We bevinden ons middenin een grootschalige technologische moderniseringsslag. De veranderingen zijn volgens IDC ingrijpend genoeg om de 2.000 grootste ondernemingen ter wereld onder te verdelen in ‘bloeiers’ en ‘overlevers’ op basis van de mate waarin hun bedrijfsstrategie wordt ingegeven door digitale transformatie. Als die te wensen overlaat, kan het voortbestaan van de onderneming op het spel staan.

Combinaties van nieuwe technologieën resulteren in nieuwe businessmodellen, nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe en verrassende manieren om nieuwe markten te betreden.

Biobewaking

Een matrassenfabrikant die zijn producten digitaal ondersteunt met behulp van sensoren en apps groeit uit tot een ‘met de cloud verbonden aanbieder van oplossingen voor biobewaking’.

Een leverancier van banden voor de luchtvaartsector verkoopt de data die het vanuit de lucht verzamelt aan bedrijven die beton aan luchthavens leveren.

Een autofabrikant voegt elke maand weer nieuwe diensten toe aan zijn intelligente autoplatform. De ene week wordt er een functie geïntroduceerd die de snelheid van de auto aanpast om te voorkomen dat de bestuurder door rood licht rijdt, en de andere week een functie die het mogelijk maakt om vrije parkeerplekken in een drukke stad te vinden.

Digitale transformatie scharniert op diverse technologieën die stuk voor stuk op een ander tempo worden geïmplementeerd. Een aantal daarvan, zoals cloud computing, mobiliteit, sociale netwerken, Internet of Things, big data-analyse en 3D-printen, raakt steeds meer ingeburgerd.

Minder bekend, maar niet minder populair, zijn human augmentation (wearables) en cognitieve machines (AI). Het meest fascinerende aspect hiervan is dat de combinatie van deze technologieën eindeloze mogelijkheden oplevert. Installeer sensoren, stream de sensordata naar de cloud, laat er functionaliteit voor gegevensanalyse op los, verkoop de output en lever die aan mobiele apparaten, een 3D-printer of een robot aan…

Afwijkende kostenstructuur

Moderne bedrijven zoals Amazon en Google hebben zich in korte tijd weten op te werken naar een dominante marktpositie. Dit hebben ze ten dele te danken aan hun sterk afwijkende kostenstructuur. Ze bezitten minder fysieke bedrijfsmiddelen, hebben minder personeel nodig en verbruiken minder kapitaal. Tegelijkertijd bieden ze superieure producten en diensten aan die met grotere regelmaat worden uitgebreid en verbeterd en waar consumenten meestal de voorkeur aan geven.

Gartner noemt dit de ‘Economic Architecture Advantage.’ Toegegeven: gevestigde bedrijven kunnen niet zomaar een internetbedrijf worden. Maar wat ze wel kunnen doen, is hun onderneming digitaal transformeren om met succes te kunnen concurreren.

Niet-internetbedrijven die een digitale transformatie hebben ondergaan lopen meestal vooruit op ongetransformeerde, legacy bedrijven die steeds meer aan concurrentiekracht inboeten en door IDC ‘overlevers’ worden genoemd.

Getransformeerde ondernemingen hebben net als internet startups vaak minder kapitaal nodig. Ze hebben minder personeel en bezitten minder fysieke bedrijfsmiddelen. Daarmee kunnen zich van een betere winstmarge verzekeren, effectiever concurreren en sneller groeien.

De zakelijke impact van digitale transformatie is echter afhankelijk van de vorm die dit proces aanneemt. De eerste, en waarschijnlijk de meest bekende, is transformatie van het businessmodel. Dit is een transformatie van wat een bedrijf doet en aanbiedt in bestaande of nieuwe markten. Radicale voorbeelden hiervan zijn Uber en Airbnb, die geen van beiden eigenaar zijn van de dingen die ze verkopen.

Interessant genoeg is het vaak de nieuwe technologie die de aanzet geeft tot nieuwe zienswijzen

Deze organisaties transformeren niet alleen hun eigen onderneming, maar en passant ook hun hele sector. Transformatie hoeft echter niet van toepassing te zijn op het hele bedrijf. Zo richt transformatie van het operationele model zich op operationele aspecten zoals de manier waarop bedrijven worden gefinancierd of verschillende manieren waarop ze klanten werven. Transformatie van bedrijfsprocessen richt zich weer op een specifiek proces binnen de onderneming.

Menselijke factor

Bij elk van deze typen transformatie speelt de menselijke factor een doorslaggevende rol. Dat komt om dat er een nieuwe manier van denken nodig is om inzicht te verwerven in de mogelijkheden van nieuwe technologie en manieren te vinden om het praktisch toe te passen. Innovatieve ideeën zoals het delen van risico’s, crowdsourcing, op werkelijk gebruik gebaseerde tarieven en gamification dragen stuk voor stuk in hoge mate bij aan de realisatie van het potentieel van technologie.

En hoewel innovatie spontaan kan plaatsvinden, vraagt consistente innovatie om het bevorderen en aantrekken van talent en vaardigheden. Digitale transformatie vraagt om een cultuur van innovatie en proactief beheer van talent. Dit is nodig om over de juiste combinatie van digitale competenties te kunnen beschikken. Zorgdragen voor de juiste cultuur voor het aantrekken van talent en vaardigheden is een teken van effectief leiderschap. Als dat ontbreekt, loopt digitale transformatie met grote waarschijnlijkheid spaak.

Digitale transformatie omvat dus een combinatie van nieuwe technologie en een nieuwe manier van denken. Interessant genoeg is het vaak de nieuwe technologie die de aanzet geeft tot nieuwe zienswijzen. In veel opzichten is dit een omkering van de historische benadering van automatisering, die in het teken stond van het automatiseren van bestaande taken.

Bedrijfsprocessen, operationele modellen, bedrijven en hele sectoren ondergaan momenteel een ingrijpende transformatie. De concurrentieverhoudingen worden daardoor volledig op hun kop gezet. In zijn meest disruptieve vorm zorgt digitale transformatie ervoor dat innovatieve bedrijven nooit meer hetzelfde zullen zijn, en hun concurrenten en de sector waarin ze actief zijn al evenmin.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam