Wereldwijd IT-dienstverlener Dimension Data, opgericht in 1983, heeft begin 2020 een ander naambordje en nieuwe huiskleuren gekregen. Het Japanse Nippon Telegraph and Telephone (NTT), sinds 2011 eigenaar van Dimension Data, ziet zoveel synergie tussen de inmiddels meer dan dertig bedrijven, dat integratie de marktpropositie aanzienlijk kan versterken. Managing director van NTT Ltd Jeroen van Hamersveld trekt niet langer de markt in als leverancier en beheerder van IT-infrastructuur, maar van global managed services. Hoe zit dat precies?

NTT heeft de belangrijke en grote thuismarkt ondergebracht in NTT Domestic, en het merendeel van de overige wereldwijde diensten in NTT Ltd, waarin Dimension Data, NTT Communications en NTT Security de belangrijkste partijen zijn. De gebundelde krachten maken het mogelijk managed services aan te bieden in elk IT-domein.

“Denk aan het management van het netwerk van de klant, zowel WAN en SD WAN, zijn gehele datacenter-infrastructuur on-premise en in de cloud, het hybride IT-stuk in het datacenter, de werkplek- en de security-omgeving. Het managen van zo’n omgeving is een uiterst complexe aangelegenheid, die we geheel van de klant kunnen overnemen. En dat gekoppeld aan de kracht dat we ook de infrastructuur kunnen bieden, geeft ons in de markt een enorm sterke propositie – die we afzonderlijk van elkaar niet zouden kunnen bieden”, zo verklaart Van Hamersveld de integratie.

5G

De scheiding tussen het traditionele LAN en WAN wordt steeds kleiner, zeker sinds de komst van de software-defined layer, constateert hij. “SD WAN biedt veel meer mogelijkheden om op de kosten te besparen. We kunnen de klant via de kortste route toegang geven tot zijn informatie, waar en bij wie die ook staat. Daarbij hebben we veel kennis van 5G. Dat kunnen we nu al mee implementeren voor onze klanten.” Hij volgt de negatieve aandacht voor 5G in de media, waarin naar zijn idee de slechte invloed op de gezondheid wordt overdreven. Die discussie volgen hij (en wij) met veel interesse.

Platform-delivered

Van Hamersveld kan daar kort over zijn. “Andere aanbieders zetten vaak een groep mensen in de organisatie van de klant, die het management overnemen. Dat doen wij niet. Onze managed services zijn platform-delivered, vanuit centrale delivery-organisaties en zoveel mogelijk geautomatiseerd.” Dat betekent niet dat NTT helemaal geen ‘feet on the ground’ heeft: er zitten altijd mensen van het bedrijf bij de klant om continu feeling te houden met de business en om snel te kunnen ingrijpen bij problemen.
De platformen van NTT zijn in het ene geval gebaseerd op standaard tooling, in het andere op zelf ontwikkelde tooling. “Met een standaardplatform proberen we zoveel mogelijk af te vangen; vervolgens ‘customizen’ we wat nodig is”, licht hij toe.

“Shadow IT is meer ‘shadow innovation’ geworden”

Co-innovatie

Wat vroeger ‘shadow IT’ genoemd werd, is volgens Van Hamersveld meer ‘shadow innovation’ geworden. Hoe raak en blijf je daar als CIO bij betrokken? Het verbieden werkt averechts, het zomaar toestaan leidt tot opschalingsprojecten van de business die ernstig botsen met het IT-landschap. Dat zijn leuke gesprekken met CIO’s, vindt hij.

NTT hanteert het principe van co-innovatie. “Als een CIO wil gaan innoveren dan hebben we een standaardproces om met business, IT en NTT een traject op te starten. Dat leidt tot een businesscase en het besluit om het wel of niet te gaan doen. Het kan heel goed zijn dat ook andere partijen bij die innovatie worden betrokken. Dat zie ik overigens steeds meer: het opzetten van partnerships om tot die co-innovatie en businesscase te komen. Een ecosysteem bouwen met consortia voor co-innovatie en samen met de klant de businesscase maken. Dat is onze strategie.”

Businessoplossingen

Wat ook heel duidelijk in NTT’s strategie zit, is het investeren bij het creëren van businessoplossingen voor klanten. Daar is een R&D-budget voor beschikbaar. Met enige trots geeft Van Hamersveld het voorbeeld van de Tour de France. ‘Hoe kunnen we de Tour digitaliseren?’ vroeg de ASO aan ons. We hebben samen gekeken hoe we dat zouden kunnen doen. Daar hebben we speciale platforms voor ontwikkeld die door ons worden gemanaged. We doen dus meer dan alleen meedenken met onze klanten over digitalisering.” Dat geldt ook voor de applicatiekant, bij klanten die SAP naar de cloud willen brengen en gebruik willen maken van Azure. NTT is voor beide gecertificeerd.

Adoptie

“Nederland is op IT-gebied veel vooruitstrevender dan het zelf denkt”, vindt Van Hamersveld. “Je ziet hier al innovaties plaatsvinden waar ze in andere landen nog over aan het nadenken zijn. Maar de daadwerkelijke adoptie van nieuwe technologie door de gebruikers blijkt vaak nog een struikelblok.” Hij ziet dat als een interessante markt, dat laten meebewegen van mensen door veranderingen in de organisatie aan te brengen – iets waar CIO’s steeds meer tijd aan zullen moeten besteden.

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam