Aart Rupert over de connected vessels van Damen Shipyards

1073

“Het grote verschil is dat we na de bouw en oplevering van een schip betrokken blijven. Als leverancier van maritieme oplossingen zullen we diensten leveren van ‘lead’ tot feitelijk de ‘de-commissioning’ aan het einde van de levenscyclus.” Aan het woord is Aart Rupert, CIO an Damen Shipyards.

Rupert was vorige maand te gast op CIO Inspire waar hij uit de doeken deed hoe een scheepsbouwer als Damen zijn dienstverlening heeft uitgebreid met digitale services rond de gehele levenscyclus van schepen. “Denk aan een chatbot en een configuratie-app, ondersteuning bij de financiering, de bouw, remote services, voorspellend onderhoud, autonome besturing enzovoorts.”

De IT-organisatie van Rupert moet dit alles mogelijk maken. “De uitdaging is daarbij de beweging van onze legacy-omgeving naar een digitaal platform.” Dat laatste bestaat uit vijf deelplatformen voor: interne ondersteuning, digitale klantervaring, IoT-sensoren, het leveranciers-ecosysteem, en hier bovenop een platform voor data en analytics. “Het maakt onder meer onze connected vessels-app mogelijk.”

Geen wildgroei

Rupert vertelde hoe het aanvankelijke enthousiasme voor platformen leidde tot enkele op zichzelf staande bottom-up initiatieven. “Er dreigde wildgroei te ontstaan.” Een bedrijfsbrede platformstrategie en het stellen van grenzen zorgde ervoor dat de versnipperde initiatieven uiteindelijk onder één paraplu kwamen: geïntegreerd, schaalbaar, veilig enzovoorts.”

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]itexecutive.nl.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam