De informatietechnologie bij de Nederlandse overheid verkeert in een crisis. We geven honderden miljoenen uit aan versnipperde systemen, terwijl de technologie niet in samenhang presteert. Met andere woorden: de prijs-kwaliteitsverhouding is totaal zoek. Instanties proberen alleen hun eigen problemen op te lossen en schuwen samenwerking, waardoor de burger slecht wordt bediend. Op den duur zal de slechte staat van de IT bij de overheid ook leiden tot een afname van de productiviteit en welvaart.

Dat is in het kort het standpunt van digitaal architect Daan Rijsenbrij, die vandaag een Aanzet voor een IT-Deltaplan voor de overheid heeft laten publiceren op deze website. Op korte termijn is het doel feedback te verzamelen onder belanghebbenden en deskundigen en na pakweg drie maanden een nieuwe versie uit te brengen. Het uiteindelijke doel is om daadwerkelijk invloed uit te oefenen binnen de politiek, zodat er een begin kan worden gemaakt met structurele verbetering.

We hebben een speciale pagina ingericht om feedback te verzamelen en inzage te geven in de voortgang van het project.

 

 

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]itexecutive.nl.

1 REACTIE

  1. Inderdaad is er nog te weinig verbeterd in veranderprojecten met een grote ICT-component in de meeste overheden. Ruim vijf jaar geleden zond ik aan de commissie Elias een notitie over de kennis die opdrachtgevers nodig hebben om duidelijke opdrachten te kunnen geven aan ICT-leveranciers. Die breng ik graag ook in dit kader weer eens onder de aandacht, omdat daar naar mijn inzicht de grootste faalfactor schuilt. Je vindt die op url: http://adosh.nl/?p=4

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam