Organisaties kunnen niet meer om digitale transformatie heen. Toch vinden zelfs ervaren IT’ers het vaak nog lastig om de eerste stappen te zetten en aan de slag te gaan.

Veel van deze IT-managers hebben binnen verschillende organisaties al vaker transformaties doorgemaakt en zijn huiverig voor het weer doorvoeren van veranderingen. Zeker omdat de huidige digitaliseringstrends aanzienlijk verschillen van voorgaande transformatiegolven. De thema’s zijn anders en ook de drijfveren om voor digitale transformatie te kiezen zijn in de loop der tijd veranderd.

Geen van de eerder geïmplementeerde veranderingen was zo complex als waar organisaties momenteel mee te maken hebben: de overstap naar de cloud. Bovendien moeten er tegenwoordig vaak (te) veel stakeholders worden betrokken bij het veranderingsproces om dit effectief uit te kunnen voeren. De business vraagt niet alleen om nieuwe software; IT- en netwerkinfrastructuurteams moeten nauw samenwerken met collega’s die verantwoordelijk zijn voor security en legal, zodat die software voldoet aan de regelgeving.

Ook het management moet worden overtuigd van de noodzaak en ROI van een moderne transformatie. Alleen wanneer zij de langetermijnvoordelen zien, zullen zij bereid zijn om te accepteren dat dit ook voor disruptie kan zorgen binnen de organisatie.

Vroeger was het voor een succesvolle transformatie alleen maar nodig om de juiste technische mensen aan boord te krijgen. Tijdens eerdere transformatiecycli werden geoutsourcete mensen terug in huis gehaald of gingen organisaties van near- naar off-shore. Alles met het doel om snel kosten te besparen. Dit soort initiatieven leverden echter niet de gewenste langdurige resultaten – en inmiddels is het technologische landschap zo gegroeid dat dit soort quick wins niet meer voldoen.

Door het gebruik van nieuwe technologieën is de wereld veranderd. Bovendien zijn er verschillende factoren waardoor digitale transformatie noodzakelijk wordt. De manier waarop mensen willen werken is compleet veranderd. In de afgelopen decennia zijn werknemers steeds mobieler geworden. Velen hebben de mogelijkheid om thuis, op kantoor of in een koffietentje in de buurt te werken.

Digitale transformatie is hiervoor cruciaal. Een van de grootste voordelen van het migreren naar de cloud is namelijk de flexibiliteit en mobiliteit die het een organisatie brengt. Het geeft werknemers de mogelijkheid te werken waar en wanneer zij willen. Ook kan een organisatie snel schakelen wanneer het een extra vestiging wil openen. De bedrijfsprestaties zullen hier niet onder lijden.

De snelle cloud-adoptie die nodig is voor digitale transformatie zorgt echter wel voor veel opschudding binnen een organisatie; het zet het traditionele security-model volledig op zijn kop. Want om bedrijfsinformatie en andere assets te kunnen beschermen, moet niet meer alleen toezicht worden gehouden op het bedrijfsnetwerk, maar ook op alle aangesloten devices die medewerkers gebruiken buiten kantoor.

Bij traditionele netwerkbeveiliging was het logisch om alle applicaties te hosten in het datacenter, waarbij gebruikers waren verbonden aan het netwerk. Nu verhuizen applicaties naar de cloud en zijn gebruikers steeds mobieler. Dat maakt een stack met security-appliances in het datacenter steeds minder relevant.

Het traditionele security-model verplicht bovendien al het verkeer om via het gecentraliseerde datacenter te lopen voor security- en toegangscontrole. Dit is meestal een complexe configuratie die bovendien zorgt voor een belabberde gebruikerservaring.

De overgang naar de cloud laat duidelijk zien hoe de transformatie in de afgelopen jaren is veranderd. Het is een krachtige business enabler die continu van organisaties vraagt om hun technologische ecosystemen fundamenteel te veranderen. Omdat het netwerk verandert door de implementatie van cloud-gebaseerde applicaties, moeten er ook allerlei andere zaken worden aangepast.

Het begint allemaal bij het aanpassen van de netwerkinfrastructuur. Vervolgens moeten internetbeveiliging en het organisatiebeleid ook worden aangepast. Omdat applicaties niet langer fysiek binnen de netwerkperimeter van de organisatie maar in de cloud staan, is een perimeter-gebaseerde aanpak niet langer geschikt.

Steeds mobieler wordend personeel vereist bovendien een nieuwe langetermijnoplossing die gebruikmaakt van de nieuwste technologieën, de risico’s beperkt en tegelijkertijd rekening houdt met de gebruikerservaring.

Hoewel het vanwege de complexiteit van digitale transformatie een enorme uitdaging is om hiermee te starten, kiezen organisaties voor moderne cloud-gebaseerde oplossingen en niet voor snelle oplossingen die op korte termijn kosten besparen. Door de cloud te omarmen, kunnen organisaties kosten verlagen en de klanttevredenheid verbeteren. Alleen dan zijn ze daadwerkelijk klaar voor het nieuwe digitale tijdperk.

Door Kristof Huet, regional director Northern EMEA bij Zscaler

Zscaler stelt grote, wereldwijde organisaties in staat om veilig hun netwerken en applicaties te transformeren voor een mobile- en cloud-first wereld. Zijn belangrijkste services, Zscaler Internet Access en Zscaler Private Access, zorgen voor snelle, veilige verbindingen tussen gebruikers en applicaties, ongeacht apparaat, locatie of netwerk. Zscaler-services zijn 100% cloud-gebaseerd en bieden de eenvoud, verhoogde beveiliging en verbeterde gebruikerservaring die traditionele appliances of hybride oplossingen niet kunnen evenaren. Zscaler wordt gebruikt in meer dan 185 landen en heeft een multi-tenant, gedistribueerd cloudbeveiligingsplatform dat duizenden klanten beschermt tegen cyberaanvallen en dataverlies.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam