Voor digitaal volwassen organisaties zijn disruptie en digitale vingeroefeningen al lang verleden tijd. In hun strategische technologie-roadmap staan businessimpact, innovatie, security en de mindset van digitaal talent en andere stakeholders centraal. CIO&CDO Insights 2020 liet zien dat maturiteit vele gezichten heeft, maar dat samenwerking en relaties het verschil maken.

Marcel Krom, CIO van PostNL, rijgde als laatste keynotespreker de bijdragen van zijn voorgangers aan elkaar en stelde de wisselwerking tussen bedrijven, afdelingen, partners, consumenten en andere belanghebbenden centraal. Het coronavirus heeft volgens hem niet alleen werk en privé met elkaar versmolten, maar tevens geholpen de onderlinge relaties te versterken.

Fundamenten

Een volwassen datagestuurde organisatie blinkt uit op het gebied van inzicht en automation. Dat stelde Bas Overtoom, Senior Manager & Data Analytics bij KPMG, tijdens zijn inleidende presentatie. Er zijn volgens hem naast de fundamenten – praktische zaken die op orde moeten zijn – vier strategische scenario’s die CIO’s en CDO’s kunnen kiezen bij het realiseren van hun digitale ambities. “In plaats van het ‘wat’ draait het daarbij vooral om het ‘hoe’.”

Overtoom schetste de toenemende volwassenheid aan de hand van een viertal uitgangspunten: de basis onder controle krijgen, verbetering van wat er nu is, investeren in strategische use cases en tenslotte data behandelen als een strategische asset. “In dat laatste geval ben je volledig datagedreven.” Cruciaal is volgens de KPMG’er de derde stap: het behulp van advanced analytics selecteren en realiseren van use cases. Een pragmatisch model voor ideation, ontwikkeling en waardecreatie biedt daarbij uitkomst.

Drie fasen

Gerhard van der Bijl, CIO bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, stelde dat digitale volwassenheid niet zonder leiderschap te realiseren is. “Het komt aan op de juiste rol van de leider in de context waarin deze werkt.” De CIO vertelde kort over zijn eigen verleden bij onder meer Wehkamp en Royal FloraHolland, alwaar hij bouwde aan platformen en allianties smeed. “We zijn als digitale leiders de ‘rainmakers‘ en we gaan daarbij voor anderen soms te hard”, stelde hij. Maar dat blijkt dan achteraf toch nog te traag.

Albert Heijn is volgens hem al redelijk digitaal volwassen. Na de eerste fase, die vooral was op output van individuele projecten, is inmiddels de tweede doorlopen: het bereiken van een hogere efficiëntie. Van der Bijl en zijn mensen werken nu aan het derde niveau: dat van continue vernieuwing. “We creëren impact door het bijeen brengen van ‘food en tech’. Dat leidt tot nieuwe businessmodellen, partnerships, repliceerbare en schaalbare innovaties. Ook voor andere bedrijfsonderdelen.”

Extreme groei

Ted van Dongen, CIO bij vidaXL, vertelde over zijn overwegingen en uitdagingen bij de inrichting van een technologie-organisatie en infrastructuur, die recht doen aan het succes en de extreme groei van het vijftien jaar geleden digitaal geboren retailbedrijf. De CIO bouwt in het kader van de verdere volwassenwording aan een organisatie waarin de IT volledig in lijn is met de businessprocessen, maar wel met een krachtige regie vanuit de technologiefunctie.

“Een belangrijke reden dat we zo hard kunnen groeien is dat we één proces hebben van purchase tot service”, aldus Van Dongen. “Standaardisatie en het voorkomen van afwijkingen zit ons in het DNA.” Naast een pragmatische omgang met partners, gericht op schaalbaarheid en interne borging van kerncompetenties, sorteert Van Dongen voor op wat hij ‘api-anisering’ noemt: business-functionaliteit en businesswaarde die in toenemende mate wordt geleverd op basis van API’s. De IT-functie moet deze nieuwe wereld van nagenoeg oneindige functionaliteit veilig, kundig en kostenefficiënt gaan beheren.

Veerkracht

In een gesprek tussen Simon Cox (Technology Resilience & Service Transformation Director bij Lloyds Banking Group) en Keith Pearson (Head of Financial Services EMEA bij Servicenow) draaide het om de invloed van het coronavirus op de veerkracht van Lloyd’s Bank.

“Mensen willen dat hun geld en transacties veilig en gewaarborgd zijn”, aldus de via een videocall aanwezige Cox. Dit door middel van de juiste IT-inrichting en regievoering. Binnen Lloyd’s Bank denkt men inmiddels zelfs na over eventuele opvang van storingen bij concurrerende banken. Resilience door ketensamenwerking dus!

Lloyds Banking Group gebruikt het ServiceNow-platform om een ‘best of breed’-implementatie van oplossingen te ondersteunen. “Helpt dit de weerbaarheid verhogen?”, vroeg Pearson. “Absoluut”, antwoordde Cox. “Het is belangrijk om de risico’s, security en compliance rond data onder controle te krijgen. ServiceNow regelt zorgt ervoor dat de juiste brondata op de juiste wijze en plaats geconsolideerd wordt.”

Techologieclash

Mensen staan zowel privé als zakelijk sceptischer ten aanzien van technologische beloften. De mogelijkheden zijn nagenoeg oneindig, maar vragen wel om koppeling van systemen, personen en partijen binnen uiteenlopende verbanden. Verouderde modellen en systemen alsmede een rigide houding verhinderen dit, waardoor een ‘tech-clash’ dreigt. Katrien Jacobs en Sjoerd Hoyinck, respectievelijk Managing Director van Accenture en Design & Innovation Strategy-verantwoordelijke bij VanBerlo baseren zich op het twintigste Accenture Technology Vision-rapport.

De tech-clash kan worden overwonnen door de mens – gebruiker, medewerker of consument – centraal te stellen bij technologische oplossingen. Zowel de technologie als de spelers binnen ecosystemen moeten daartoe worden verbonden. Hoyinck noemde als voorbeeld het op intelligente wijze verzamelen van uiteenlopende data in de voedselketen, die diverse belanghebbenden diepgaande inzichten en voordelen kan bieden.

Security en maturity

Ook security en digitale volwassenheid gaan hand in hand. Dat leerde het videogesprek tussen Pieter Slavenburg, Director Sales BeNeLux van F5 Networks, en Senior Service Owner Network Security Olav Roes van Rabobank. Security heeft een flinke rol gespeeld bij een brede IT-consolidatie die in 2016 bij Rabobank is ingezet. Roes: “Bij het vergelijken van features vormde security een belangrijke maatstaf. Het was de rode draad in de beweging naar standaardisatie.”

Security kan een beperkende factor zijn, maar door het goed aan te vliegen geeft het juist meer vrijheid van handelen, concludeerde Slavenburg. Roes voegde eraan toe dat de standaardisatie de voor 2024 beoogde grootschalige transitie naar de cloud stukken eenvoudiger maakt. Ook het opschalen van de thuiswerk-capaciteit kort na de corona-uitbraak verliep mede dankzij de security-gedreven volwassenheid zonder noemenswaardige problemen.

Samenhang

PostNL-CIO Marcel Krom toonde zich een waardige afsluiter van het plenaire dagprogramma. Na zijn korte bespiegeling op de dag, waarbij hij het belang van samenwerking nogmaals onderstreepte, ging hij dieper in op zijn praktijk bij PostNL. Samenhang tussen digitale businessmodellen en IT-architectuur is volgens hem fundamenteel. “Als dat niet in orde is, mis je de slag op meerdere vlakken.”

Om kansrijke opkomende technologieën zo goed mogelijk in te kunnen zetten, loopt PostNL qua enterprise architectuur zo’n vijf jaar vooruit op de businesswensen. “Het basisidee is dat je in een logistiek bedrijf alles wat beweegt wilt kunnen volgen. Door vooruit te denken blijven we wendbaar en voorbereid op de toekomst.”

Functionele decompositie van businessmodel en systemen is cruciaal om uiteindelijk de juiste klantervaring te kunnen waarborgen. Alle technologie en business komen uiteindelijk samen in de PostNL-app: het platform waarmee het bedrijf op basis van api’s en analytics nieuwe diensten kan aanbieden. “In het belang van het bedrijf, de klanten en de medewerkers.”

Award-uitreiking

CIO&CDO Insights werd afgesloten met een exclusief diner en de uitreiking van de CIO Magazine Innovation Awards 2020. Schiphol-CIO Sjoerd Blüm werd door de jury uitgeroepen tot de meest innovatieve IT-leider van Nederland. Andere winnaars waren dit jaar het samenwerkingsverband van Damen Shipyards en TCS, het SurePay-initiatief bij Rabobank en Spike Technologies.

Lees ook het artikel over de CIO Magazine Innovation Awards 2020.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam