Onlangs vond in Brussel de European Business Summit plaats. Een centrale vraag daar was wat Europa moet doen om innovatief toptalent te creëren en te behouden. Tijdens de EBS werd bevestigd dat duurzame groei in de toekomst zal worden gevoed door onderzoek, technologie en innovatie. Europa is goed gepositioneerd als het gaat om wetenschap: het brengt topontwikkelaars en toptalent voort. Inmiddels heeft Europa de Verenigde Staten ingehaald als leverancier van hoogkwalitatief wetenschappelijk onderzoek.

Europa heeft haar potentieel tot op heden niet optimaal benut en het tot een motor voor economische groei weten te maken. Er is nog geen Europees equivalent voor digitale platforms als Google, Amazon, Tencent of Alibaba. Simpel gezegd, te weinig ideeën worden omgetoverd tot winstgevende ondernemingen. Wat zijn de barrières voor jonge Europese toptalenten die zich willen ontwikkelen tot innovatieve wereldleiders? En wat moeten beleidsmakers en het bedrijfsleven doen om deze ecosystemen aantrekkelijker te maken?

Geld

Een van de kwesties is een veelvoorkomende: geld. Innovatie is risicovol en beleggers moeten rekening houden met een lange terugverdientijd. Keith Sequeira, senior adviseur van de Europese commissaris voor Onderzoek, Wetenschap en Innovatie, erkende tijdens de EBS dat dit een probleem is, maar benadrukte ook dat de politieke wil er is om dit probleem op te lossen. De afgelopen twee jaar heeft de Europese Commissie daarom ook geïnvesteerd in initiatieven om beleggers aan te trekken en door startups rechtstreeks te financieren.

Samenwerking

Maar geld alleen is geen garantie voor succes. Ontwikkelaars hebben ook advies nodig op gebieden variërend van financiën tot productontwikkeling, verkoop, marketing en distributie, en hebben toegang nodig tot relevante netwerken van potentiële partners, leveranciers, klanten en talentenpools.

De organisaties die het best gepositioneerd zijn om praktische ondersteuning te bieden, zijn bestaande bedrijven die succesvol zijn in hun eigen markten. Dit soort samenwerkingen kan een win-win zijn, want de vernieuwers brengen inspiratie. Maar dit vereist ook lef: er is een kans dat de startup zich ontwikkelt tot een concurrent. Het is echter een risico dat moet worden genomen: een echt concurrerende markt ontstaat immers pas op het moment dat de gevestigde bedrijven ook ruimte maken voor disruptors en innovators.

Interne markt

Het lot van veel veelbelovende Europese startups is om als kroonjuweel van een Amerikaans of Chinees conglomeraat te eindigen, in plaats van te groeien als een belangrijke speler op zich. Daarom moet Europa een plaats worden waar ondernemers aantrekkelijkere opties hebben dan overgenomen te worden door een internationale gigant. Daarvoor moet er een echte interne markt zijn.

Een van de redenen voor ondernemers om naar Amerikaanse of Chinese investeringen te streven, is omdat die markten meer kansen bieden. Om hetzelfde te doen zal de Europese markt ook meer ondersteuning moeten bieden op het gebied van financiering en regelgeving en zal er meer focus moeten komen te liggen op het stimuleren van talent en diversiteit. Gevestigde Europese bedrijven moeten zich daarbij ook meer openstellen voor innovatieve toptalenten.

Te weinig ideeën worden omgetoverd tot winstgevende ondernemingen

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, neemt de Europese Unie een ‘innovatieprincipe’ voor wetgeving aan: wetten en voorschriften moeten worden ontworpen met de toekomst in het achterhoofd, zodat ze geschikt zijn voor nieuwe technologieën.

Aard van innovatie

Wat goed duidelijk werd tijdens de EBS, is dat de aard van innovatie aan het veranderen is. Waar het laatste decennium werd gedomineerd door digitalisering, zal de digitale wereld tijdens het volgende decennium meer gaan integreren met de fysieke. Als de structurele en regelgevende uitdagingen daarbinnen kunnen worden overwonnen, is er een enorme kans voor Europese bedrijven om bestaande kwaliteiten te combineren met innovatieve ideeën en zo een nieuwe generatie Europese kampioenen te ontwikkelen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam