“We praten met een klant die zelfs sprints van één dag wil doen. En natuurlijk voldoen wij aan die vraag. Wij zijn erop ingericht”, zegt Sudip Lahiri, Senior Vice President en Head Financial Services Europe bij HCL Technologies. “Wij willen dat mensen samenwerken. Binnen de agile teams met IT en business van de klant, de medewerkers van onze partners en onze eigen specialisten.”

Lahiri was erbij toen de Indiase IT-specialist HCL zich voor het eerst vestigde in Nederland. Inmiddels heeft de onderneming vier kantoren in ons land: twee in Amsterdam en twee in Den Haag. Onlangs is die vierde vestiging betrokken; in het Haagse WTC. “Toen in de jaren negentig de Indiase markt open ging, zagen wij een kans”, vertelt hij. Van oorsprong heeft het bedrijf een ‘delivery & product’ achtergrond. In de loop der jaren is onderzoek en ontwikkeling erbij gekomen. Dit zorgt inmiddels voor een kwart van de omzet.

Lahiri zegt dat HCL de agile werkmethode al zo’n tien jaar geleden heeft omarmd. “Naast de watervalmethode; die we ook nog steeds hanteren. Want veel van onze klanten hebben nog oude systemen die moeten worden onderhouden en bewerkt.

Maar de nieuwe automatiseringstoepassingen vereisen een andere manier van werken; eentje waarbij de nadruk ligt op samenwerken. Onze uitdaging was om dit denken ook door te voeren in meerdere delen van ons bedrijf.”Hij benadrukt dat HCL beide manieren van werken goed in de vingers moet hebben. “Het kan wel cool zijn voor een bank om een app te hebben die zijn klanten makkelijk laat bankieren. Maar aan de achterkant moet alles wel goed en veilig geregeld zijn.”

Drie modi

Nederland is belangrijk voor HCL. Het bedrijf bedient grote klanten, waaronder de financiële dienstverleners Aegon, ING en LeasePlan. “Wij beschouwen ze als partners; zo werken we samen met elkaar; in een heel open sfeer. Daarbij gebruiken wij de best practices van onze collega’s die wereldwijd actief zijn. Wij onderzoeken samen met onze klanten hoe we nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie, machine learning, Internet of Things en blockchain kunnen inzetten om hun bedrijfsdoeleinden efficiënter te kunnen halen.”

HCL werkt volgens drie modi. De eerste omvat de traditionele dienstverlening, zoals sourcing voor de applicaties en ICT-infrastructuur. De tweede modus zet zich in om organisaties gereed te maken voor een digitale bedrijfsvoering en het creëren van nieuwe experiences voor hun klanten. Hier zijn de bouwblokken: cloud, IoT, analytics en beveiliging. “Dit onderdeel draagt voor circa een kwart bij aan de omzet. Wij zien de uitdagingen van de CIO’s om de digitale transformatie door te voeren. Wij denken met hen mee om dat zo goed en zo snel mogelijk te doen.”

De derde modus behelst producten en platformen om samenwerking binnen organisaties te bevorderen. “Zo hebben wij onlangs Lotus Notes, Domino en Portal gekocht van IBM. Wij deden al het ontwikkelwerk voor deze producten, maar nu hebben we het eigendom. Wij investeren erin, maken er een ‘as-a-service’ dienst van. Lotus Notes is in gebruik bij grote bedrijven. Op deze manier krijgen wij mede toegang tot hen. Wij zien dat als een grote kans. En bovendien als een onderscheidend element; andere IT-dienstverleners beschikken niet over dit platform.” Voor de Benelux-markt ligt de focus van HCL vooral op modus 2.

Soft skills

Gezien de eisen die klanten aan softwareontwikkeling stellen (“Wij hebben een klant waar we praten over sprints van één dag.”) zijn DevOps en agile gangbaar binnen HCL. “Maar dat betekent wel dat onze medewerkers andere vaardigheden moeten hebben, aldus Lahiri. Met name de soft skills spelen een steeds belangrijkere rol.” Dan gaat het bijvoorbeeld over sociale en communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid en een vriendelijke omgang.

“Wij hebben hier een langlopend programma voor met trainingen voor onze eigen medewerkers. Via Calibre, zoals het programma heet, leren wij hen nieuwe vaardigheden, onder meer via hands-on trainingen. We doen dat volgens het principe ‘unlearn – learn – relearn. Eerst het afleren van verouderde manieren van werken, dan het nieuwe aanleren en dit blijven trainen. Wij zijn een jong bedrijf. De gemiddelde leeftijd ligt zo tussen de 25 en 30 jaar. Allen vol passie om nieuwe dingen te leren.” Om nieuwe werknemers te werven, heeft HCL in Nederland onder meer contacten gelegd met de (technische) universiteiten.

Innovatie

Van alle projecten die HCL uitvoert moet tien procent over innovatie gaan. “Daarbij gebruiken we bijvoorbeeld design thinking binnen de agile teams”, vervolgt Lahiri. “Onze klanten stellen dit bijzonder op prijs. We zien dat banken naar de cloud toe bewegen.

Alle CIO’s voelen de druk om de automatisering aan te passen aan nieuwe mogelijkheden. De drang naar kostenverlaging blijft steeds aanwezig, maar we overleggen met hen over een cloud- en datastrategie. Cloud is een belangrijk middel om sneller producten en diensten naar de markt te kunnen brengen, maar uiteindelijk gaat het erom hoe je gegevens kunt inzetten om nieuwe diensten te ontwikkelen.”

Lahiri meent dat de grote banken weinig te vrezen hebben van de Fintech start-ups. “Maar ze voelen wel de hete adem, ze zien dat ze moeten innoveren. En dat is niet eenvoudig als je zoveel legacy hebt”.

Een grote uitdaging bij deze ontwikkeling is het netwerk. Hoe zorg je dat data snel en veilig heen en weer gaan? “Bij die discussie brengen we natuurlijk ook de volgende generatie datacenters in: alles softwaregestuurd.

Het zijn interessante discussies. Ze beginnen met een idee voor een bepaalde dienst. En vervolgens ga je dat invullen langs de lijnen ‘mensen’, ‘processen’ en ‘technologie’. Onze mensen zijn getraind om binnen projectgroepen met alle betrokken disciplines tot werkende oplossingen te komen.”

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]itexecutive.nl.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam