfronteerd, verschillen eigenlijk niet zo veel van de uitdagingen die vóór de pandemie bestonden. Ze vereisen alleen sneller denken en onmiddellijke actie. Ik schets hieronder zeven stappen die organisaties nu en in de nabije toekomst kunnen helpen:

Vernieuw omgang met data

Betalen voor terabytes voor het opslaan van gegevens, en deze vervolgens niet gebruiken, kan echt niet meer. Relevante, toegankelijke en veilige data is nodig voor een betere besluitvorming en klantervaring.

Verwijder verouderde applicaties

Veel IT-managers kunnen niet vooruit met bestaande verouderde software. De eerste stap is een volledige softwareaudit om te achterhalen welke applicaties het meest zinvol zijn om te vernieuwen, welke kunnen blijven bestaan en welke het beste verwijderd kunnen worden.

Moderniseer de manier van werken

Covid-19 heeft de mogelijkheid om vanaf vrijwel elke plek te kunnen werken versneld. Samenwerken op afstand, over de hele wereld, en het creëren van een solidaire bedrijfscultuur, zijn juist nu van cruciaal belang voor marktleiders.

Investeer in een goede klantervaring

Sterke content is altijd al belangrijk geweest. Inmiddels is het mogelijk om content op ieder moment en vanaf elke plaats te delen via verschillende apparaten. Hier ook daadwerkelijk gebruik van maken, is voor organisaties belangrijker dan ooit. Om goede content te kunnen bieden, moeten bedrijven eerst een stap terug doen en een diepgaand inzicht krijgen in wat hun klanten precies willen en nodig hebben. Ze moeten inzicht krijgen in hoe de levenscyclus van de klantvraag op langere termijn kan worden veranderd.

Ingenieurssoftware voor de nieuwe economie

Om een organisatie te vernieuwen, bestaan er ​​tal van innovatieve tools, flexibele engineeringmethoden en -technologieën. De opkomst ervan vereist een heroverweging van hoe IT-teams zijn gestructureerd en hoe ze werken. Door klein te beginnen, kan al op korte termijn vooruitgang worden geboekt. En als het werkt is het eenvoudiger om nieuwe methodes op te schalen, dan langlopende servicecontracten verder uit te breiden.

Virtualiseer werkprocessen

Middenkader- en backoffice-werkzaamheden die traag en arbeidsintensief zijn, kunnen efficiënter worden gemaakt. Het is inmiddels mogelijk om processen in je organisatie te virtualiseren. Uiteindelijk kan bijna elke organisatie zijn supply chain-beheer, HR, financiën en branchespecifieke proceswerkzaamheden zo verbeteren.

Verbeter je cloudbasis

Al jaren besparen IT-managers kosten door werk uit te besteden aan externe dienstverleners en computertaken centraal naar de cloud te verplaatsen. Maar dat was eigenlijk pas de eerste fase. Om kosten van niet-primaire processen te verlagen, is het niet langer nodig om de overstap naar de cloud en het uitrollen van SaaS-platforms uit te stellen.

“Het gevolg is dat we ons vooral richten op zaken die we niet kunnen beïnvloeden, in plaats van dat we creatieve oplossingen bedenken”

Elke manager zou tegenwoordig een nieuwsgierige en ondernemende ontdekkingsreiziger moeten zijn. Eentje die een organisatie kan navigeren door de genoemde schokgolven. Gezien de onberekenbare variabelen van deze tijd, kunnen we de toekomst moeilijk voorspellen. Wel weten we dat we stappen kunnen zetten om organisaties gezond(er) te maken.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam